ایستاده با غرور

نشانه شناسی پوستر تازه سایت نشر آثار رهبر انقلاب

ایستاده با غرور

عقده‌گشایی دونالد ترامپ پس از قراردادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی، هنوز به پایان نرسیده است. عصر سه‌شنبه شایع شد که شبكه اجتماعی اینستاگرام پس از مسدودكردن تعدادی از صفحات منتسب به فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، حساب كاربری آیت‌ا... خامنه‌ای را نیز كه به زبان انگلیسی مطلب منتشر می‌كرد مسدود كرده است. هرچند که ماجرای مسدود شدن یکی از حساب‌های کاربری رهبر انقلاب ربطی به قرارگرفتن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی نداشت اما با این حال پس از این ماجرا، سایت khamenei.ir طی واكنشی سریع، لوحی گرافیكی روی خروجی قرار داد؛ كولاژی هنرمندانه كه «ایستاده در طوفان» نام داشت. پنج تن از هموطنان‌مان را در این تصویر می‌بینیم؛ یكی نظامی و چهار جوان دیگر. یك‌سری نشانه‌ها هم در حال وزیدن به سمت این جوانان هستند؛ اقلام آرایشی، دلار، آیكون توییتر و... اینها طی توفانی سمت پنج جوان می‌آیند اما ‌آنها راسخ و استوار با پرچم حسینی‌شان پیش می‌روند. در این گزارش اینفوگرافیك كوتاه، به برخی نشانه‌های به‌كاررفته در این طرح، نگاهی انداخته‌ایم.

رقص توییتر
آیكون توییتر را هم این وسط می‌بینیم. بدیهی است كه سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال رسانه‌های ارتباطی جدید، پیش از این‌كه مبتنی بر رویكرد حذف باشد، بر اساس سالم‌سازی تنظیم می‌شود. توییتر، یكی از تریبون‌های اصلی ضد انقلاب است و از این رو در نشانه‌های این كولاژ گنجانده شده است.

بی‌بی پیش از پیك
لوگوی بی‌بی‌سی هم هست؛ نه لزوما بی‌بی‌سی فارسی، بلكه لوگوی رسانه جهانی بی‌بی‌سی كه عنادورزی‌اش با آرمان‌‌های انقلاب اسلامی بر كسی پوشیده نیست. ظاهرا توان چندانی هم ندارد، چون در پایین‌ سطح این پوستر به سمت جوان‌‌ها می‌آید.

ماجرای یك «در»
نام این طرح، ما را مستقیما یاد فیلم «ایستاده در غبار» محمدحسین مهدویان می‌اندازد؛ فیلمی درباره جاویدالاثر احمد متوسلیان كه توانست سیمرغ بهترین فیلم سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر را هم دریافت كند. به نظر می‌رسد تعمد در ارجاع به نام این فیلم تا آنجا بوده كه حتی به جای عبارت سرراست‌تر «ایستاده مقابل طوفان»، از «ایستاده در طوفان» استفاده شده تا نقاط ارجاع حتی در حد اشاره به حرف اضافه «در» دقیق باشد. بهره‌بردن از این حرف اضافه البته نشان‌دهنده این است كه گفتمان تهاجم، حالا از رگ گردن به ما نزدیك است و ما مقابل آن نیستیم بلكه دقیقا «در/ درون» آن قرار گرفته‌ایم.

لاك قرمز روی باورها
لابد شما هم بارها در خبرها خوانده‌اید كه ایرانی‌ها همیشه در فهرست جمعیت‌های استفاده از لوازم آرایشی در رتبه‌‌های نخست هستند. بنابراین عجیب نیست كه از برخی از اقلام در این طرح، به عنوان جلودارهای تهاجم فرهنگی بهره‌برداری شده باشد.

جنگ اقتصاد با شش اسكناس صددلاری
تكرارشونده‌ترین نشانه‌ این كولاژ تصویری، دلار است. شش اسكناس صد دلاری در این طرح می‌بینیم كه به سمت آدم‌های حاضر می‌وزند. این‌كه بیشتر از همه از نشانه دلار در این تركیب استفاده شده، نشان‌دهنده این است كه عجالتا به‌زعم طراح این اثر، جنگ اقتصادی مهم‌ترین استراتژی دشمن در آوردگاه تهاجم است.

هفت خبیث
برگ پیك با عدد هفت، دو بار در این طرح تكرار شده؛ ظاهرا اشاره‌ای است به بازی «هفت خبیث». در هفت خبیث، بازیگران رذالت خود را البته در قالب بازی می‌سنجند؛ بازی‌ای که ظاهرا استکبار علاقه فراوانی به آن دارد. استفاده از این برگ در این طرح، اشاره‌ای به بازی رذالت‌بار غرب با سرمایه‌های ایران محسوس است.

قرمز پاشه‌بلند آشنا
یك جفت كفش پاشنه‌بلند قرمزرنگ هم می‌بینیم. كفش‌هایی كه نشانه‌ای صریح و آشكار در گفتمان‌های حمایت از زنان هم هست. در اغلب پرداخت‌های مرتبط با حمایت از زنان و اعتراض به سوءاستفاده جنسیتی از حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی، از این نشانه بهره برده می‌شود.