تلاش برای دور زدن بی انصافی ها

دشواری‌های دور زدن تحریم‌ها در گفت‌و‌گو با مدیر فروش فیدیبو

تلاش برای دور زدن بی انصافی ها



 تحریم این كلمه پنج حرفی كه دیگر شنیدنش برای ایرانی‌جماعت عادی شده است، این روزها همان‌طور كه در خیلی از حوزه‌ها در حال موش دواندن است، این بار بیشتر از قبل بعضی بخش‌ها را درگیر خود كرده است. اگر شما هم گوشی آیفون داشته باشید حتما ماجرای نرم‌افزار‌هایی را كه زمانی از فروشگاه اینترنتی شركت اپل (اپ استور) حذف شد به یاد می‌آورید، اقدامی كه باعث شد برنامه‌های زیادی دچار مشكل شوند و برخی‌ از آنها كنار بروند و برخی دیگر راهی برای فرار پیدا كنند و به كارشان ادامه دهند. بعد از آن داستان كه البته قبل‌تر هم در كشورهای دیگر به علت رعایت نكردن قوانین رخ داده بود، به‌تازگی تصویری از جوابیه شركت اپل منتشر شد كه از حذف یك اپ ایرانی به دلیل تحریم‌ها خبر می‌داد، ایمیلی كه برای فیدیبو ارسال شده بود، اپ فرهنگی كه به كتاب و كتابخوان‌ها اختصاص داشت. این نرم‌افزار كه قبلا هم چنین درگیری را تجربه كرده بود این روزها در حال دست و پنجه نرم كردن با این مشکل است،
 اتفاقی كه باعث شد برای جویا شدن از كم و كیف پیش رویش سراغ‌شان  برویم.
مصطفی میرنوری، مدیر فروش فیدیبو صحبت‌هایی را در این باره مطرح كرد كه در ادامه
آن را می‌خوانید.

 با حذف فیدیبو از اپ استور شروع كنیم. این بار چه دلیلی برای این حركت داشتند؟
مدتی پیش مشكلی پیش آمد كه به دنبال آن یك‌سری از نرم‌افزار‌ها از اپ استور حذف شدند و دلیلش هم این بود كه آن‌ها برخی از قوانین پرداخت را رعایت نمی‌كردند، اتفاقی كه نه‌تنها درباره اپ‌های ایرانی بلكه در همه دنیا برای بعضی برنامه‌ها وجود داشت و باعث حذف آن‌ها شد. اما مساله‌ای كه الان برای ما اتفاق افتاده ربطی به این مورد ندارد چون ما همه پروتكل‌ها و قوانینی را كه در این فضا وجود داشته به طور كامل رعایت كردیم، همان‌طور كه در آن ایمیلی كه منتشر شده هم اشاره‌ای به این ماجرا نشده كه ما قوانینی را كه مربوط به نرم افزارهاست رعایت نكردیم و در واقع در این زمینه هیچ بهانه‌ای وجود ندارد. در حال حاضر به طور كامل به تحریم‌هایی كه علیه ایران است اشاره و پرداخته شده و آنها همان بحث تحریم را دلیل اصلی حذف فیدیبو و خیلی از اپ‌های دیگر می‌دانند. در واقع طبق مفاد تحریم‌های اعلام شده، این اپ‌ها و برنامه‌ها هم در گروه تحریمی‌ها قرار می‌گیرند و به همین دلیل دچار حذف و اختلال در عملكردشان می‌شوند.
 اما در این بین برخی از اپ‌های معروف كه درگیر همین موضوع شده بودند همچنان از راه‌های مختلفی به كار خودشان ادامه می‌دهند... .
می‌توان گفت كه این موضوع همه نرم‌افزار‌های ایرانی را گرفتار كرده است، اما راه‌هایی هم برای دور زدن این تحریم‌ها وجود دارد. نكته‌ای كه هست بحث هزینه‌بر بودن این راه‌هاست و گاهی ممكن است خیلی از آنها جوابگو نباشد. با این حال هزینه زیادی كه هر كدام از این موارد می‌خواهند باعث می‌شود تا درنهایت پرداخت بخشی از این مبلغ و هزینه متأسفانه به گردن كاربر بیفتد، اتفاقی كه جالب نیست و ما نمی‌خواهیم این گونه شود. در این فاصله هم بعد از اتفاقی كه رخ داد، ما در حال بررسی و تلاش هستیم تا راه دیگری پیدا كنیم كه بتوانیم در عین دور زدن تحریم‌ها هزینه‌ای متوجه كاربرانمان نشود. با این وجود چیزی كه مشخص است همان داستان تحریم است و باید فكری برای آن كنیم.
 این جریان قبل‌تر هم در سرویس‌های دیگر وجود داشته... .
بله، سال‌هاست كه خیلی از سرویس‌ها به ایران خدمات نمی‌دهند حتی گوگل هم در مقطعی خیلی از سایت‌ها و اپ‌های ایرانی را حذف كرده بود و این داستان بحث جدیدی نیست، بلكه فقط به خاطر تحریم‌ها تا حدی گسترده و مشهودتر شده است.
 فیدیبو در سال گذشته هم این دور زدن‌ها را تجربه كرده بود و نسخه‌ای سازگار با این محدودیت‌ها را ارائه كرد، اما این بار انگار سختگیری‌ها بیشتر شده، در این شرایط تكلیف كاربرانی كه از طریق آیفون باشما در ارتباط بودند، چه می‌شود؟
بله، این اتفاق قبلا هم رخ داده بود و همان‌طور كه گفتم این بارهم ما دنبال راهكاری هستیم تا هر چه زودتر از این اتفاق عبور كنیم. همچنین با توجه به این كه خیلی از افراد در ایران آیفون دارند و ما این مسؤولیت را به گردنمان می‌بینیم كه در برابر كسانی كه از ما خرید كردند، الان شاید كتاب نصفه‌ای دستمان دارند یا هنوز آن را نخوانده‌اند و موارد این چنینی پاسخگو باشیم. به همین دلیل همه تلاشمان را می‌كنیم و امیدواریم كه حداقل عناد با نرم‌افزار‌ها در این درگیری‌ها كمتر شود. واقعا چرا چنین اپ فرهنگی باید این‌گونه با این مسائل روبه‌رو شود یا خیلی از اپ‌هایی كه حتی كار خاص و مهمی هم نمی‌كنند. تحریم‌ها به طور كلی ناعادلانه است و این موضوع در خیلی از موارد مثل نرم‌افزار‌ها بیشتر به چشم می‌آید. در حال حاضر خیلی از كاربران فیدیبو نمی‌توانند از آن استفاده كنند و تنها دایره محدودی كه ورژن‌های قدیمی‌تر را دارند از این امكان بهره مندند اما در واقع امروز ما مثل هواپیمایی هستیم كه در حال حركت با یك موتور است و در این مسیر تنها ما نیستیم. همچنین لازم است كه بگویم در بقیه موارد مثل گوشی‌های اندرویدی و یا ویندوزفون‌ها این مشكل وجود ندارد. برای آی‌او‌اس هم با وجود لینك دانلود مستقیمی كه طراحی كرده بودیم و غیرفعال شد بازهم در حال پیگیری هستیم.
 می‌توانید زمان حل این مشكل را پیش‌بینی كنید؟
واقعیت این است كه این بار ماجرا خیلی دست ما نیست و عوامل خارج از فیدیبو و موارد مختلفی هستند كه روی كار ما تأثیر می‌گذارند و باعث توقف‌مان می‌شوند. حدود دوماه پیش بود كه ما یك راه جایگزین پیدا كردیم اما بعد آن هم دیگر به كل از كار افتاد. در این فضا متغیرهای بازی دست ما نیست و امیدواریم كه بتوانیم زودتر آن را پشت سر بگذاریم.
 در بخشی از این پیام از امكان شكایت و درخواست بررسی توسط دپارتمانی كه در آمریكا هست گفته شده بود، شما در این زمینه اقدام و مكاتبه‌ای نكردید؟
چرا این جریان وجود داشته و ما هم نامه‌نگاری‌ها را انجام می‌دهیم، اما این‌كه جواب چه باشد و چه تأثیری داشته باشد را هنوز نمی‌دانم. همچنین از آنجا كه بحث تحریم‌ها مطرح است باید به طور گسترده‌تر این صحبت‌ها را ادامه دهیم چون این موضوعی نیست كه تنها به شركت اپل مربوط باشد ولی ما سعی می‌كنیم به صورت قانونی و از راه‌هایی كه وجود دارد اقدامات لازم را انجام دهیم و بگوییم چرا نمی‌توانیم كارمان را ادامه دهیم.
 در حوزه حكومتی و مسؤولانی كه مدیریت این بخش‌ها را به عهده دارند چطور؟ اقدام و حركتی توسط آنها صورت گرفته و اصلا می‌توانند تأثیری روی این ماجرا بگذارند؟
بالاخره همه می‌دانند چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است و ما هم با آنها ارتباط برقرار می‌كنیم اما نمی‌دانم كه تا الان كاری انجام شده یا نه. چون آنها در جریان هستند ولی واقعیت این است كه هنوز حركت خاصی صورت نگرفته البته بازهم نمی‌دانم كه مسؤول و كسی بتواند در این باره كاری كند یا نه.  من فقط امیدوارم كه نگاه‌ها اصلاح و در وهله اول تحریم‌ها برای ایران مرتفع شود و بعد هم اپ‌ها و برنامه‌ها از این لیست بیرون بیایند چون در هر كدام از این اپ‌ها مثل فیدیبو كلی جوان و استعدادهایی حضور دارند كه با همه سختی‌ها در حال كار كردن هستند و این ماجرا روی زندگی‌شان تأثیر مستقیمی می‌گذارد.