انتخابات در بزرگ‌ترین كشور مسلمان جهان

انتخابات در بزرگ‌ترین كشور مسلمان جهان

انتخابات سراسری اندونزی به صورت یك روزه و در كمال پیچیدگی از صبح دیروز شروع شد. این انتخابات در بیش از 17‌هزار جزیره در اقیانوس آرام با شركت بیش از 190 میلیون نفر رای‌دهنده برگزار شد‌. اسلام‌گرایان همچون همیشه در این كشور دست بالا را داشتند. اندونزی به عنوان بزرگ‌ترین كشور مسلمان جهان و چهارمین كشور پرجمعیت دنیا نقش مهمی در روابط بین‌الملل دارد و نتایج انتخابات آن نه‌تنها برای این كشور جنوب شرق آسیا بلكه در عرصه‌های بین‌المللی بسیار حائز اهمیت است. اندونزی بیش از 260 میلیون نفر جمعیت دارد.
آخرین گزارش موسسه تحقیقاتی استرالیایی  لووی كه هفته گذشته منتشر شد حاكی از آن بود كه رئیس‌جمهور كنونی جوكو ویدودو در مبارزه سیاسی علیه رقیب دیرین خود ژنرال بازنشسته پرابوو سوبیانتو پیشتاز است. دو رقیب اصلی انتخابات ریاست‌جمهوری این دوره را جوكو ویدودو، رئیس‌جمهور كنونی و پرابوو سوبیانتو ژنرال بازنشسته این كشور تشكیل می‌دهند. جوكو ویدودو از پنج سال پیش در اندونزی به قدرت رسید. وی كه خود را «معروف امین ساله» می‌داند یكی از بانفوذترین رهبران مذهبی در این كشور به شمار می‌رود. وی رهبر نهضت العلمای، بزرگ‌ترین سازمان اسلامی و رئیس شورای علمای اندونزی است. پرابوو سوبیانتو رقیب 67 ساله و دیرین جووكوی ژنرال بازنشسته از ارتش این كشور است. وی رقیب جوكوی در انتخابات ریاست‌جمهوری 2014 نیز بود كه مغلوب شد. بسیاری از تحلیلگران نقش شبكه‌های اجتماعی را در نتایج این انتخابات بسیار موثر می‌دانند.
شبكه خبری بی.بی.سی در این باره نوشت: مردم اندونزی در پی یك مبارزه انتخاباتی كه مذهب در آن نقش پررنگی بازی كرده پای صندوق‌های رای رفتند. قرار است بعد از بسته شدن صندوق‌های رای یك رشته «شمارش‌های سریع» ظرف چند ساعت نتایج مقدماتی را روشن كند. با این حال كمیسیون انتخابات نتایج نهایی را تا ماه می اعلام نخواهد كرد. در این انتخابات بیش از ۲۴۵ هزار نامزد دیگر نیز برای حدود ۲۰ هزار كرسی پارلمان و مجالس محلی
 رقابت می‌كنند.