نسخه Pdf

فهرست خود را به‌روز كنید!

گشت وگذار در نمایشگاه كتاب تهران

فهرست خود را به‌روز كنید!

نمایشگاه كتاب تهران را به عنوان بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی كشور در سال نام می‌برند. اتفاقی كه در آن تجمع بزرگی از ناشران كشور را شاهد هستیم و كتاب‌های بسیاری در برابر دیدگان بازدیدكنندگان از این رویداد فرهنگی قرار می‌گیرد؛ كتاب‌هایی كه شاید برخی از آنها در بازار كتاب به‌سختی یافت شود و از این حیث این رویداد می‌تواند برای كسانی كه در جست‌وجوی چنین آثاری هستند فرصت خوبی تلقی شود ولی خب بخش زیادی هم به خاطر تخفیف‌های رایج در نمایشگاه كتاب به محل برگزاری این رویداد مراجعه می‌كنند تا اندكی بیشتر بتوانند كتاب بخرند، ولی غافل از این‌كه طی سال‌های اخیر كتابفروشی‌ها نیز همین میزان تخفیف را ارائه می‌كنند و نیازی نیست به‌خاطر ۱۰ درصد تا نمایشگاه كتاب رفت. اما نباید از این موضوع چشم پوشید كه حس حضور در یك اجتماع بزرگ فرهنگی كه تنها عامل برپایی آن كتاب‌ها هستند، می‌تواند به تنهایی هیجان‌آور باشد و خب بسیاری نمی‌توانند از لذت این هیجان دست بشویند و به همین خاطر پا به دریای كتاب‌ها در نمایشگاه كتاب تهران می‌گذارند؛ رویدادی كه هر سال در اواسط بهار حال و هوای شهر را دگرگون می‌كند. در این گزارش می‌خواهیم كتاب‌هایی را از بین انبوه كتاب‌هایی كه در نمایشگاه عرضه شده به شما معرفی كنیم تا در صورتی كه گذرتان به مصلای تهران افتاد، بتوانید راحت‌تر انتخاب كنید و به عبارتی سردرگم نشوید.

حسام آبنوس

شهید كاظمی
 عروسی لاكچری
محمدعلی جعفری با كتاب خاطرات شهید حججی با عنوان «سربلند» شناخته می‌شود، ولی او یك داستان‌نویس موفق است كه امسال هم مجموعه داستانی با عنوان «عروسی لاكچری» را به نمایشگاه آورده است. این كتاب دربردارنده ۵ داستان كوتاه است كه نویسنده در هركدام دست خواننده خود را می‌گیرد و به دنیای متفاوتی می‌برد. این اثر در واقع تلاش نویسنده برای روایت زندگی و نسبت آن با انسان است.
 سرمشق
شهید محسن حججی یكی از چهره‌هایی بود كه طی سال‌های مبارزه با داعش شهادتش شور و نشاط عجیبی در جامعه ایجاد كرد و روح تازه‌ای به دل‌های جامعه دمید. حالا كتابی از خاطرات كوتاه اطرافیان این شهید با عنوان «سرمشق» در نمایشگاه كتاب عرضه شده كه در چهار محور روایت‌های كوتاهي را برای خوانندگان آماده كرده است. خودسازی اخلاقی، خودسازی جسمی، خودسازی علمی و بینش و بصیرت سیاسی محورهایی است كه ذیل آنها خاطراتی از این شهید گردآوری شده است.

كتابستان
 صخور
رمانی ماورایی كه سومین جلد آن امسال در نمایشگاه كتاب در غرفه این ناشر عرضه شده است. اگر «هفت جن» و «لوثیا» اثر امید كوره‌چی را خوانده‌اید حالا می‌توانید سراغ جلد سوم این رمان بروید و «صخور» را مطالعه كنید. مبارزه میان خیر و شر و آزادسازی نیروهای روشنایی كه به اسارت تاریكی درآمده‌اند بن‌مایه اصلی این رمان‌ها را تشكیل می‌دهد. 

ترجمان
 گراند هتل پرتگاه
اگر به كتب اندیشه‌ای علاقه دارید نشر ترجمان انتخاب خوبی است تا بتوانید هم از راهنمایی افرادی كه در غرفه این نشر حضور دارند استفاده كنید و هم این‌كه ترجمه‌هایی متقن و تمیز از نظر زبانی و ویرایشی را تهیه كنید. كتاب «گراند هتل پرتگاه» اثری است كه از این ناشر به شما توصیه می‌كنم. این كتاب داستانی است زندگینامه‌ای، آمیخته به فلسفه و نقادانه از ماجرا و سرنوشت زندگی و افكار بزرگان مكتب فرانكفورت كه حیات پر رمز و راز این مكتب را به زبانی ساده و عامه‌پسند روایت كرده است. استوارت جفریز این كتاب را نوشته و محمد معماریان آن را به فارسی ترجمه كرده است.
 چگونه درباره كتاب‌هایی كه نخوانده‌ایم حرف بزنیم؟
شاید عبارتی كه در بالا می‌خوانید برای یك كتاب عبارت طولانی و بزرگی باشد، ولی باید بگویم این عبارت دقیقا عنوان یك كتاب است كه قرار است نشان دهد كتاب‌هایی كه نخوانده‌ایم چه جایگاهی در ساختار ذهن ما دارد و چگونه می‌توانیم حتی بدون خواندنشان درباره آنها حرف بزنیم. هدف این اثر مدح كتاب‌نخواندن یا آموزش راهكارهای تظاهر به مطالعه نیست؛ هرچند در عمل می‌تواند به این كار نیز بیاید. این كتاب را پی‌یر بایار نوشته و محمد معماریان آن را ترجمه كرده است.

كتاب جمكران
 محمدجواد شمشیر ایلیا
اگر دنبال یك رمان نوجوان خوب هستید كه با خیال راحت بتوانید به نوجوان‌ها هدیه بدهید یا برای نوجوان خودتان تهیه كنید توصیه می‌كنم حتما رمان «محمدجواد و شمشیر ایلیا» را از غرفه این ناشر خریداری كنید تا با خیال راحت قصه‌ای پركشش و جذاب همراه با سفری به باغ قرآن را به نوجوان خود هدیه كرده باشید. این رمان را فاطمه مسعودی نوشته كه در مدت كوتاهی به چاپ دوم رسیده است.
 نخل و نارنج
وقتی خبر انتشار رمان وحید یامین‌پور منتشر شد گمان نمی‌شد این‌طور با استقبال روبه‌رو شود، ولی حالا 17 چاپ از كتاب «نخل و نارنج» توزیع شده و باید به‌زودی منتظر شنیدن خبر چاپ بیستم این كتاب باشیم. داستانی مبتنی بر زندگی یكی از بزرگ‌ترین فقهای شیعه طی چند قرن اخیر كه یامین‌پور با زبانی شیرین برای خوانندگان روایت كرده است. این كتاب اولین تجربه یامین‌پور در خلق داستان است ولی  رضایت خواننده را جلب می‌كند.
 چرا سوریه؟
این كتاب می‌خواهد از زبان رهبر حزب‌ا... لبنان به صورت شفاف به بحران سوریه بپردازد و پرسش‌هایی كه در این زمینه مطرح است را پاسخ بگوید. با روایت وی از كتاب خاطرات تونی بلر، سه سال پیش از وقوع بحران آغاز می‌شود كه بلر از اراده جهان برای نابودی كشور (و نه حكومت) سوریه سخن می‌گوید. كتاب، مراحل ورود نیروهای حزب‌ا...، ایران و روسیه به نبرد سوریه و علت‌های آن را بیان می‌كند.

نارگل
نامه‌هایی به یك بسیجی 
«نامه‌هایی به یك بسیجی» اثر یوسفعلی میرشكاك توسط نشر نارگل منتشر شد و به نمایشگاه كتاب رسید. این كتاب واگویه‌های میرشكاك با یك بسیجی است كه در آن از آرمان‌ها سخن می‌گوید. آرمان‌هایی كه بخشی از آنها در روزگار كنونی به فراموشی سپرده شده و میرشكاك با قلم تند و تیز خود كه ویژگی او محسوب می‌شود، در صدد یادآوری كردن آنها به خوانندگان خود است.

معین
قاشق چای‌خوری
مگر می‌شود هوشنگ مرادی كرمانی كتاب منتشر كند و كسی سراغ آن نرود. این داستان‌نویس امسال هم با یك مجموعه داستان جدید به نمایشگاه كتاب تهران آمده است. «قاشق چای‌خوری» نام آخرین اثری است كه از این نویسنده منتشر شده و آنهایی كه به این نویسنده و شیرینی و گاهی تلخی‌های داستان‌هایش علاقه دارند حتما سراغ این كتاب با ۱۲ داستان بروند.

​​​​​​​دفتر نشر معارف
 قربانی طهران
رمان «قربانی طهران» اثر حامد اشتری در نمایشگاه كتاب توزیع شده است. ماجرای این كتاب در تهران قدیم و اواخر دوره قاجار رخ می‌دهد. در كنار این روایت كه پیكره اصلی داستان را تشكیل می‌دهد داستانی نیز به‌صورت هم‌زمان در پاریس در حال رخ دادن است كه در ضمن آن بازتابی از حضور روشنفكران و سیاسیون اواخر دوره قاجار در دولت‌های اروپایی ارائه می‌شود.

ضمیمه نوجوانه