از  رویای قهرمانی تا  آوار حاشیه‌ها

چگونه تیم محبوب، پرطرفدارو پرستاره تراكتورسازی وارد یک بحران واقعی شد

از رویای قهرمانی تا آوار حاشیه‌ها

دومین شكست متوالی تراكتورسازی، رویای بزرگ قهرمانی در لیگ برتر را برای پرشورهای تبریزی كمرنگ كرد. اگر باخت به سپیدرود در رشت، یك قربانی مشخص به نام محسن فروزان داشت، اما باخت دوم تبعاتش به مراتب برای تراكتورسازی سنیگن‌تر بود.
چه كسی فكر می‌كرد، تیم لیكنز در حضور 40‌هزار تماشاگر خودی، در مصاف با پیكانی كه هر سه بازی قبلی‌اش را واگذار كرده بود و هیچ انگیزه‌ای برای بردن نداشت، شكست بخورد. این نتیجه دور از ذهن، وقتی باورپذیر شد که موعود بنیادی فر، سوت پایان بازی را به نشانه برد یك بر صفر پیكان مقابل تراكتورسازی به صدا در آورد.
جو سكوهای ورزشگاه یادگار امام ملتهب بود؛ البته از همان اواسط نیمه اول احساس شد؛ زمانی كه داور، برای تراكتور اعلام پنالتی كرد اما بعد از مشورت با كمك داور، تصمیمش را عوض كرد. شعار علیه داور فقط بخشی از واكنش سكوها بود. بعد از آنكه پیكان با گل دقیقه 51 عیسی آل‌كثیر از تراكتور پیش افتاد، شعار «بازیكن بی‌غیرت نمی‌خواهیم.» هم از سكوها شنیده شد. تراكتور روی اشتباه دروازه‌بانش محمدرضا اخباری گل خورد تا دیگر كسی او را كه جانشین فروزان شده بود، تشویق نكند. اما با به صدا در آمدن سوت پایان بازی و شكست تلخ تراكتور، التهاب ورزشگاه یادگار هم به اوج خودش رسید. در پایان بازی تعدادی از هواداران به درون زمین آمدند و درگیری شدیدی بین چند هوادار و مسعود شجاعی و اشكان دژاگه به وجود آمد. سرهای زیادی شكسته شد، ماشین‌های زیادی خسارت دید، صندلی‌های زیادی شكسته شد و خبرنگاران هم به‌دلیل جو متشنج ورزشگاه در جایگاه خود محبوس شدند. در آخر هم اورژانس، از حمله قلبی و سكته تعداد زیادی از هواداران و انتقال آنها به بیمارستان خبر داد.
 اتهامات زنوزی
شنبه ناامیدكننده برای فوتبال تبریز، این‌گونه به پایان رسید، اما درست در شرایطی كه بسیاری از پیشكسوتان فوتبال تبریز و اهالی فوتبال، انتظار داشتند حواشی پیش آمده برای تراكتورسازان، توسط مدیریت باشگاه جمع و جور شود، یك مصاحبه جنجالی از سوی مالك این باشگاه، تبعات سنگین‌تری را برای تیم پرطرفدار تراكتور خرید.
محمدرضا زنوزی، در مصاحبه‌ای نامتعارف، اتهامات بزرگی را به فوتبال ایران وارد كرد تا این‌بار، خودش در متن حواشی باشگاه تراكتورسازی قرار بگیرد. بخشی از صحبت‌های مالك باشگاه تراكتور، در زیر آمده است:
 فدراسیون فوتبال باید پاسخگوی نتایج مهندسی شده اخیر باشد. یك بیننده معمولی هم اگر بازی‌های اخیر و نوع چیدمان را مشاهده كند پی به مهندسی نتایج می‌برد.
 در بازی ما مقابل سپیدرود گرانول روی چمن بازی ریختند. كسی جوابگوی ما نیست. از رئیس فدراسیون گرفته تا وزیر ورزش!
 ما باید برای رده‌های چهارم به بعد برنامه‌ریزی كنیم؛ چرا كه رتبه‌های اول تا سوم از‌قبل مشخص هستند.
 سوال من این است؛ باشگاه‌هایی با ماهیت سایپا و پیكان برای چه باید در فوتبال حرفه‌ای ایران حضور داشته باشند؟ باشگاهی كه 50 نفر طرفدار هم ندارد با این همه هزینه چرا باید فعالیت حرفه‌ای داشته باشد آن هم در كلان شهری مثل تهران كه خودش دو تیم پرطرفدار دارد. به نظر من سایپا و پیكان به این دلیل حضور دارند كه سربزنگاه به داد تیم‌های پرطرفدار پایتخت برسند و دست‌شان را بگیرند.
 كمیته اخلاق یك سری وظایف دارد كه به خوبی انجام می‌دهد ولی ما باید از بالا كار را اصلاح كنیم. رئیس فدراسیونی كه تلفنش را جواب نمی‌دهد و یك هفته است شنونده صحبت‌های من نیست واقعا عدالت را رعایت می‌كند؟ آقای وزیر ورزش، ما چرا سازمان را به وزارت ورزش تبدیل كردیم؟ تبدیل كردیم كه جوابگو باشند. آیا جواب گو هستید؟!
 مسؤولان ورزشی ما مدیریت خوبی ندارند. آنها رنگی هستند. چرا از وزارت كسی به فدراسیون زنگ نمی‌زند و پیگیر برنامه‌های تراكتور نمی‌شود؟ ایران فقط از كرج تا تهران نیست. آیا ما باید هزینه كنیم كه بهره آن را یكسری تیم خاص ببرد؟
من از همین جا به آقای تاج می‌گویم كه اگر واقعا خسته شده‌اید بروید تا این فوتبال راحت شود. اگر بحث خدمت رسانی هم باشد شما به اندازه كافی خدمت كرده‌اید و دیگر بس است. مگر نمی‌خواهید خدمت كنید؟ شما با رفتن تان خدمت بیشتری می‌كنید تا این‌كه بمانید.
 اگر وزیر محترم ورزش صحبت‌های من را می‌شنود خدمت شان می‌گویم كه وزیر فقط وزیر سه تیم خاص نیست. ایشان بهتر است كه از دفترشان بیرون بیایند و فقط به روبان پاره كردن قانع نباشند.
زنوزی، درحالی تیم‌هایی نظیر پیكان و سایپا را به تبانی متهم كرد، كه همین تیم‌ها امتیازات زیادی را از قرمزها و آبی‌های پایتخت در این سالهای اخیر گرفته‌اند. كسب 7 برد و یك تساوی پرسپولیس در 8 بازی اخیر این تیم در تبریز، مقابل تیم‌های تراكتورسازی
 ماشین سازی و گسترش مثال دیگری است برای این‌كه بدانیم اگر تیمی مثل پرسپولیس در سه سال اخیر مدعی اصلی قهرمانی بوده، بیشتر از آن‌كه از بازی با تیم‌های سایپا و پیكان نفع برده باشد، از امتیازات بازی با تیم‌های تبریزی نفع برده است.
دیروز محمد وحدتی هلان، رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی نیز با ابراز تاسف از اتفاقات رخ داده در دیدار تراكتورسازی -پیكان، بر ضرورت شفاف‌سازی عملكرد محسن فروزان دروازه‌بان این تیم در دیدار مقابل سپیدرود تاكید كرد و گفت: مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی با ورود به این موضوع خواستار رسیدگی و شفاف‌سازی در این خصوص، تا زمان فرا رسیدن دیدار دو تیم تراكتورسازی و پرسپولیس شدند و در صورت عدم پیگیری به‌عنوان نماینده مردم در مجلس در پاسخ به این مطالبه مردمی و طرفداران تیم تراكتورسازی تا مرحله تذكر به وزیر ورزش و جوانان و حتی استیضاح پیش می‌رویم.
با این واكنش‌های تند و این اظهارات به نظر می‌رسد، آرامش از تیم پرطرفدار و محبوب شهر تبریز كاملا رخت بسته است. تراكتورسازی اگر مقابل سپیدرود و پیكان به پیروزی می‌رسد، حالا با 55 امتیاز و تفاضل گل بهتر نسبت به پرسپولیس در صدر جدول قرار داشت، اما حالا با 49 امتیاز و قرار گرفتن در مكان چهارم جدول، نه‌تنها از رویای قهرمانی دست كشیده كه حواشی بسیاری را هم روی سر خود آوار كرده است.