كاهش عوارض جانبی داروها با ژنتیك

كاهش عوارض جانبی داروها با ژنتیك


زمان احتمالی تحقق این فناوری: ۱۴۰9 شمسی/ ۲۰۳۰ میلادی
اگر پزشك باشید، می‌دانید كه انتخاب بهترین دارو برای برخی از بیماران، مانند افراد مبتلا به شیزوفرنی، كار چندان ساده‌ای نیست. زیرا بیشتر داروها به‌ویژه داروهایی كه برای درمان مشكلات روحی به كار می‌روند، عوارض جانبی متعددی دارند. این داروها معمولا بیماران را به عوارض جانبی مانند لرزش، اسپاسم در بدن و حركات غیرقابل كنترل صورت مبتلا می‌كنند. اما بیماران را هم نمی‌توان بدون درمان رها كرد.
یكی از روش‌های كنترل عوارض درمان داروها، شناخت حساسیت‌های ژنتیكی تك‌تك بیماران است تا به این وسیله بهترین دارو برای آنها تجویز شود. در واقع اگر نوعی آزمایش خون وجود داشت كه می‌توانست این حساسیت‌های ژنتیكی افراد را نشان دهد، انتخاب داروی مناسب راحت‌تر صورت می‌گرفت. اما متاسفانه چنین آزمایش خونی ابداع نشده است. زیرا محققان هنوز اساس ژنتیكی عوارض جانبی داروها را درك نكرده‌اند. با این‌حال، آنها در تلاشند با درك بهتر سازوكار ژنتیك، داروهایی تولید كنند كه عوارض جانبی آنها كم و ناچیز باشد.
در حقیقت محققان مدرسه پزشكی كارولینای شمالی در ایالات متحده، نوعی مدل آماری ایجاد كرده‌اند كه دانشمندان با استفاده از آن می‌توانند ژنتیك پیچیده حساسیت به عوارض جانبی داروها را تجزیه و بررسی كنند.
به این ترتیب این دانشمندان می‌توانند معماری ژنتیكی واكنش داروها را تا اندازه‌ای شناسایی كنند. متاسفانه وجود هزاران ژن در بدن، تشخیص این‌كه كدام ژن به دارو واكنش بد نشان می‌دهد را سخت می‌كند. همچنین هر فرد ممكن است نسبت به نوع ژنتیك خود به یك دارو، واكنشی متفاوت از دیگری نشان دهد.
اما این مدل آماری ابداعی می‌تواند در این راه، كمك موثری به حساب آید. اگر محققان بتوانند این مدل آماری تشخیص سازوكار ژنتیكی را بهبود بخشند، در آینده‌ای نه چندان دور، شاهد تولید داروهایی خواهیم بود كه با توجه به ژنتیك افراد تولید شده و افراد به عوارض جانبی آن مبتلا نخواهند شد.
منابع: Science Daily و  quantumrun