ناقوس خون

روایت‌هایی تلخ از حملات تروریستی سریلانکا که جان 290نفر را گرفت

ناقوس خون

سینان صلاح‌الدین 29 ساله تمام روز شنبه را با دایی‌اش گذراند و در آخر هم با ناراحتی از او خداحافظی كرد. اما شاید یك درصد هم تصور نمی‌كرد این آخرین خداحافظی با یكی از نزدیك‌ترین افراد در زندگی‌اش باشد. صبح روز‌یكشنبه 8 انفجار، چند كلیسا و هتل را در سریلانكا هدف قرار داد كه طبق آخرین اخبار گزارش شده، 290 نفر به دنبال این انفجار كشته و حدود 450 نفر دیگر هم زخمی شده‌اند. اولین انفجار در كلیسای سنت آنتونی گزارش شد و چند دقیقه بعد دو انفجار دیگر كلیساهایی در مناطق مسیحی‌نشین این شهر را لرزاند. لحظاتی كه خانواده‌های كشته‌شدگان یكشنبه خونین سریلانكا پشت سر گذاشتند، شاید تا سال‌ها در ذهن آنها باقی بماند.

محمد راشد، عموی 43 ساله صلاح‌الدین صبح روز یكشنبه به سمت هتل شانگری‌لا و پس از ورزش در باشگاه این هتل به رستوران رفت و در حال صبحانه خوردن بود كه این انفجارها رخ داد. محمد كه در كار داد و ستد خودرو فعالیت داشت، كار خود را در سال 2010 از حومه پایتخت شروع كرد و در این سال‌ها توانست به كسب و كار خود رونق بدهد. اما این حادثه باعث شد تمام آینده این خانواده در تاریكی مطلق فرو برود. صلاح‌الدین در گفت‌وگو با الجزیره انگلیسی، حال و اوضاع خانواده راشد را این طور توصیف می‌كند: اوضاع روحی همسر او بسیار خراب است، اما دخترانش سعی می‌كنند روحیه خود را حفظ كنند.
سیما سالم، یكی دیگر از شهروندان كولومبو به الجزیره می‌گوید: بعد از آن روز تلخ و دردناك، حالا خیابان‌های پایتخت بسیار خلوت است. در زمان انفجار، نزدیك محل حادثه بودم. به محض شنیدن صدای اولین انفجار، به خانه یكی از دوستانم در نزدیك‌ترین محل رفتیم و تا شب آنجا بودیم. همه ما در شوك این اتفاق هستیم و بچه‌ها هم بسیار ترسیده‌اند.
در این میان، وزارت خارجه سریلانكا با انتشار بیانیه‌ای اعلام كرده كه ده‌ها نفر از كشته‌شدگان، افراد خارجی هستند كه سه هندی، دو پرتغالی، سه انگلیسی و یك شهروند هلندی در میان آنها دیده می‌شود. اما به نظر می‌رسد كریستینا رودریگو 31 ساله بیش از همه شدت و ترس حاصل از این انفجارها را حس كرده است.
او كه برای شركت در مراسم تدفین یكی از نزدیكانش از استرالیا آمده بود، در روز انفجار در كلیسای سنت آنتونی حضور داشت. كریستینا آن لحظات دلهره‌آور را این‌طور توصیف كرده است: «در ردیف اول صندلی‌های كلیسا نشسته بودم كه صدای انفجار مهیبی آمد. در یك لحظه احساس كردم تمام بدنم بی‌حس شده است، اما با این حال دست برادرم را محكم گرفته و به سرعت از كلیسا خارح شدیم. تا چند دقیقه اصلا متوجه نشده بودم كه كلیسا مورد حمله قرار گرفته است تا این‌كه چشمم به اجساد خونینی افتاد كه روی زمین بود.»
 معرفی  عاملان حملات
با گذشت 24 ساعت از حملات روز یكشنبه، دولت سریلانكا «جماعت توفیق ملی» را كه یك گروه محلی است، مسؤول حملات خونبار این كشور معرفی كرد. این در حالی است كه نخست‌وزیر سریلانكا پیشتر از احتمال دست داشتن گروهی به نام جماعت توحید در این حملات خبر داده بود. دولت این كشور تاكید كرد: ما بر این باور نیستیم كه این حملات فقط توسط مجموعه‌ای از افراد در داخل كشور انجام شده باشد، بلكه یك شبكه بین‌المللی وجود دارد كه اگر این شبكه وجود نداشت این حملات انجام نمی‌شد.
در همین راستا، یك بازرس ارشد سریلانكا اعلام كرد، هفت عامل انتحاری در حملات مرگبار سریلانكا كه جان ۲۹۰ نفر را گرفت، مشاركت داشتند. آریاناندا ولیانگا، مقام ارشد در بخش حقوقی دولت سریلانكا هم اعلام كرد، دو عامل انتحاری خودشان را در هتل لوكس شانگری‌لا در كلمبو، پایتخت سریلانكا منفجر كردند. سایر مهاجمان هم سه كلیسا و دو هتل دیگر را هدف گرفتند. چهارمین هتل و خانه‌ای در حومه پایتخت سریلانكا هم هدف قرار گرفتند اما هنوز مشخص نیست این حملات چگونه رخ داده است. ولیانگا تاكید كرد: تحقیقات همچنان ادامه دارد.
در همین حال راجیتا سناراتنه، سخنگوی كابینه سریلانكا تاكید كرد، حملات مرگبار در روز عید پاك با كمك یك شبكه بین‌المللی صورت گرفته است. این مقام با اشاره به حملات متعدد روز یكشنبه گفت: گمان نكنیم این حملات تنها از سوی گروهی از مردمی كه در این كشور هستند، محدود باشد. بدون یك شبكه بین‌المللی این حملات موفقیت‌آمیز نمی‌بود.
همزمان با این اتفاقات، خبرگزاری اسپوتنیك ظهر دیروز از وقوع انفجاری دیگر در شهر كلمبوی سریلانكا خبر داد. هنوز معلوم نیست این انفجار هنگام خنثی‌سازی بمب كار گذاشته شده در یك خودرو رخ داده یا این خودرو منفجر شده است. بر اساس گزارش اسپوتنیك، این انفجار در نزدیكی یك كلیسا رخ داده است. همچنین خبرگزاری فرانسه در خبری به نقل از پلیس سریلانكا، از خنثی شدن یك بمب دست‌ساز در نزدیكی فرودگاه پایتخت این كشور خبر داد.
ادامه محدودیت‌های امنیتی
در این میان گزارش‌هایی از اعمال موقت محدودیت‌هایی بر شبكه‌های اجتماعی برای جلوگیری از انتشار اطلاعات نادرست وجود دارد. به گزارش بی.‌بی‌.سی، گفته می‌شود پیام‌رسان‌های پرطرفدار مثل واتس‌اپ و فیس‌بوك برای خیلی از كاربران در دسترس نیستند. از سوی دیگر، دولت ممنوعیت آمد و شد در پایتخت را حفظ كرده است. به گزارش ایسنا، دولت سریلانكا اعمال مقررات منع آمد و شد در كلمبو، پایتخت را از ساعت 8 شب تا 4صبح اعلام كرد. این در حالی است كه خبرگزاری رویترز پیشتر اعلام كرده بود، مقامات سریلانكا مقررات سراسری منع آمد و شد را یك روز بعد از سلسله انفجارهای مرگبار لغو كردند. در این میان، نیروهای امنیتی در تحقیقات خود را در مورد این انفجارها آغاز كرده است. بنابر اظهارات مقامات این كشور، پلیس تاكنون ۱۳فرد مظنون به دست داشتن در انفجارهای خونبار روز یكشنبه را بازداشت كرده است. به گفته پلیس، این ۱۳فرد بازداشت شده در دو مقر مختلف در كلمبو و اطراف آن بازداشت هستند.