رژیم غذایی سالم رمضانی

رژیم غذایی سالم رمضانی


رژیم غذایی كه از نظر مقدار، اندكی كمتر از رژیم‌های غذایی در ماه‌های دیگر است، اما از تمامی گروه‌های غذایی به طور متعادل در آن گنجانده شده است، می‌تواند سلامت فرد را حفظ كرده و او را در طول ماه رمضان سر‌زنده و شاداب حفظ كند.
 كربوهیدرات‌های پیچیده غذاهایی هستند كه می‌توانند انرژی مورد نیاز را در طول روز به‌تدریج آزاد كنند. این كربوهیدرات‌ها در دانه‌های غلات و حبوبات یافت می‌شوند از قبیل جو، گندم، جودوسر، سمولینا، انواع لوبیاها و... .
 غذاهای غنی از فیبر نیز به آهستگی هضم می‌شوند و در نتیجه باعث می‌شوند دیرتر احساس گرسنگی كنید. این فیبرها نیز در سبوس غلات، سیب‌زمینی، سبزیجات از قبیل لوبیا سبز و میوه‌جات وجود دارند.
 یكی از مهم‌ترین گروه‌هایی كه در ماه رمضان باید از مصرف زیاد آنها اجتناب شود تركیبات غذایی فرآورده شده نظیر شكر یا آرد سفید و مواد غذایی تهیه شده از آنها یعنی بیسكویت‌ها، كیك، شكلات و شیرینی‌جات است.
مصرف غذاهای پر چرب و سرشار از نمك مثل سمبوسه، فلافل و سیب‌زمینی سرخ شده می‌تواند خستگی را در روزه‌داران تشدید كند.
 در ماه رمضان بهتر است در روش‌های طبخ غذا نیز تغییراتی ایجاد كنید. بهتر است تفت دادن در مقدار كمی روغن، كباب كردن و پخت در فر را جایگزین سرخ كردن عمیق كنید.
 بادام سرشار از اسیدهای چرب ضروری است و می‌تواند به عنوان یك منبع مناسب چربی پس از ساعت‌ها گرسنگی مصرف شود.
 مصرف كاهو و خیار علاوه بر تامین آب مورد نیاز بدن، از تشنگی در طول روز نیز جلوگیری می‌كنند.
 بهترین غذاها برای باز كردن روزه
نوشیدنی ها: آب، شیر، آبمیوه طبیعی و اسموتی‌ها.
 خرما: با استفاده از خرما و نیز سایر میوه‌های خشك نظیر برگ زرد‌آلو، انجیر، كشمش و مویز نیز می‌توانید مواد مغذی مورد نیاز بدن‌تان را تامین كنید.
 میوه‌های تازه: بهترین گزینه برای تامین قند، انرژی، آب و ویتامین‌های مورد نیاز بدن‌تان است.
 سوپ: سوپ‌های رقیق حاوی برخی حبوبات نظیر عدس و یك تركیب نشاسته‌ای نظیر نودل یا پاستا می‌تواند گزینه مناسبی برای افطار باشد.