ادامه کودک‌کشی

دونالد ترامپ قطعنامه پایان مشاركت آمریكا در جنگ یمن را وتو كرد

ادامه کودک‌کشی

گرچه تاكنون بارها رهبران مقاومت یمن به صراحت گفته بودند كه آمریكا طرف اصلی جنگ در یمن است، اما این مساله برای خیلی‌ها باور نكردنی بود؛ زیرا آمریكایی‌ها در ظاهر این‌طور وانمود می‌كردند كه هدف‌شان از حضور در جنگ یمن مقابله با گروه تروریستی القاعده است. اما خبرهای حاشیه‌ای و اصرار زاید‌الوصف دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریكا برای ادامه حضور نظامیان این كشور دریمن جای ابهامی باقی نمی‌گذارد كه واشنگتن طرف اصلی این جنگ خانمان سوز بوده و در كشتار مردم مظلوم یمن نقشی مستقیم دارد.

روز گذشته كاخ سفید اعلام كرد، دونالد ترامپ مصوبه كنگره آمریكا برای پایان دادن به مشاركت كشورش در جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن را وتو كرده است. پیشتر مجلس نمایندگان آمریكا كه تحت كنترل دموكرات‌هاست با ۲۴۷ رای مقابل ۱۷۵ رای قطعنامه‌ای را تصویب كرد كه به موجب آن به حضور نظامی آمریكا در جنگ یمن خاتمه داده می‌شد. همین قطعنامه در مجلس سنا نیز كه اكثریت آن را جمهوریخواهان تشكیل می‌دهند توانست با كسب ۵۴ رای مقابل ۴۶ رای به تصویب برسد. با این حال دونالد ترامپ رای هردو مجلس آمریكا را كه بیانگر خواست مردم این كشور بود وتو كرد تا هدیه جدیدی به پادشاهی سعودی و به‌خصوص محمد بن سلمان شاهزاده جنگ‌افروزی داده باشد كه از چهار سال پیش جنگ یمن را شروع كرد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریكا در پیامی در توضیح استفاده از حق وتوی خود گفت: این مصوبه تلاشی غیرضروری و خطرناك برای تضعیف اختیارات قانونی من است و آن جان هزاران شهروند آمریكایی و سربازان شجاع ما را در حال حاضر و آینده به خطر می‌اندازند.
بعضی واكنش‌ها
انور قرقاش، وزیر مشاور دولت در امور خارجه امارات عربی متحده كه خود یكی از طرف‌های اصلی جنگ در یمن بوده و با تصرف بخش‌هایی از خاك این كشور به دولتی اشغالگر تبدیل شده است از اقدام رئیس‌جمهور آمریكا در وتوی مصوبه كنگره این كشور در خصوص قطع حمایت از ائتلاف سعودی علیه یمن، استقبال كرد. وی در صفحه توییتر خود نوشت: «تأكید ترامپ بر حمایت از ائتلاف عربی در یمن، نشانه مثبت و خوبی است». درهمین رابطه برنی سندرز، سناتور دموكرات آمریكایی تاكید كرد مردم یمن به شدت نیازمند كمك هستند و نه بمب‌هایی كه آمریكا به سعودی‌ها می‌فروشد. وی با اشاره به وتوی ترامپ گفت: از این‌كه ترامپ قطعنامه دخالت آمریكا در جنگ وحشتناك یمن را نپذیرفت، ناامید شدم اما متعجب؛ خیر. از سوی دیگر، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریكا با انتقاد از وتوی ترامپ گفت: ترامپ به دخالت ننگین آمریكا در بحران یمن تداوم می‌بخشد. وی نیز در پیامی توئیتری نوشت: مناقشه یمن یك بحرانی انسانی فجیع است كه وجدان همه جهان را به چالش می‌كشد. اما رئیس‌جمهور (ترامپ) بدبینانه تصمیم گرفته رای هر دو حزب و هر دو ركن كنگره را زیرپا گذاشته و به دخالت ننگین آمریكا در این بحران اندوهناك استمرار بخشد. همچنین ایلهان عمر، نماینده مسلمان مجلس نمایندگان آمریكا در واكنش به وتوی ترامپ نوشت: این اقدام زندگی میلیون‌ها یمنی از جمله كودكان را در معرض خطر قرار می‌دهد و جایگاه جهانی آمریكا را تضعیف می‌كند. رئیس‌جمهور آمریكا پیشتر نیز قطعنامه‌ای دیگر از كنگره را كه خواهان لغو اعلام وضعیت فوق‌العاده در مرزهای جنوبی آمریكا بود، وتو كرد.
خون خاشقچی
مساله حضور یا عدم حضور آمریكا در جنگ یمن بعد از افشای قتل فجیع جمال خاشقچی در كنسولگری عربستان در تركیه مطرح شد. همان زمان بسیاری از شخصیت‌های سیاسی آمریكا خواستار فشار وارد آوردن بر عربستان سعودی شده و دست‌كم گفتند آمریكا باید به همكاری خود با عربستان در جنگ یمن خاتمه دهد. این اعتراضات كه همراه با پشتیبانی نیرومند افكار عمومی مردم آمریكا بود سرانجام به صورت قطعنامه‌ای در مجلس نمایندگان تصویب شد. حامیان این طرح گفتند عملیات هوایی در بمباران آنچه كه منابع نظامی ائتلاف مواضع شورشیان حوثی خوانده‌اند با تلفات غیرنظامی همراه بوده است. آنان عربستان سعودی را مسؤول این تلفات دانسته و به‌شدت مورد انتقاد قرار دادند. آنان همچنین گفتند ارتباط نظامی ایالات متحده با جنگ یمن ناقض اصلی از قانون اساسی آمریكاست كه حق ورود ایالات متحده به جنگ خارجی را به كنگره و نه رئیس جمهور واگذار كرده است. به گفته آنان، ارتباط نظامی آمریكا با جنگ یمن به منزله ورود به جنگ بدون مصوبه كنگره و در نتیجه، غیرقانونی است. آمریكا می‌گوید هدفش از مشاركت در جنگ یمن تحت تعقیب قرار دادن نیروهای القاعده در این كشور است و با استفاده از پهپاد آنها را شكار می‌كند. این درحالی است كه تاكنون بارها خبرگزاری‌ها
 از تلفات غیر نظامی در اثر حملات پهپادی آمریكا گزارش داده و حتی در خبری آمده بود كه آمریكا به منابع اطلاعاتی خود دستور داده است از این پس خبرهای مربوط به حملات پهپادی در یمن رسانه‌ای نشود. ترامپ برای توجیه حضور نظامی آمریكا در یمن یك بار اعلام كرد موفق شده است یكی از عاملان حمله به زیردریایی كول را در یمن به قتل برساند.
حقیقت ماجرا
اما حقیقت ماجرا را رسانه‌های آمریكایی بیش از سایرین افشا كرده و نشان می‌دهند كه آمریكا در جنگ یمن نقش بسیار مهم‌تری داشته و دارد. یك بار پایگاه «امریكن كانزرویتیو» در این باره نوشت: «هنگام مرور این مطلب در ذهن كه آمریكا ائتلاف عربستان را با تسلیحات، سوخت‌گیری، اطلاعات و پوشش‌های دیپلماتیك پشتیبانی كرده تا این ائتلاف مدت‌ها این جنگ را ادامه دهد این امر بسیار قابل ملاحظه است كه مقامات آمریكا همچنان در تلاشند وانمود كنند كه دولت ما (آمریكا) در این درگیری دخالت ندارد. هر زمانی كه ائتلاف عربستان با سلاح‌های ساخت آمریكا غیرنظامیان یمن را می‌كشد پنتاگون سریع به ما یادآوری می‌كند حمایت آنها «محدود» و «غیرتهاجمی» است، اما به طور همزمان آنها معتقدند حمایت محدودشان  هرگز نباید متوقف شود.  بروس ریدل، تحلیلگر آمریكایی در این زمینه با صراحت بیشتری سخن گفته و می‌افزاید: واقعیت این است كه ائتلاف عربستان برای ادامه جنگ یمن وابسته به پشتیبانی انگلیس و آمریكا بوده و بدون حمایت آنها قادر به ادامه این جنگ نخواهد بود. چندی پیش نیز روزنامه آمریكایی نیویورك تایمز در گزارشی نوشت: به دلایلی دست یافته كه نشان می‌دهد، افسران آمریكایی در ریاض و اتاق جنگ عربستان علیه یمن، حضور دارند و به سعودی‌ها در كشتن یمنی‌ها كمك می‌كنند. این روزنامه در گزارشی با چاپ عكسی از مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان افسری عربستان و مشاركت دو جنگنده جدید آمریكایی از نوع اف-۱۵ در این مراسم نوشت: «زمانی كه یك جنگنده اف -1۵ از پایگاه هوایی خالد در عربستان برای بمباران یمن پرواز می‌كند، نه تنها خود جنگنده بلكه مهماتی كه این جنگنده برای بمباران یمن استفاده می‌كند همگی آمریكایی هستند.
 حتی مكانیك‌های آمریكایی در عربستان این جنگنده را سرویس و تعمیر می‌كنند. به سعودی‌ها حتی اجازه داده نمی‌شود كه به بخش‌های حساس این جنگنده دست بزنند. بی‌تردید خلبان این جنگنده هم از سوی آمریكایی‌ها آموزش دیده است.» بنابراین كاملا مشخص می‌شود كه ردپای آمریكا در همه ابعاد جنگ هوایی بر ضد یمن مشاهده می‌شود.
 جنگی كه به گزارش منابع سازمان ملل متحد تاكنون بیش از 13هزار كشته و صدها هزار مجروح داشته و زیرساخت‌های كشوری فقیر و محروم را به كلی نابود كرده است.