اینترنت 5G، تهدیدی برای ماهواره‌های هواشناسی

اینترنت 5G، تهدیدی برای ماهواره‌های هواشناسی

شاید شنیده باشید كه نسل پنجم شبكه اینترنت بی‌سیم تحت عنوان 5G در راه است. با شبكه 5G سرعت اتصال بی‌سیم می‌تواند به ده‌ها برابر شبكه فعلی برسد. به‌تازگی كمیسیون ارتباطات فدرال آمریكا (FCC) دو گروه از فركانس‌های مورداستفاده در سرویس‌های 5G را به مزایده گذاشت. اما برخی دانشمندان از ورود نسل پنجم شبكه بی‌سیم ابراز نگرانی كرده و هشدار داده‌اند شبكه 5G به‌دلیل تداخل با ماهواره‌های هواشناسی تهدیدی جدی برای پیش‌بینی‌های آب‌وهوایی است.
ماهواره‌هایی نظیر كاوشگر اروپایی مِتوپ (MetOp) برای دیدبانی سطح انرژی منتشره از زمین و اندازه‌گیری میزان رطوبت اتمسفر از فركانس 8/23 گیگاهرتز استفاده می‌كنند. این‌دست ماهواره‌ها در ۲۴ ساعت شبانه‌روز حتی در هوای ابری قادرند داده‌های جمع‌آوری‌كرده را به پایگاه‌های هواشناسی مخابره كنند. هواشناسان هم با رجوع به این داده‌ها ما را پیشاپیش از وقوع توفان‌ و سایر سامانه‌های آب‌وهوایی خبردار می‌كنند. اما در حال حاضر مشكل این است كه ایستگاه‌های 5G هم فركانسی نزدیك به همین محدوده تولید می‌كنند. این تشابه موجب می‌شود فركانس‌های 5Gبا فركانس‌های منتشره از بخار آب اشتباه گرفته شوند و برای دانشمندان با فركانس‌های طبیعی قابل‌تفكیك نباشند. در چنین وضعیتی پیش‌بینی‌های آب‌وهوایی دقیق نخواهد بود.اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده آمریكا (NOAA) و ناسا برای رفع این معضل با FCC مذاكراتی داشته‌اند. با این حال كمیسیون ارتباطات فدرال دو گروه فركانس، یكی در محدوده 25/24 و 45/24 گیگاهرتز و دیگری در محدوده 75/24 و 25/25 گیگاهرتز را بدون هیچ توجهی به هشدارهای اخیر به مزایده گذاشت. دانشمندان معتقدند این نخستین باری است كه فركانس طلایی سیستم‌های هواشناسی مورد تهدید جدی واقع شده است.
باتوجه‌به نزدیكی فركانس‌های 5G به فركانس مهم 8/23 گیگاهرتز می‌توان پیش‌بینی كرد تجهیزات بی‌سیم در پایین‌تر از این طیف تولید نویز خواهد كرد. میزان نویز با دسیبل وات اندازه‌گیری می‌شود. هرچه عدد منفی بزرگ‌تر باشد، یعنی قانونگذاران كنترل سختگیرانه‌تری اعمال كرده‌اند. كمیسیون ارتباطات فدرال آمریكا برای شبكه 5G محدودیت منفی20 دسیبل وات را درنظر گرفته كه به‌اعتقاد هواشناسان باید بیش از این مقدار و چیزی در حدود منفی۵۵ دسیبل وات باشد. هواشناسان تأكید دارند، تداخل و نویز ایجادشده توسط شبكه 5G، داده‌های ماهواره‌های هواشناسی را مختل می‌كند و این اختلال نه‌تنها در پیش‌بینی‌های آب‌وهوایی داخل آمریكا تأثیرگذار خواهد بود، بلكه كشورهای اروپایی و سایر كشورهایی را هم كه باید از این داده‌ها استفاده كنند، تحت تأثیر قرار می‌دهد.
منبع: Scientific American