نسخه Pdf

تراشه تپنده 

تراشه تپنده 

شبیه‌سازی نسخه‌های کوچک‌شده اندام‌های انسان در آزمایشگاه ابزاری نوظهور در تحقیقات پزشکی است و محققان اکنون مدل جدیدی از «قلب روی یک تراشه» را به این منظور تولید کرده‌اند.

تیم سازنده این تراشه، از مرکز پزشکی سیدرز -ساینای در لس‌آنجلس، می‌گویند که این تراشه نقش مهمی در آزمایش ایمن‌بودن روش‌های نوین درمان‌های سرطان دارد، زیرا مشخص شده است که در هنگام مبارزه با سلول‌های سرطانی خطر آسیب قلبی وجود دارد. ارتقای قابل توجه نسبت به مدل‌های قبلی تراشه قلب شامل بلوغ سلول‌هایی است که این تیم از سلول‌های بنیادی پرتوان القایی انسان (hiPSCs) ایجاد کرده و توانایی آن در تپش بسیار شبیه قلب واقعی انسان است. در حقیقت این تراشه با سرعت 60 ضربه در دقیقه تپش دارد.محققان این پژوهش معتقدند سیستم‌های چندنسلی مبتنی بر hiPSC مانند تراشه قلب ارائه‌شده در مطالعه می‌تواند تا چند وقت دیگر نیاز به استفاده از مدل‌های حیوانی را که به‌طور سنتی برای آزمایش سمیت قلبی داروها در مرحله پیش‌بالینی استفاده می‌شود، کاهش دهد.
منبع: Science Alert

کنترل سگ ربات از فضا 

برای اولین بار در تاریخ یک ربات سگ‌نمای چهارپا یا به‌اصطلاح روبوداگ را انسانی خارج از جو زمین کنترل کرد. پیش از این فقط ربات‌های چرخ‌دار از راه دور از فضا کنترل می‌شدند.طی آزمایش «آواتار سطحی» که در ماه گذشته انجام شد، مارکوس واند، فضانورد آژانس فضایی اروپا (ESA) چند سامانه رباتیک مختلف روی زمین را از ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) کنترل کرد؛ بخشی از پروژه‌ای که در نهایت هدف آن اجازه‌دادن به فرماندهان انسانی برای کنترل ربات‌ها در سرزمین‌های دیگری مانند ماه یا مریخ است درحالی‌که در مدار آنها قرار دارند.واند یک ربات سگ‌نما به نام برت را که توسط مرکز هوافضای آلمان (DLR) ساخته شده بود، کنترل کرد. این ربات دارای پاهایی است که برای راه‌رفتن روی سطوح مختلفی طراحی شده است که حرکت روی آنها با چرخ امکان‌پذیر نیست و همچنین می‌توانند وارد غارهای کوچک غیرقابل دسترس برای انسان‌ها شود و اکتشافاتی در آنجا داشته باشد.
منبع: IFL Science

فراز سهیلی‌آزاد - خبرنگار پیشران