حبس و جریمه نقدی

جزئیات حکم مجازات مقصران حادثه پلاسکو 

حبس و جریمه نقدی

پرونده 35شخصیت حقوقی و حقیقی که درآتش‌سوزی مرگبارساختمان پلاسکو مقصر شناخته شده بودند، با تایید رأی محکومیت متهمان به اجرای احکام دادسرای جنایی تهران ارسال شد.

به گزارش خبرنگار جام‌جم، آتش‌سوزی و ریزش ساختمان معروف پلاسکو صبح روز 30 دی 1395 در چهارراه استانبول پایتخت رخ داد و در یک چشم برهم‌زدنی کل ساختمان فرو ریخت. در این حادثه 235 نفر مصدوم و 16 آتش‌نشان و شش نفر از افراد دیگر که گرفتار ریزش ساختمان شده بودند، فوت شدند. سرانجام بعد از کش‌وقوس‌های فراوان 35 نفر در این ماجرا از جمله شخصیت حقوقی بنیاد مستضعفان، شهرداری تهران، آتش‌نشانی تهران، سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، اتحادیه صنف مربوطه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان مدیریت بحران کشور و بیمه مرکزی مقصر شناخته شدند. افرادی حقیقی از جمله کارکنان اولین مغازه‌ای که آتش‌سوزی از آنجا شروع شده بود، مقصر اعلام شدند. پرونده با صدور قرار جلب به دادرسی به شعبه 1057 دادگاه کارکنان دولت پایتخت ارسال و متهمان چند جلسه محاکمه شدند. سه نفر از کارکنان اولین مغازه‌ای که آتش‌سوزی از آنجا آغاز شده بود، به شش ماه حبس محکوم شدند. علاوه بر آن بنیاد مستضعفان به پرداخت 200 میلیون تومان جریمه، اعضای هیات‌مدیره ساختمان پلاسکو به پرداخت 24 میلیون تومان جریمه بدل از حبس، شهرداری تهران به پرداخت جریمه 200 میلیون تومانی، آتش‌نشانی تهران به پرداخت 180 میلیون تومان جریمه، مدیریت بحران شهرداری تهران به پرداخت 150 میلیون تومان جریمه، وزارت کشور به پرداخت 140 میلیون تومان جریمه، وزارت راه به پرداخت 140 میلیون تومان جریمه، اتحادیه صنف مربوطه به پرداخت 120 میلیون تومان جریمه، وزارت کار به پرداخت 50 میلیون تومان جریمه، مدیریت بحران کشور به 50 میلیون تومان جریمه و بیمه مرکزی به پرداخت 24 میلیون تومان جریمه محکوم شدند. 
امین کرمانی‌نژاد، قاضی شعبه چهارم اجرای احکام دادسرای جنایی تهران با تایید این خبر به جام‌جم گفت: این رأی به تایید قضات تجدیدنظر استان تهران رسید و دیروز پرونده آنها به اجرای احکام دادسرای جنایی تهران ارسال شد. این در حالی است که برخی شاکیان دیه خود را دریافت کردند و دیه دیگر قربانیان پرداخت خواهد شد.