بی‌گدار به آب نزن!

سواحل مازندران از امروز و با اجرای طرح سالم‌سازی دریا پذیرای مسافران می‌شود

بی‌گدار به آب نزن!

هر سال صفحات تقویم كه ورق می‌خورند و آخرین ماه بهار كه از راه می‌رسد، طرح ساماندهی دریای خزر هم آغاز می‌شود؛ طرحی كه از امروز در سواحل دریای خزر در مازندران كلید خورده و تا پایان شهریور، یعنی پایان سفرهای تابستانی ادامه دارد و قرار است فضایی ایمن را برای شنای جماعت گردشگر در آب‌های ساحلی خزر به‌وجود بیاورد.
 طرح ساماندهی دریای خزر در مازندران اما امسال برخلاف رویه سال‌های گذشته  با كاهش  30 درصدی روبه‌رو و به 60 نقطه محدود شده؛ ما این خبر را از قول سخنگوی طرح ساماندهی دریای خزر در مازندران می‌نویسیم؛ از قول عیسی قاسمی طوسی كه علت این كاهش 30 درصدی را در تعداد مناطق اجرای طرح به كیفیت بخشی بیشتر بقیه مناطق ربط می‌دهد.
قاسمی طوسی در توضیح بیشتر می‌گوید: امسال طرح دریا در 60 نقطه از سواحل مازندران با نظارت جمعیت هلال‌احمر و حضور دستگاه‌های مرتبط اجرا می‌شود.
سخنگوی طرح ساماندهی دریای خزر البته تاكید می‌كند امسال با این كه تعداد طرح‌ها كاهش یافته ولی همانند سال گذشته حدود یك هزار نجات غریق با تجهیزات و امكانات مورد نیاز نجاتگری در سواحل دریای مازندران حضور فیزیكی خواهند داشت؛ نجات‌غریق‌هایی كه حضورشان در ساحل به جان مسافران بسته شده و در كاهش آمار غریق‌ها نقش مهمی را ایفا می‌كنند؛ آمارهایی كه می‌گویند با كیفیت بخشی به طرح ساماندهی و به‌كارگیری نجاتگران در ساحل تحت مدیریت و نظارت جمعیت هلال‌احمر و اطلاع‌رسانی به شناگران، از تعداد غرق‌شدگان در یك دوره پنج ساله یعنی از سال 92 تا 97، نسبت به سال 91 حدود 85 درصد كم شده است.
البته این روند كاهشی در مرگ و میر شناگران طی پنج سال گذشته همیشه وجود داشته و به گفته سخنگوی طرح ساماندهی دریای خزر، كاهشی 23 درصدی را در آمار غریق‌های دریای خزر نسبت به سال 96، با خودش به همراه آورده است.
نقاط حادثه‌خیز در كمین شناگران
اما بین این عدد و رقم‌ها، همچنان بیشترین آمار غرق‌شدگان مربوط به نقاط حادثه خیز است؛ یعنی همان منطقه‌های پرخطری كه در طول حدود 253 كیلومتری كه میزبان اجرای طرح ساماندهی در سواحل دریای مازندران است، پراكنده‌اند و سال‌هاست برای شكار شناگران دهان باز كرده‌اند.
آمار این نقاط حادثه‌خیز، امسال به عدد 370 رسیده است؛ ما این آمار را هم از قول رئیس كمیته كاهش غریق طرح ساماندهی دریای خزر در مازندران می‌نویسیم. از قول نقی كریمیان كه از شناسایی 370 نقطه حادثه‌خیز برای شنا در محدوده آب‌های ساحلی این استان خبر داده و گفته نقاط شناسایی‌شده، نسبت به سال گذشته افزایش داشته .
به گفته كریمیان، از امروز و همزمان با شروع طرح ساماندهی دریا در هر نقطه حادثه‌خیز این استان، نجاتگرها مستقر می‌شوند و قرار است براساس وظیفه‌ای كه به آنها سپرده شده، مانع از ورود شناگران به دریا در این نقاط خاص بشوند.
این مقام مسؤول هم برای اثبات ضرورت وجود نجات‌غریق‌ها، پای آمارها را وسط می‌كشد و می‌گوید: براساس آمارهای رسمی بیش از 30 درصد از آمار مرگ و میر ناشی از غرق شدن در دریای مازندران مربوط به نقاط حادثه‌خیز است و بیشتر این قربانیان هم از گردشگران و مسافران هستند. گردشگران و مسافران ناآگاهی كه بدون توجه به نكات ایمنی، ناگهان دل به دریا می‌زنند و طعمه موج‌های شكافنده‌ای می‌شوند كه در این نقاط حادثه‌خیز به انتظار آنها نشسته است.
افزایش رضایت مسافران، كاهش آمار غرق‌شدگان
با این‌كه آمار فوتی‌های ناشی از غرق‌شدگی در آب‌های ساحلی دریای مازندران كاهش یافته و از 202 نفر در تابستان سال 92 به 47 نفر در پایان شهریور سال گذشته رسیده، اما معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران معتقد است این آمار باید به صفر برسد.
حسین حسن‌نژاد با اشاره به همین موضوع می‌گوید: امسال برخلاف سال‌های گذشته برای بهره‌گیری بهینه از ظرفیت‌های سواحل با هدف جذب بیشتر و استفاده بهتر مسافران و گردشگران سعی شده تا طرح‌های جدید با ارائه رویكرد مدیریتی نوین بر سواحل در دستور كار قرار بگیرد.


نارضایتی مسافران از کمبود امکانات

نتیجه همه تلاش‌هایی كه در اجرای طرح ساماندهی سواحل می‌شود، اتخاذ تمهیدات ویژه و برنامه‌ریزی بهتر برای شناسایی نقاط حادثه‌خیز و پیگیری‌های لازم برای ساماندهی به وضعیت شنا در این مناطق است؛ اتفاقی كه نتیجه‌اش گذراندن یك تابستان مفرح و بدون حادثه برای گردشگرانی است كه سواحل دریای خزر را به عنوان مقصد گردشگری‌شان در گرم‌ترین روزهای سال انتخاب می‌كنند؛ جماعتی كه باعث رونق كسب و كار در این منطقه ساحلی می‌شوند و حفاظت از جان‌شان وظیفه‌ای است كه به عهده میزبان گذاشته شده است.
امید می‌رود امسال با كاستن كمی و افزایش كیفی نقاط اجرای طرح ساماندهی سواحل، شاهد كاهش فوتی‌های ناشی از غرق‌شدگی از یك سو و افزایش رضایت مسافران و گردشگران از دیگرسو در شهرها و سواحل شمالی كشورمان باشیم، زیرا طرح سالم‌سازی دریا در سال‌های گذشته همواره با انتقادات و چالش‌های زیادی مواجه بوده و نتوانسته رضایت حداكثری مسافران و گردشگران را جلب كند. نبود امكانات لازم تفریحی و رفاهی و بهداشتی و همچنین پایین بودن سطح خدمات‌رسانی، دلیل نارضایتی مسافران و عدم اقبال آنها از طرح ساماندهی سواحل عنوان می‌شود؛ عاملی كه باعث شده هرساله بسیاری از آنها ترجیح دهند تا خارج از طرح دریا به شنا كردن بپردازند و به همین علت نیز بیشترین تلفات ناشی از غرق‌شدگی مربوط به همین مناطق است. مازندران سالانه پذیرای ده‌ها میلیون گردشگر و مسافر است كه براساس بررسی‌های صورت‌گرفته بیش از 90 درصد آنان با هدف استفاده از سواحل دریای خزر وارد استان می‌شوند و متاسفانه تنها برنامه رسمی كه در همه این سال‌ها برای جذب مسافران و گردشگران در شهرهای ساحلی و شنا و تفریح آنها در نظر گرفته شده، طرح‌های سالم‌سازی دریاست.