اسپانیا در مسیر تشكیل دولت ائتلافی

اسپانیا در مسیر تشكیل دولت ائتلافی

پدرو سانچز، رهبر حزب حاكم سوسیالیست در اسپانیا خود را پیروز انتخابات این كشور خواند و تاكید كرد كه طبق قانون اساسی، وی مامور تشكیل كابینه خواهد شد. در این میان یك سخنگوی دولتی نیز اعلام كرد كه حزب سوسیالیست برنده انتخابات روز یكشنبه است.
سانچز كه حزبش بیشتر كرسی‌ها، اما نه اكثریت پارلمان را تصاحب كرده است، نمی‌تواند به صورت مستقل دولت تشكیل دهد و مجبور است برای تشكیل دولت با حزب چپگرای پودموس و احزاب منطقه‌ای یا راست میانه ائتلاف كند.
به گزارش رویترز، سوسیالیست‌ها برنده ۱۲۳‌كرسی از ۳۵۰ كرسی پارلمان شده‌اند؛ این در حالی است كه شریك سابق ائتلاف آنها، پودموس، ۴۲ كرسی به دست آورده است. به این ترتیب این دو حزب ۱۱ كرسی از حد نصاب لازم -۱۷۶ كرسی - برای تشكیل دولت فاصله دارند. علاوه بر این، برای اولین بار از زمان پایان حكومت نظامی در دهه ۱۹۷۰، یك حزب راست افراطی هم وارد پارلمان خواهد شد.
 با شمارش تقریبا كل آرا حزب ووكس بیش از ۱۰ درصد آرا را كسب كرده كه معادل ۲۴‌كرسی در پارلمان خواهد بود.
در سال‌های گذشته همزمان با ورود سیل پناهجویان به اروپا، احزاب راستگرای افراطی در اتحادیه اروپا قدرت بیشتری گرفته‌اند. حزب ووكس كه مهاجرستیز و اسلام‌ستیز است، از جمله این احزاب است.
گزارش‌ها حاكی است كه حضور اسپانیایی‌ها در این دوره از انتخابات پارلمانی بسیار چشمگیر و ۹ درصد بیشتر از انتخابات سال ۲۰۱۶ بوده است. با این حال انتظار می‌رود كه مذاكرات برای تشكیل دولت جدید این كشور ماه‌ها به درازا بكشد.
 مشاركت در انتخابات 8/75 درصد بود كه بالاترین میزان در چندین سال اخیر است. یكی دیگر از نكات مهم این انتخابات سقوط حمایت از حزب خلق بود كه تا ماه می ۲۰۱۸ بر اسپانیا حاكم بود. خلق‌ها ۶۵ كرسی كسب كردند كه بدترین عملكرد در تاریخ این حزب بود.
از سوی دیگر، این انتخابات در حالی برگزار شد كه اختلافات گسترده میان سیاستمداران این كشور، همزمان با درگیری‌ها در منطقه استقلال‌طلب كاتالونیا، چند ماه پیش پدرو سانچز نخست‌وزیر این كشور را به انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام واداشت. از سال ۲۰۱۵، این سومین انتخابات پارلمانی اسپانیاست.