ترامپ؛ حلقه وصل تیم «ب»

ترامپ؛ حلقه وصل تیم «ب»

محمدجواد ظریف در مواضع اخیرش چهار شخصیت سیاسی شامل جان بولتون، بنیامین نتانیاهو، محمدبن سلمان و محمدبن زاید را عضو گروه «ب» دانسته  که درصدد تشدید دشمنی با ایران هستند.
جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا و از نزدیکان دونالد ترامپ محسوب می‌شود و به سیاستمداری جنگ طلب و دیپلماتی ضد ایرانی شهره است. تغییر رژیم‌های سیاسی مخالف  آمریکا از جمله اولویت‌های سیاسی وی به شمار می‌رود. او مواضع شدید ایران‌ستیزانه دارد و بارها از تغییر نظام جمهوری اسلامی ایران سخن رانده است. رویه سیاسی او نشان داده که اهل بده‌بستان‌های مالی نیز هست و به طور معمول برای حضور و سخنرانی در جلسات گروه‌های ضدانقلاب پول کلانی می‌گیرد و  علیه جمهوری اسلامی ایران حرف می‌زند.
البته نوع سیاست‌ورزی او در برخی محافل سیاسی آمریکا نیز با مخالفت‌های زیادی مواجه شده و برخی بر این باورند که این تندروی‌ها در نهایت ایالات متحده آمریکا را به ورطه جنگ جدیدی خواهد کشاند.
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی «ب» دوم این گروه است. دیدگاهی بسیار رادیکالی و تند علیه ایران دارد و همواره از هرگونه توافق ایران با دیگر کشورها ابراز نگرانی می‌کند. یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های او در عرصه بین‌المللی تحریک مقامات سایر دولتمردان غربی و شرقی برای اعمال فشار علیه ایران است. او از مشوقان اصلی ترامپ برای خروج از برجام و اعمال تحریم علیه جمهوری اسلامی و معرفی سپاه به عنوان گروه تروریستی بوده است. اخیرا در عرصه سیاسی، کارزار انتخاباتی سختی را در مقابل رقبایش با   حمایت‌های آشکار ترامپ از سر گذراند و امید دارد که در دوره جدید فعالیتش به عنوان نخست وزیر، روند ایران‌هراسی و ایران‌ستیزی را تکمیل کند.
«ب» سوم، بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی است که از زمان به دست گرفتن قدرت در این کشور طرح‌های متعددی را علیه ایران در منطقه به اجرا گذاشت. او به ماجراجویی شهره است و در عین حال که  در عرصه رسانه‌ای تلاش دارد خود را به عنوان چهره‌ای نوگرا و موافق تحولات اجتماعی بویژه در فضای داخلی عربستان معرفی کند اما گاهی چنان خامی و ناپختگی از خود نشان می‌دهد که تا مدت‌ها حکومت آل‌سعود را با مشکل مواجه می کند.
 دزدیدن سعد حریری، نخست وزیر لبنان، حمله به یمن برای تصرف سرزمینی، قتل خاشقچی و رویداد اخیر گردن زنی  تعدادی از شیعیان منتقد سیاست‌های بن سلمان و ... از جمله اقداماتی است که عربستان سعودی را در محافل سیاسی و بین‌المللی با مشکلات فراوانی روبه‌رو کرده است. وی با تکیه بر دلارهای نفتی  به هر هزینه‌کرد سیاسی و حیثیتی تن در می‌دهد تا جایگاه ایران در منطقه را حتی به اندازه اندکی تضعیف کند. به تازگی هم با توجه به تلاش آمریکا برای تحریم صادرات نفت ایران، بن سلمان وعده داده که برای تحقق نیات ترامپ و دستیارانش میزان تولید و صادرات نفت عربستان را به میزان قابل توجهی افزایش دهد تا از این جهت قیمت این محصول در بازار جهانی بالا نرود.
ضلع چهارم «ب» بن زاید آل نهیان، رئیس امارات و حاکم ابوظبی است. اماراتی ها که در عرصه سیاست جهان زیر سایه عربستان قرار دارند به اتکای منابع نفتی و دلاری خود تلاش می کنند خودی نشان دهند. همپیمانی آنها با سعودی‌ها البته در بخش‌هایی به ضرر آنها نیز تمام شده،  گرفتار شدن در باتلاق یمن، یکی از نمونه‌های ناکامی سیاست همراهی است. اماراتی‌ها تامین کننده اصلی هزینه‌های داعش و سایر گروه‌های تکفیری و تروریستی در منطقه هستند. این رویه البته ماجرای عراق و سوریه و داشتن دست برتر ایران در این دو کشور باعث ناکامی بسیاری از طرح‌ها و نقشه‌های اماراتی‌ها شده و طبعا مسائلی از این دست، ناخشنودی حکام این شیخ نشین را در پی داشته است؛ از این رو، تلاش جدید آنها همراهی با جنگ‌طلبان آمریکایی علیه جمهوری اسلامی ایران است.  این چهار چهره، افراد مشهور به مواضع افراطی هستند و می‌توان گفت دونالد ترامپ، حلقه وصلی میان این چهار نفر بوده و از زمان روی کار آمدن باعث شده تا مواضع افراطی این افراد، هم‌افزایی داشته باشد.