ونزوئلا  به كجا  می‌رود؟

ونزوئلا به كجا می‌رود؟


به‌دلیل حمایت كاخ سفید از خوآن گوآیدو و تعداد اندكی از نظامیان ونزوئلا كه به وی اظهار وفاداری كرده‌اند، این كشور در آستانه جنگ داخلی قرار گرفته است. گوآیدو پس از سفری كه به واشنگتن داشت و طی آن با ترامپ، بولتون و پمپئو دیدار و مذاكره كرد، خود را رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا نامید و در حالی كه با لباس نظامی در میان گروهی از نظامیان سخن می‌گفت، مدعی شد مرحله نوینی در تاریخ ونزوئلا در حال آغاز است و دوران نیكلاس مادورو، رئیس‌جمهور این كشور در حال سپری شدن است.
ژنرال ولادیمر بادرینو، وزیر دفاع ونزوئلا اظهار كرد، نیروهای مسلح این كشور از قانون اساسی و حاكمیت قانونی (دولت مادورو) با قدرت حمایت می‌كند و فرمانده ارتش ونزوئلا نیز بر وفاداری مجموعه نظامیان به رئیس‌جمهور مادورو تاكید كرد و نظامیانی كه به گوآیدو پیوسته‌اند را افراد خائن توصیف كرد.
با نگاهی به رویدادهای ونزوئلا به این نتیجه خواهیم رسید كه ارتش این كشور بر اوضاع مسلط بوده و گوآیدو در صحنه سیاسی این كشور حاضر نبوده و طبق آخرین گزارش رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها، دولت مادورو در رویارویی با كودتای گوآیدو خویشتنداری بالایی از خود به نمایش گذاشته و هنوز به دستگیری سران كودتا اقدام نكرده و آن برنامه را به مرحله بعد واگذار كرده است.
دولت ترامپ كه به نبردهای كلامی شهرت دارد، تاكنون جرات نكرده وعده خود مبنی بر حمله نظامی به ونزوئلا و نابود‌‌سازی دولت مادورو را عملی كند؛ پیش از این نیز دولت كنونی آمریكا گفته بود شبه‌جزیره كریمه را بازپس خواهد گرفت؛ اما تنها به تحریم‌های اقتصادی بسنده كرد. همچنین رئیس‌جمهور ایالات متحده وعده كرده بود به كره‌شمالی حمله هسته‌ای خواهد كرد؛ اما از این سخن نیز عقب‌نشینی كرد و دو مرتبه به دیدار رهبر كره شمالی در سنگاپور و هانوی شتافت و در تمجید از كیم جونگ اون زیاده‌روی كرد. در این میان كشورهای اروپایی در قبال رویدادهای ونزوئلا سكوت اختیار كرده و در چرخشی آشكار از سیاست‌های كاخ سفید فاصله گرفته‌‌اند‌. بیشتر اروپاییان نسبت به وقوع جنگ داخلی در ونزوئلا هشدار داده و از مواضع گذشته‌شان مبنی بر به رسمیت شناختن گوآیدو در ابتدای بحران ونزوئلا برگشته‌اند.  در این میان شاید مهم‌ترین موضعگیری از سوی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اتخاذ شد كه جلسه فوق‌العاده امنیت ملی در روسیه را تشكیل داد تا وضعیت ونزوئلا و برخی موضوعات دیگر همچون ملاقاتش با رهبر كره شمالی را مورد بررسی قرار دهد.
روسیه و چین در برابر دخالت‌های ایالات متحده با هدف تغییر حكومت در ونزوئلا جبهه یكپارچه‌ای را تشكیل می‌دهند و چین همچنان به وارد كردن طلا و نفت از ونزوئلا ادامه داده و پوتین نیز ونزوئلا را سوریه آمریكای‌لاتین برای كشورش نامیده و دستور داده چهار جنگنده پیشرفته با توان حمل كلاهك‌های هسته‌ای به ونزوئلا فرستاده شود.
در این میان بیشتر فرماندهان نظامی در ونزوئلا به مادورو وفادار مانده و او را سمبل مشروعیت قانونی كشورشان می‌دانند و مادورو نیز در سخنانی كه در برابر هوادارانش ایراد كرد، گفت، اعصابش از آهن است و این توطئه را با حمایت مردم و ارتش ونزوئلا خنثی خواهد كرد. برنامه خاورمیانه‌ای ترامپ با شكست مواجه شد و در سوریه و افغانستان نیز ایالات متحده با بحران‌های متعدد و هزینه‌های نظامی افسار‌گسیخته‌ای مواجه شد و در عراق هم نیروهای آمریكایی توسط الحشد‌الشعبی در حالتی از محاصره قرار دارد. به نظر می‌رسد سیاست آمریكا در منطقه آمریكای لاتین نیز روی كامیابی را نخواهد دید و كودتای گوآیدو كه با حمایت آمریكا در حال انجام است، محكوم به شكست خواهد بود.
منبع: رای الیوم