دعوتید به صرف سه‌گانه آب‌نباتی

درباره 3 كتاب از نویسنده‌ای جوان و طنزپرداز كه توانسته نظر مخاطبان زیادی را به خود جلب كند

دعوتید به صرف سه‌گانه آب‌نباتی

صدای ا... اكبر اذان كه بلند می‌شود، هیچ‌چیز بیشتر از یك تكه شیرینی از هر نوعش كه باشد، به دل نمی‌نشیند اما شیرینی‌ها یا بهتر بگویم آب‌نبات‌های مهرداد صدقی را باید بعد از افطار و سر فرصت خواند و از موقعیت‌های جذابش لذت برد. سه كتاب اخیر این نویسنده جوان با نام‌های «آب‌نبات هل‌دار»، «آب‌نبات پسته‌ای» و «آب‌نبات دارچینی» از سوغاتی‌های شهر بجنورد است كه زادگاه نویسنده است و ماجراهایشان را همانجا درباره شخصیتی به نام محسن روایت می‌كند. چند ویژگی مهم در این كتاب‌ها وجود دارد كه بهانه‌ای شده برای نوشتن درباره آنها و معرفی این كتاب‌ها؛ اول این‌كه داستان‌های این سه‌گانه بومی است و ماجراهایی را از منطقه جغرافیایی خاصی روایت می‌كند. دوم این‌كه شخصیت اصلی و قهرمان این قصه‌ها نوجوانی است كه برای هر مخاطبی می‌تواند ملموس و آشنا باشد چه بسا برای كسی كه در فرهنگی بسیار متفاوت رشد كرده باشد. سومین دلیل برای توجه ویژه به سه‌گانه مهرداد صدقی، طنز شیرین و دل‌نشینی این قصه‌هاست كه گاهی از دل مسائل بسیار بسیار جدی بیرون می‌زند و لبخند به لب خواننده كتاب می‌نشاند.

درباره آب‌نبات‌های صدقی
«آب نبات پسته‌ای» و «آب نبات هل‌دار» و «آب‌نبات دارچینی» ماجراهای پسربچه‌ای بازیگوش و سربه‌هوا و البته زبان‌دراز به نام محسن را روایت می‌كند كه مثل هر كودك دیگری به مرور رشد می‌كند و قدم به‌دنیای نوجوانی می‌گذارد و باز مثل هر بچه دیگری گاهی شكمو می‌شود، گاهی دروغ می‌گوید و موقعیت‌هایی پدید می‌آورد كه معمولا كار دستش می‌دهد و لبخند به لب خوانندگان كتاب می‌نشاند.
در این داستان‌ها، نویسنده به جزئیات توجه ویژه دارد. به این‌كه مردم چه می‌پوشیدند، چه می‌خوردند، چه گوش می‌دادند و چه اتفاقات تلخ و شیرینی در دهه‌های 60 و 70 برایشان رخ می‌داد.
«آب نبات دارچینی» تا امروز آخرین كتاب از این سه‌گانه است اما بعید نیست كه مهرداد صدقی باز هم دست به قلم شود و سراغ انواع آب‌نبات‌های دیگر برود.
هر چه باشد تا امروز كتاب‌هایش مورد توجه قرار گرفته و به عنوان نمونه كتاب «آب‌نبات هل‌دار» او برنده چهاردهمین جشنواره ادبیات شهید حبیب غنی‌پور و كتاب سال خراسان شمالی شده است و اگر جزو میلیون‌ها بیننده برنامه خندوانه بوده‌اید، حتما می‌دانید كه در سری دوم بخون و ببر خندوانه معرفی و خواندنش به مسابقه گذاشته شده بود.
البته از مهرداد صدقی، كتاب‌های دیگری پیش از این سه‌گانه وارد بازار كتاب شده كه از آن جمله می‌توان به «نقطه، ته‌خط»، «مغزنوشته‌های یك جنین» و «رقص با گربه‌ها» اشاره كرد. او در آثارش بیشتر از هر چیز موقعیت‌سازی می‌کند و تا حدامکان از طنز کلامی فاصله می‌گیرد.


 منصور ضابطیان درباره آب‌نبات‌ها  چه می‌گوید؟
این كتاب‌ها را با لهجه بخوانید

سه كتاب آب‌نباتی مهرداد صدقی را انتشارات سوره مهر منتشر كرده است و در پایگاه خبری این ناشر، فیلمی منتشر شده از منصور ضابطیان كه خاطره آشنایی‌اش را با مهرداد صدقی تعریف می‌كند.
ضابطیان توضیح می‌دهد، روزی روزگاری در اتاق فرمان برنامه رادیو هفت در شبكه آموزش مشغول به كار بود كه یكی از همكارانش كتابی به او داد و گفت: بخوان و نظرت را بگو. ضابطیان به خاطر ندارد كه كدام كتاب مهرداد صدقی بود، اما یادش هست كه توجهش به قلم و روایت نویسنده جلب شد تا آنجا كه تصمیم گرفت با او تماس بگیرد و پیشنهاد همكاری بدهد.
مهرداد صدقی از آزمون نوشتن برای تلویزیون هم سربلند بیرون آمد چون بر اساس توضیحات ضابطیان، نوشتن طنز بدون اشاره به موضوعات سیاسی، جنسی، لطیفه‌ها و شوخی‌های هر‌روزه مردم كار ساده‌ای نیست و از آن سخت‌تر نوشتن طنز برای تلویزیون است كه صدقی خیلی خوب از پس آن برآمد.
ضابطیان به خودش گفته بود اگر نوشته‌های صدقی در تلویزیون مورد توجه قرار بگیرد یعنی او خیلی خوب كارش را بلد است و چنین هم شد. این نویسنده جوان توانسته بود داستان‌ها و روایت‌های جذاب بنویسد و مردم را بخنداند. به اعتقاد ضابطیان، طنز در موقعیت مهم‌ترین ویژگی كتاب‌های مهرداد صدقی است و البته توجه این نویسنده جوان به فرهنگ بومی زادگاهش را ستایش می‌كند.
تهیه‌كننده و مجری برنامه «رادیو هفت»، توجه به فرهنگ خراسان شمالی را مد‌نظـــــــر قـــــرار داده و تـــاكید می‌كند: وقتـی خودش آن را می‌خوانــــد به خوبی می‌توانیــــــــــد لهجه خراسان شمالی را در آن پیدا كنید و حسابی لذت ببرید. به نظرم باید كتاب‌های مهرداد صدقی را با لهجه خواند.