نسخه Pdf

فهرست خود را به‌روز كنید!

گشت وگذار در نمایشگاه كتاب تهران

فهرست خود را به‌روز كنید!

نمایشگاه كتاب تهران را به عنوان بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی كشور در سال نام می‌برند. اتفاقی كه در آن تجمع بزرگی از ناشران كشور را شاهد هستیم و كتاب‌های بسیاری در برابر دیدگان بازدیدكنندگان از این رویداد فرهنگی قرار می‌گیرد؛ كتاب‌هایی كه شاید برخی از آنها در بازار كتاب به‌سختی یافت شود و از این حیث این رویداد می‌تواند برای كسانی كه در جست‌وجوی چنین آثاری هستند فرصت خوبی تلقی شود ولی خب بخش زیادی هم به خاطر تخفیف‌های رایج در نمایشگاه كتاب به محل برگزاری این رویداد مراجعه می‌كنند تا اندكی بیشتر بتوانند كتاب بخرند، ولی غافل از این‌كه طی سال‌های اخیر كتابفروشی‌ها نیز همین میزان تخفیف را ارائه می‌كنند و نیازی نیست به‌خاطر ۱۰ درصد تا نمایشگاه كتاب رفت. اما نباید از این موضوع چشم پوشید كه حس حضور در یك اجتماع بزرگ فرهنگی كه تنها عامل برپایی آن كتاب‌ها هستند، می‌تواند به تنهایی هیجان‌آور باشد و خب بسیاری نمی‌توانند از لذت این هیجان دست بشویند و به همین خاطر پا به دریای كتاب‌ها در نمایشگاه كتاب تهران می‌گذارند؛ رویدادی كه هر سال در اواسط بهار حال و هوای شهر را دگرگون می‌كند. در این گزارش می‌خواهیم كتاب‌هایی را از بین انبوه كتاب‌هایی كه در نمایشگاه عرضه شده به شما معرفی كنیم تا در صورتی كه گذرتان به مصلای تهران افتاد، بتوانید راحت‌تر انتخاب كنید و به عبارتی سردرگم نشوید.

حسام آبنوس

افـــــــــــق
 گور سفید
مجید قیصری در آخرین اثری كه خلق كرده داستان دو برادر كه با هم اختلافاتی دارند را بازگو كرده و سعی كرده از این زاویه جهان انسان‌های داستان‌هایش را كنكاش كند. او در این داستان باز هم نتوانسته از شخصیت‌هایی كه تجربه سال‌های جنگ را داشتند، صرف‌نظر كند. این كتاب كه توسط نشر افق عرضه شده، داستان افرادی است كه برای رسیدن به یك جامعه پاك دست به پاكسازی شخصی می‌زنند. كتاب را می‌توانید از غرفه نشر افق در شبستان مصلی سالن ناشران عمومی تهیه كنید.
 دروازه مردگان
این رمان از آن دست رمان‌هایی است كه برای نوجوان‌ها نوشته شده، ولی شك نكنید كه بزرگ‌ترها هم جذب آن خواهند شد و نمی‌توانند آن را به‌سادگی كنار بگذارند. ماجرا در روزهای حكومت قاجار در تهران می‌گذرد و پسركی كه وارد دنیای مردگان می‌شود. این كتاب جلد اول از سه‌گانه قبرستان عمودی است كه حمیدرضا شاه‌آبادی آن را نوشته و می‌توانید این كتاب را هم از غرفه كودك و نوجوان نشر افق تهیه كنید.
 كاندید
یكی از نكاتی كه در تهیه آثار ترجمه‌ای باید دقت شود، این است كه جدا از تخصص و توانایی مترجم به روزآمد بودن ترجمه نیز دقت شود؛ حالا نشر افق ترجمه‌ای تازه از رمان «كاندید یا خوش‌باوری» نوشته فرانسوا ماری آروئه (ولتر) را با ترجمه محمود گودرزی منتشر كرده است. این كتاب یكی از مشهورترین آثار ولتر است و مانند دیگر نوشته‌هایش داستانی را در قالب طنز و همراهش انتقادهای گزنده نسبت به اوضاع و شرایط معاصرش مطرح می‌كند. بحث اصلی در این رمان خوشبختی یا بدبختی است. كاندید ماجراهای مختلفی را از سر می‌گذراند و خود را با این سؤال روبه‌رو می‌بیند.

شهرستان ادب
 پس از بیست سال
اگر به روایتی متفاوت از تاریخ اسلام ولی مبتنی بر مستندات علاقه دارید حتما سری به غرفه نشر شهرستان ادب بزنید و رمان «پس از بیست سال» را از آنها بخواهید. رمانی از روزگار پس از امیرالمومنین (ع) تا پس از عاشورا و شهادت سیدالشهدا(ع) كه در آن خواننده شاهد انحراف دین از مبدا و مسیر خود است. كدیور در این رمان تصویری از ظلمی را كه بر عدالت علی رفته نشان می‌دهد و خواننده را در موقعیت قضاوت تاریخی قرار می‌دهد.

صهبـــــــا
  انسان ۲۵۰ ساله
احتمالا با خودتان می‌گویید این كتاب كه كار تازه‌ای نیست كه در این صفحه معرفی شده ولی ابتدا باید بگویم كه قضاوت نكنید چون این كتاب حلقه سوم از مجموعه حلقه‌های این كتاب است و در واقع مباحث مطرح شده در این اثر تكمیل‌كننده مباحث كتاب‌های قبلی است. این كتاب شرحی است از سیره فردی و مبارزاتی ائمه معصومین از زبان حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای كه در سال‌های پیش از انقلاب ارائه شده بود. این كتاب در واقع تلاش می‌كند تا تصویری شفاف از این سیره را به خواننده نشان دهد.

اســــــــم
 پسران سالخورده
اگر خیلی حوصله خواندن رمان‌ها و داستان‌های بلند را ندارید مجموعه داستان پسران سالخورده می‌تواند پیشنهاد خوبی باشد تا هم مطالعه كنید و هم از خواندن لذت ببرید. این كتاب دربردارنده ۱۳ داستان است كه در عین سادگی و كوتاهی دریچه‌هایی به جهان داستانی اخلاقگرایانه نویسنده‌اند. زبان داستان‌ها استوار و ساده‌اند و می‌توان هر كدام را در یك نشست خواند. داستان‌های این كتاب از دل زندگی عادی بیرون آمده‌اند اما دم دستی نیستند. مطهری در داستان‌هایش تصویر مردمی را ارائه می‌كند كه در هزارتوی رنج‌های روزمره با اساسی‌ترین مسأله‌های فلسفی بشری هم دست به گریبانند.
 شكوه مرگبار
در غرفه نشر اسم برای كسانی كه به داستان به طور كلی علاقه‌ای ندارند هم پیشنهادهای دیگری دیده می‌شود. یكی از آنها كتاب «شكوه مرگبار» اثر دانیال حقیقی است. اثری كه نویسنده در آن كوشش كرده روایتی مختصر از بخشی از تاریخ سامان دهد و به خواننده عرضه كند. برای علاقه‌مندان به قالب‌های غیرداستانی و به عبارتی ناداستان این كتاب می‌تواند پیشنهاد هیجان‌انگیزی باشد.

نیستان
 جشن جنگ
این مجموعه داستان 112 صفحه‌ای كه تازه‌ترین اثر احمد دهقان است. به گفته نویسنده، قصد ندارد چیزی غیر از جنگ را دستمایه نوشتن قرار دهد به همین خاطر در این اثر هم از جنگ بركنار نمانده است. تراوش حس انسانی از دل داستان‌های این كتاب بیش از هرچیز نمایش داده شده است. احمد دهقان در «جشن جنگ» به تعبیری حكم یك باستان‌شناس را دارد. باستان‌شناسی كه از دل كشف و نمایش آنچه پیدا كرده است سعی دارد گذشته باشكوه مردمی را به آنها نشان دهد كه شاید امروزه چیزی همانند آن را در زندگی خود حس نمی‌كنند.


ضمیمه نوجوانه