بسته جدید ارزی، صادرات به عراق را کاهش می‌دهد

بسته جدید ارزی، صادرات به عراق را کاهش می‌دهد


محمد لاهوتی، رئیس كنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به بسته سیاستی بانك مركزی درخصوص نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات در سال ۹۸ و مغایرت ابلاغ این بخشنامه با جلسه همتی رئیس‌كل بانك مركزی با اعضای هیات‌رئیسه اتاق ایران، گفت: در همان جلسه از سوی اعضای اتاق ایران تأكید شد كه نباید صادركنندگان را مكلف كرد تنها از یك كانال ارتباطی، ارز خود را به چرخه اقتصادی كشور برگردانند؛ منتهی بخشنامه جدید
بانك مركزی كاملا مغایر با این موضوع است. از طرفی بر اساس این بخشنامه، همچنان بدهی صادركنندگان عراق و افغانستان به‌صورت ارزی پابرجاست.
به گزارش اتاق ایران، لاهوتی تأكید كرد در صورت اجرایی شدن این بخشنامه، روند صادرات در كشور طی دو ماه آینده قطعا به مشكل خواهد خورد و باید منتظر كاهش صادرات باشیم.
 سید حمید حسینی، دبیركل اتاق مشترك بازرگانی ایران و عراق هم به ارائه توضیحاتی درخصوص نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات عراق به چرخه اقتصادی كشور پرداخت.
براساس گفته‌های حسینی، اولین سفارش محصولات مواد غذایی از كانال عراق انجام‌ شده است. وی با تأكید بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های صرافی‌های كشور و حاكم شدن نظام صرافی در جریان صادرات ایران با كشور عراق گفت: در جلسه اخیری كه بنده با مسؤولان بانك مركزی داشتم، قرار شد در رابطه با مشكل نقل‌وانتقال مالی صادركنندگان از عراق، بانك مركزی صرافی‌هایی را كه توان دریافت پول از عراق، انتقال آن به كشور و پرداخت ریالی به صادركنندگان ایرانی دارند، معرفی كند كه با عملی شدن این پیشنهاد، قطعا برخی مشكلات صادرات به عراق حل خواهد شد. صدرالدین نیاورانی، عضو كمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران هم گفت: تعامل بانك مركزی با بخش خصوصی در حال حاضر خیلی كم است. مسؤولان بانك مركزی باید تعامل بیشتری با بخش خصوصی واقعی نه خصولتی‌ها داشته باشند. وی افزود: بانك مركزی باید با بخش خصوصی واقعی بنشیند و صحبت كند تا فعالان بخش‌خصوصی به مسؤولان بانك بگویند ۳۰سال گذشته چگونه توانسته‌اند تحریم‌ها را دور بزنند و این پول را از كجا می‌آورند و بانك بیاید سر این راه‌ها قرار گیرد و بگوید پول‌ها را چگونه به دست واردكنندگان مواد غذایی و... برسانند.
عضو كمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت: به‌طوركلی در بحث برگشت ارز صادراتی مشكلاتی وجود دارد كه با تصویب بسته اخیر نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات بانك مركزی نیز قابل حل نیست.