پیش‌بینی جرم  قبل از وقوع

پیش‌بینی جرم قبل از وقوع

محققان می‌گویند تا ده‌سال آینده، برنامه‌ریزی برای انجام كارهای مجرمانه چنان سخت خواهد شد كه حتی حرفه‌ای‌ترین خلافكارها ترجیح می‌دهند درآمدشان را از مسیر درستی كسب كنند. فناوری‌های امروزه، انجام دادن فعالیت‌های مجرمانه را نسبت به هر زمان دیگر سخت كرده است. اما بیشتر این فناوری‌ها برای دستگیری سریع‌تر مجرمان كارآیی دارند.
استفاده از فناوری‌های امروزه در كنار آن دسته از فناوری‌ها كه در آینده‌ای نه‌چندان دور مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توانند ارتكاب به اعمال مجرمانه را قبل از وقوع پیش‌بینی كنند. از جمله آنها می‌توان به این موارد اشاره كرد:
استفاده از رسانه‌های اجتماعی
رسانه‌های اجتماعی همان‌قدر كه موجب نزدیك شدن افراد یك جامعه به هم می‌شود، می‌تواند افراد را به دام تبهكاران هم بیندازد. به همین دلیل اداره‌های پلیس و سازمان‌های اطلاعاتی معمولا این رسانه‌ها و اطلاعات ارسال شده در آن را با دقت بررسی می‌كنند و با استفاده از الگوها و كلیدواژه‌هایی كه مردم استفاده می‌كنند، هر نوع ارتباط مشكوكی را رصد كرده و گزارش می‌دهند. آنها به این ترتیب می‌توانند جلوی ارتكاب بسیاری از جرایم را پیش از وقوع بگیرند.
بررسی فراداده‌های تلفن همراه
دولت‌ها می‌توانند برای مراقبت از مردم در برابر خطرات احتمالی، فراداده‌ تلفن‌های همراه مردم را بررسی كنند.
فراداده‌ها آن دسته از داده‌هاست كه جزئیات یك داده دیگر را تشریح می‌كند و یكی از كاربردهای آن، كشف و بازیابی موثر اطلاعات است. دولت می‌تواند تمام اطلاعات مربوط به تك‌تك افراد از جمله تصاویری كه دوربین‌های مداربسته از آنها گرفته‌اند یا مكالمات ثبت شده تلفن، پیام‌های نوشتاری و ایمیل‌ها را جمع‌آوری كنند. حتی می‌توانند بفهمند افراد مستعد ارتكاب جرم معمولا به چه شبكه‌های اجتماعی یا وبگاه‌هایی علاقه دارند. در ضمن با تلفن همراه، مكان مجرمان را هم می‌توانند ردیابی كنند.
فقط دسترسی به بخش كمی از این اطلاعات می‌تواند تصویر صحیحی از فرد مستعد ارتكاب جرم و روابطش و برنامه‌های آینده‌اش به‌دست بدهد. دولت‌ها می‌توانند به این ترتیب جلوی هر نوع عمل مجرمانه‌ای را پیش از وقوع بگیرند.
آمار جرایم
ابررایانه‌های دنیای مدرن و الگوریتم‌های پیشرفته آماری توانسته‌اند نرم‌افزارهای تحلیلی پیش‌بینی‌كننده تولید كنند. با استفاده از این نرم‌افزارها می‌توان روند رخداد جرایم مختلف را پیش‌بینی كرد. در حال حاضر برخی نرم‌افزارهای پیش‌بینی‌كننده ساده امروزی در كاهش جرایم نسبتا موفق عمل كرده‌اند. محققان امیدوارند كارایی این نرم‌افزارها را بتوانند بهبود ببخشند.
تركیب فراداده با فناوری خواندن ذهن
در آینده، فناوری خواندن ذهن چنان كارآمد خواهد شد كه به بخشی از سیستم حقوقی تبدیل می‌شود. این فناوری در كنار فراداده‌هایی كه از افراد مختلف به‌دست آمده می‌تواند به نیت افراد مجرم پی برده و جلوی جرم و جنایت را قبل از وقوع بگیرد.
منبع‌: Quantumrun