خواب آمریکا برای بازگشت به عراق

ائتلاف‌های عراق: آمریكا در صدد سرنگونی دولت عادل عبدالمهدی است

خواب آمریکا برای بازگشت به عراق

برخی ائتلاف‌های سیاسی در عراق می‌گویند آمریكا در صدد انجام یك كودتای نظامی به سبك عبدالفتاح السیسی در عراق بوده است تا به این وسیله بتواند حضور دراز مدت خود را دراین كشور تضمین كند. این خبر همزمان شده با ظهور دوباره خلیفه تكفیری‌ها از ‌یك‌سو و اعزام نیروهای وابسته به بلك واتر به بصره عراق كه خشم نمایندگان مجلس عراق را همراه داشته است. آیا خواب آمریكایی‌ها برای انجام یك كودتای نظامی درعراق تعبیر خواهد شد‌؟

روز گذشته منابع خبری عراق پرده از یك توهم دیگر آمریكایی‌ها درعراق برداشتند. به گزارش مشرق به نقل از پایگاه خبری المعلومه عراق، نمایندگان ائتلاف‌های الفتح و الاصلاح اعلام كردند آمریكا در تلاش است نخست‌وزیر كنونی را سرنگون كرده و یك شخصیت نظامی را جایگزین وی كند. در همین رابطه، رعد حسین، نماینده الاصلاح گفته است البته چنین طرحی با حضور الحشد الشعبی شكست خواهد خورد. حسین افزود: «قشر عظیمی از ملت عراق وابسته به نهاد نظامی و به‌ویژه سازمان الحشد الشعبی است و این مسأله همه نقشه‌های آمریكا را كه در تلاش است از طریق كودتای نظامی، دولت [كنونی] را سرنگون كند، ناكام خواهد گذاشت». با این حال كریم علیوی، نماینده ائتلاف الفتح عراق هم تأكید كرد آمریكا امیدوار است بتواند تجربه عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر را در عراق پیاده كند. علیوی نیز تاكید كرد: اما این آرزوی آمریكا با توجه به ماهیت نظام حاكم عراق، برآورده نخواهد شد.
بازگشت بلك واتر
 در همین حال روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی فاش كرد شركت امنیت خصوصی آمریكایی بدنام بلك واتر به عراق بازگشته است. این روزنامه به نقل از منابع نزدیك به جودی هود، كاردار آمریكا در عراق فاش كرد: اولین فعالیت‌های شركت بلك واتر در عراق، انتقال تجهیزات نظامی آمریكا از اردن به غرب استان الانبار با هماهنگی كامل با پایگاه عین الاسد به عنوان دومین پایگاه بزرگ در عراق است.
به گفته این منابع؛ شركت بلك واتر هم اكنون در همین پایگاه در حال آموزش عناصر گروه داعش است و چند روز پیش هزار نفر از این عناصر به برنامه (آموزشی) بلك واتر ملحق شده‌اند.
 این خبر همزمان شده با ظهور دوباره خلیفه تكفیری‌ها كه در آن تلاش كرد نیروهای شكست خورده خود را دوباره برای یك نبرد طولانی بسیج كند. هرچند آمریكایی‌ها می‌گویند به مبارزه خود علیه داعش ادامه خواهند داد، اما برخی تحلیلگران منطقه با اشاره به ظهور دوباره ابوبكر البغدادی گفتند این مساله نشان می‌دهد كه آمریكایی‌ها با بهانه قرار‌دادن او می‌خواهند حضور نظامی خود را در سوریه و عراق تضمین كنند.
سیدحسن نصرا...، دبیركل حزب‌ا... لبنان نیز در سخنان دو روز پیش خود به همین موضوع اشاره كرد و گفت آمریكا قصد دارد بهانه‌ای برای ادامه حضور نظامی و نامشروع خود در منطقه دست و پا كند. لازمه استمرار حضور نظامیان آمریكایی در عراق حمایت دولتی است كه وابسته به آمریكا باشد یا فرامین مقامات آمریكایی را بی‌چون و چرا به اجرا بگذارد.
انتظاری كه در حال حاضر نمی‌توان از دولت عادل عبدالمهدی داشت مگر اقدامی برای تغییر آن صورت گیرد. زیرا عبدالمهدی خود را وابسته به محور مقاومت می‌داند و سیاست‌هایش را در همسویی با ایران و سوریه در منطقه اتخاذ كرده است.
اعتراض پارلمان عراق
در همین حال كمیته امنیت و دفاع در پارلمان عراق با تایید این‌كه شركت آمریكایی بلك واتر به استان بصره عراق بازگشته است، تاكید كرد هدف از این حركت آن است كه «با حمایت آمریكا دولت عبدالمهدی را از رهگذر تظاهرات‌های احتمالی سرنگون كند. زیرا عبدالمهدی حاضر نشده است تحریم‌های اقتصادی آمریكا علیه ایران را اجرا كند». روز گذشته كریم علیوی، عضو كمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق اعلام كرد این كمیسیون با توجه به سابقه سیاه شركت‌های امنیتی آمریكایی در عراق و ادامه اقدامات مشكوك آنها، در حال بررسی ممنوعیت ورود شركت‌های امنیتی خارجی به این كشور است. وی با اشاره به برخی فعالیت‌های مشكوك این شركت‌ها در جنوب عراق گفت: فعالیت این شركت‌ها به حفاظت از میدان‌های نفتی یا شركت‌های تجاری محدود نیست، بلكه پیشبرد سیاست كشورهای متبوع خود در عراق را نیز شامل می‌شود.
وی افزود: این شركت‌ها تعداد زیادی از افسران اطلاعاتی آمریكا و اسرائیل را در خود جای داده است كه در حال جمع‌آوری اطلاعات در مورد الحشد الشعبی و گروه‌های مقاومت می‌باشند و از طریق برخی سازمان‌های مردم نهاد وابسته، برای سرنگونی دولت عراق و ایجاد هرج ومرج در كشور تلاش می‌كنند. گزارش‌های خبری نشان می‌دهد یك سایت آمریكایی (بازوید) اسنادی از مجوز فعالیت یك شركت خارجی در عراق تحت عنوان فرونتیر سرفس گروپ را منتشر و اعلام كرده است كه این شركت مربوط به مالك شركت آكادمی (بلك واتر سابق) است. شركت بلك‌واتر به دلیل جنایاتش طی سال‌های 2003 تا 2011 در عراق محكوم شد و به دنبال آن ناچار شد نامش را به  آكادمی تغییر دهد.
حاتم‌بخشی‌های  مشكوك
 همچنین برخی منابع خبری عراقی از سیاست شك‌برانگیز پول پاشی و حاتم‌بخشی كاردار سفارت آمریكا در بغداد و دو  استان الانبار و نینوا (غرب و شمال) خبر می‌دهند و می‌گویند این اقدامات نگران‌كننده است. به گزارش ایرنا، جوی هود، كاردار سفارت آمریكا در عراق در 7 اردیبهشت طی بازدید از یكی از مراقد-كه ادعا می‌شود از انبیا قوم یهود است-500 هزار دلار برای بازسازی این مرقد اختصاص داد.
در واكنش به این اقدام یكی از محققان معروف عراقی در تاریخ ادیان نوشت چرا كاردار سفارت آمریكا در بغداد برای یك قبر جعلی از انبیای یهود 500 هزار دلار اختصاص داده است؟ جلیل الموسوی یكی از كاربران عراقی در واكنش به این توییت عباس شمس‌الدین نوشته است كه آمریكا شیطان بزرگ است و باید از آن بر حذر بود. قصی الانباری نیز در اظهاراتی افشاگرانه گفت كاردار سفارت آمریكا در بغداد مبلغ صد میلیون دلار به برخی مسؤولان استان اختصاص داده است. گفته می‌شود این بذل و بخشش‌ها همراه با رفت و آمدهای برخی سران عشایر و مسؤولان بومی عراقی به سفارت آمریكا در بغداد به دور از چشم دولت عادل عبدالمهدی بوده است.