«رمق» نویسنده درآمد

«رمق» نویسنده درآمد


رمان «رمق» اثر مجید اسطیری از سوی نشر شهرستان ادب منتشر شده كه در آن خواننده در دل یك ماجرای فوتبالی از فرهنگ تا سیاست می‌خواند. فارس این خبر را منتشر كرد و نوشت: این رمان كه پیش از این قرار بود با عنوان «از امجدیه تا ویلا» منتشر شود با عنوان تازه راهی كتابفروشی‌ها شده است. داستان این رمان در بستر زمانی مسابقات فوتبال جام ملت‌های آسیا ۱۳۴۷ رخ می‌دهد. این مسابقات كه در تهران و ورزشگاه امجدیه برگزار شد، نقطه عطفی در تاریخ فوتبال ما و نگرش اجتماعی مردم به فوتبال بود.
نویسنده كتاب به فارس گفته است: همان‌طور كه می‌دانیم در بازی فینال، تیم ملی ایران در برابر تیم رژیم اشغالگر قدس قرار گرفت و این رویارویی مجال بروز احساسات ضدصهیونیستی را نیز فراهم آورد. برای اولین بار شادی گسترده از برد ورزشی با احساسات ملی گره خورد و شهر را تكان داد. در این واقعه بزرگ، من ظرفیت فراوانی برای خلق یك رمان دیدم. اگرچه بستر اصلی داستان رویدادهای مرتبط با این رقابت‌هاست، لكن شخصیت قهرمان در موقعیتی شبیه موقعیت جوان امروز ما قرار دارد و می‌بینیم مسائل اصلی او از مسائل جوان امروز دور نیست. در این اثر نیز مانند كتاب قبلی‌ام دغدغه اصلی برایم آدم‌های معمولی قشر فرودست هستند.
این رمان در 168 صفحه، روایت سرگشتگی‌های جوانی به نام رئوف است كه ورزشگاه امجدیه تهران مامن تنهایی‌های اوست. رمان «رمق» در بستر بازی‌های فوتبال جام ملت‌های آسیا در سال ۱۳۴۷ روایت می‌شود و با بازی فوتبال ایران و اسرائیل به پایان می‌رسد. همان بازی تاریخی كه در ورزشگاه امجدیه (شیرودی كنونی) برگزار شد و با پیروزی تیم ملی كشورمان خاتمه یافت. نویسنده از دل ماجراهای این داستان فوتبالی، به وضعیت فرهنگی آن سال‌ها از جمله پدیده هیپی‌گری نیز پرداخته است. همچنین این رمان در یازدهمین جشنواره داستان انقلاب مورد تقدیر واقع شد.