توافق ایران و پاكستان برای تشكیل نیروی واكنش سریع مشترك

توافق ایران و پاكستان برای تشكیل نیروی واكنش سریع مشترك

ایران و پاكستان توافق كردند برای مبارزه مشترك با تروریسم در مرزها، نیروی واكنش سریع تشكیل دهند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، این خبر را حسن روحانی، رئیس‌جمهور كشورمان در نشست مشترك با عمران‌خان، نخست‌وزیر پاكستان اعلام كرد.
روحانی كه پس از نشست هیات‌های عالی‌رتبه ایران و پاكستان در جمع خبرنگاران صحبت می‌كرد با بیان این‌كه مساله امنیت مرزهای دو كشور یكی از مباحث گفت‌وگوها بود، اظهار كرد: در ماه‌های اخیر متاسفانه شاهد تنش‌ها در مرزهای دو كشور توسط تروریست‌ها بودیم، البته خوشحالیم طرف پاكستانی هم گروهك‌هایی را كه فعالیت تروریستی دارند به‌صراحت تروریست اعلام كرده و با آنها برخورد خواهد كرد.
وی ادامه داد: دو طرف توافق كردند همكاری‌های امنیت مرزی دو كشور افزایش یابد و نیروهای مرزبانی و اطلاعاتی و یك نیروی واكنش سریع در مرز برای مقابله با تروریسم تشكیل دهیم. روحانی با بیان این‌كه دو كشور تاكید دارند باید روابط خود را افزایش دهند، گفت: هیچ كشور ثالثی هم قادر نیست روابط برادرانه دو كشور را تحت تأثیر قرار دهد.
روحانی دو مرحله مذاكره خصوصی و عمومی با نخست‌وزیر پاكستان را گام جدید در روابط دو كشور دانست و با تاكید بر این‌كه ایران آماده است نیازمندی‌های پاكستان را در زمینه نفت و گاز تامین كند، گفت: ایران آماده است اقدامات لازم را برای اتصال خط لوله گاز كه از طرف ایران انجام شده است تكمیل كند.
وی افزود: امروز صادرات برق از طرف ایران به پاكستان وجود دارد و ما به آقای نخست‌وزیر اعلام كردیم، آماده‌ایم این صادرات را به ده‌برابر افزایش دهیم. رئیس جمهور با اشاره به بحث دو طرف در خصوص توسعه روابط تجاری خاطرنشان كرد: بحث كردیم كمیته تهاتر بین دو طرف تشكیل و صادرات و واردات دو كشور تهاتر و در یك حساب بانكی تسویه شود.
روحانی افزود: علاقه‌مند هستیم در دو بندر چابهار ایران و گوادر پاكستان روابط بهتری داشته باشیم و با ایجاد راه‌آهن، این روابط را توسعه دهیم.
رئیس جمهور با تاكید بر این‌كه در زمینه مسائل منطقه‌ای و همكاری‌های بیشتر بحث و تبادل نظر شد گفت: برای ثبات و امنیت در افغانستان و سایر مسائل منطقه نیز با هم گفت‌وگو كردیم. روحانی افزود: اقدامات نادرست آمریكا در منطقه به ویژه در قدس، بلندی‌های جولان و توهین به سپاه پاسداران نیز در این مذاكرات مورد تبادل نظر قرار گرفت.
روحانی افزود: خوشحالم كه نخست‌وزیر تاكید كرد پاكستان در هیچ ائتلاف جنگی شركت ندارد و نخواهد داشت و اراده دو طرف برای صلح در منطقه است.
عمران‌خان: از انقلاب ایران حمایت می‌كنیم
نخست‌وزیر پاكستان هم در این نشست خبری گفت: ما از انقلاب ایران حمایت می‌كنیم و در پاكستان جدید به دنبال چنین انقلابی هستیم كه فاصله فقرا و اغنیا را كاهش دهیم. عمران خان خطاب به روحانی گفت: آقای رئیس‌جمهور، مهم‌ترین دلیل سفر من به كشور شما این بود كه احساس كردم اگر مساله تروریسم بین دو كشور وجود نداشت، اختلافات افزایش پیدا نمی‌كرد و این تروریسم است كه باعث افزایش اختلافات شده است. نخست‌وزیر پاكستان گفت: مهم بود كه من امروز به كشور شما سفر كنم و همراه من نیز رئیس امنیت پاكستان حضور دارد، ما در پاكستان از تروریسم رنج می‌بریم و شاید كشوری باشیم كه بیشترین رنج را از تروریسم برده و طی 12 تا 13 سال گذشته، 70 هزار تلفات جانی داشته‌ایم و باید به همین دلیل از ارتش و آژانس‌های اطلاعاتی پاكستان برای مبارزه با تروریسم تشكر كنم.