روسیاهی در دریای سرخ

هم‌پیمانان اسرائیل توان نجات صهیونیست‌ها را ندارند

روسیاهی در دریای سرخ

مقاومت یمن جانانه در دفاع از فلسطین و مردم غزه به میدان آمده و با تحرکات موثر خود در دریای‌سرخ و باب‌المندب، دشمن صهیونیستی و حامیان غربی و مهره‌های منطقه‌ای آن را به چالش کشیده است. محصول این روند، افزایش اعتبار منطقه‌ای و بین‌المللی انصارا... است.

تبدیل‌شدن عبدالملک الحوثی به چهره دوست‌داشتنی و قهرمان این روزهای منطقه در نظرسنجی‌ها و ارتقای جایگاه انصارا... درمعادلات ژئواستراتژیک غرب‌آسیا و دریای‌سرخ، محصول رویکرد هوشمندانه و قاطعانه مقاومت یمن در قبال تحولات اخیر غزه است. به عبارت بهتر، انصارا... یمن توانسته است از یک‌سو به وظیفه انسانی و دینی خود در حمایت از فلسطینیان عمل کند و از سوی دیگر، قدرت منطقه‌ای خود را به رخ رژیم کودک‌کش صهیونیستی و آمریکا بکشد. 

ائتلاف‌سازی بی‌فایده آمریکا 
فعالیت دور از انتظار انصارا... یمن موجب شده است مطالبه‌گران منطقه‌ای در سطح بازیگران درون‌سرزمینی، منطقه‌ای و بین‌المللی برای محدود کردن اقدامات دولت نجات‌ملی در صنعا علیه تل‌آویو دست به ائتلاف‌سازی و تشکیل نیروهای واحد بزنند. درواقع، این اقدامات در قالب گفت‌وگوهای یکجانبه، دوجانبه و چندجانبه در حال پیگیری است. این موضوع زمانی اهمیت بیشتری می‌یابد که به‌واسطه قدرت ابتکار عمل انصارا... روند تعلیق ناوبری دریایی در دریای‌سرخ به‌وسیله برخی شرکت‌های کشتیرانی (مرسک و هاپاگ لوید) در دستورکار قرار گرفته است. در چنین شرایطی ائتلاف‌سازی آمریکا در دریای‌سرخ نیز قدرت تغییر معادلات را نخواهد داشت و مقاومت یمن به بازیگری مسلط بر دریای‌سرخ و باب‌المندب تبدیل شده است. 
   
استیصال مطلق آمریکا و صهیونیست‌ها 
اخباری از کنشگری‌های انصارا... در دریای‌سرخ و اقدامات موشکی و پهپادی علیه رژیم‌صهیونیستی در بندر ایلات ‌تا انتشار خبر ایجاد ائتلاف دریایی آمریکا با چند کشور برای مقابله با تهدیدات دریایی صنعا و خبر درخواست شورای انتقالی برای به‌رسمیت شناختن آنها به‌وسیله تل‌آویو در ازای مقابله با تهدیدات صنعا علیه منافع صهیونیست‌ها و حفظ امنیت کشتی‌های‌شان که همگی حاکی از استیصال مطلق واشنگتن و تل‌آویو در این معادله است. واقعیت این است، آنچه از رهاورد میدان‌داری صنعا حاصل شده، رونمایی از ظرفیت‌های انصارا... و متعاقب آن، نگرانی‌ای است که در دل متجاسرین و متجاوزین کاشته شد. این یعنی صنعا توانست در قامت نیرویی منطقه‌ای شرایط را تغییر دهد و طرف مقابل نه‌فقط این موضوع را پذیرفت، بلکه ترس ازدست‌دادن موقعیت‌ها و منافع نیز دارد؛ ترسی که احتمال می‌رود با طراحی راهبرد تازه جنگی از سوی صنعا در میدان‌های نبرد و جبهه‌های نزدیک‌تر نبرد در مناطق درون‌سرزمینی و همجوار شکل بگیرد. از این رو تمام تلاش غربی‌ها این است پیش از وقوع تحولی دیگر با طرحی از مشارکت و فعال‌سازی مکانیسم‌های مختلف روند پیشدستی و پیشگیری در پیش گیرند تا در وهله نخست غافلگیر نشوند، در وهله بعد این‌که میدان را برای صنعا خالی نکنند و سوم این‌که فرجام تلخی برای‌شان رخ ندهد اما در هر سه مرحله، محاسبات و پیش‌فرض‌های واشنگتن و تل‌آویو توسط بسیاری از استراتژیست‌ها به چالش کشیده شده است. 
 
پیام مقاومت یمن به نظام بین‌الملل 
صنعا با فعالیت منطقه‌ای و حضور در آب‌های آزاد نشان داده دوران هرج‌و‌مرج پایان یافته و با ثبات موجود در بستر و حوزه سرزمینی، نگاه‌شان را به عرصه فراسرزمینی معطوف کرده است. آنچه انصارا... را به کابوس این روزهای محور متجاوزین، غربی‌ها، تجزیه‌طلبان و تل‌آویو تبدیل کرده است و به‌دنبال خنثی‌سازی آن به اشکال مختلف هستند، مشتمل بر چند بخش قابلیت‌پروری و پرورش توانمندی‌ها و استفاده از ظرفیت‌ها برحسب موقعیت‌هاست؛ به‌طوری‌که فارغ شدن ولو محدود انصارا... از جبهه‌های نبرد داخلی و کم‌شدن شدت برخوردها، شرایط را برای حضور و کنش وسیع‌تر آنها در منطقه فراهم کرده است. خلق تصاویر متعدد از موفقیت‌های صنعا در عرصه میدانی در مدت اخیر، آنها را به صدر اخبار جهانی برده است. دامنه و گستره موفقیت‌ها علاوه بر غرور ملی، موجب تحصیل تجربه میدانی نیز خواهد شد و تجارب صنعا را برای آینده در قبال دشمنان غنی‌تر خواهد کرد.

قدرت مقاومت 
قدرت مقاومت یمن در چینش پازل‌های جدید منطقه‌ای، موضوعی نیست که آینده‌پژوهان و استراتژیست‌های غربی به‌سادگی از کنار آن بگذرند. در سال 2014 میلادی، زمانی که حمله وحشیانه و گسترده سعودی‌ها به یمن و نسل‌کشی در این کشور آغاز شد، دستگاه‌های اطلاعاتی و نظامی آمریکا، عربستان و رژیم‌صهیونیستی مدعی بودند مقاومت یمن را در عرض دو هفته از بین خواهند برد و صنعا را تحویل مزدوران منطقه‌ای خود خواهند داد. اکنون 9 سال از آن زمان سپری شده و یمن نه‌تنها تسلیم دشمنان شده، بلکه ریاض و واشنگتن ناچار به شناسایی آن به عنوان بازیگری تعیین‌کننده و رسمی در معادلات داخلی و منطقه‌ای صنعا شده‌اند. تغییر موازنه قدرت در دریای‌سرخ به سود مقاومت یمن، مؤلفه مهمی است که در تحلیل منازعات اخیر، مورد توجه قرار گرفته است. نیویورک‌تایمز در این خصوص به نکته قابل‌تاملی اشاره کرده است: «انصارا... یمن با شلیک موشک به سمت اسرائیل و حمله به کشتی‌هایی که از دریای‌سرخ عبور می‌کردند در سراسر غرب آسیا محبوبیت به‌دست‌آوردند و یک قدرت منطقه‌ای ایجاد کردند که می‌تواند به گسترش قدرت آنها در داخل کشورشان کمک کند.»
واقعیت امر این است که موفقیت انصارا... درطول جنگ یمن و برهه کنونی، معلول تلفیق قاطعیت، ابتکارعمل واعتقاد راسخ به گفتمان مقاومت است. یمنی‌ها درجریان جنگ غزه اثبات کردند که مانند حزب‌ا...لبنان و حماس درفلسطین، قدرت برهم‌زدن ثوابت و محاسبات راهبردی و تاکتیکی رقبا و دشمنان درمنطقه را خواهند داشت و ازتسلط جغرافیایی خود بردریای‌سرخ و باب‌المندب به‌خوبی در تحقق این هدف استفاده می‌کنند. پس ازتوقیف چند کشتی اسرائیلی توسط مقاومت یمن، مقامات کاخ‌سفید با طرح تهدیداتی مانند تشکیل ارتش چندملیتی دردریای‌سرخ، تلاش کرد مانع از تشدید این روند شود اما رهبران مقاومت یمن تسلیم جنگ روانی و تهدیدات واشنگتن و تل‌آویو نشدند. قطعا یکی ازآثار منطقه‌ای جنگ غزه درآینده‌ای نزدیک، ارتقای قابل‌توجه قدرت مقاومت یمن(هم دربعد بازدارندگی و هم اقدام) خواهد بود. کابوسی که غرب حتی تصور تحقق آن درغرب‌آسیا را نمی‌کرد.

محمد علیزاده - گروه بین‌الملل