مچاله شدن سوءاستفاده از بازار كاغذ؟

مچاله شدن سوءاستفاده از بازار كاغذ؟


احتمالا در جریان گزارش‌های اخیر ما از وضعیت بلبشوی بازار ارز و تاثیرات نامطلوب این قضیه بر كاغذ و نشر و مطبوعات آگاه هستید. همین‌جا قول یك گزارش خوب و احتمالا جنجالی را درباره این قضیه بدهیم كه آذر مهاجر مشغول تنظیم و تدوینش است كه در یك سال اخیر، كنترات این سوژه را به نام خودش ثبت كرده.
حالا هم خبر رسیده كه شیوه‌نامه اجرایی كارگروه كاغذ و زینك حوزه نشر كتاب تدوین شده. اگر طالب دانستن هدف این كار هستید هم باید خدمت‌تان عرض كنیم  این كار با هدف نظارت‌بر نحوه تخصیص ارز برای واردات كاغذ و زینك، توزیع و مصرف كاغذ حوزه كتاب با توجه به شرایط اقتصادی حاكم بر كشور از سوی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌گیرد.
آن‌طور كه روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ما خبر داده این شیوه‌نامه با هدف تثبیت نسبی قیمت كاغذ و كتاب، كاهش هزینه‌های تولید در جهت حمایت از حقوق مصرف‌كنندگان و ثبات نسبی در قیمت پشت جلد كتاب آماده شده است.
كمیته تخصصی كاغذ و زینك نشر و كتاب در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متشكل از معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیركل دفتر توسعه كتاب و كتابخوانی، مدیركل دفتر چاپ و نشر، رئیس اتحادیه ناشران و كتابفروشان تهران، مدیرعامل اتحادیه شركت‌های تعاونی ناشران ایران(آشنا)، رئیس اتحادیه لیتوگرافان تهران، مدیركل دفتر حقوقی و مالكیت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی، مدیرعامل موسسه خانه كتاب، مسؤول حراست معاونت امور فرهنگی و مسؤولان پیگیری كمیته‌های واردات، توزیع و نظارت فعالیت می‌كند.
 ما هم مثل شما امیدواریم این اتفاق به وضعیت مطلوبی در بازار كاغذ منجر شود هرچند در تماسی كه روز گذشته یكی از ناشران با ما داشت اطلاع داد كه وعده وزیر در مورد ثبات بازار كاغذ هنوز اجرایی نشده و دری روی پاشنه‌ای
نچرخیده است.
حالا باید ببینیم این شیوه‎‌نامه هم به سرنوشت دیگر تصمیمات این حوزه دچار خواهد شد یا نه.