نسخه Pdf

وقتی فرزندتان روی دیوار نقاشی می‌کشد

وقتی فرزندتان روی دیوار نقاشی می‌کشد

ندا اظهری

دیوارها را معمولا برای این كه زود به زود كثیف و سیاه نشوند و ظاهر زیباتری داشته باشند، رنگ یا كاغذدیواری می‌كنند اما هنوز هم می‌توان شاهد دیوارهای گچی در منازل بود. حفظ تمیزی این دیوارها به‌ویژه در خانه‌هایی كه فرزندان كوچك دارند، اهمیت بالایی دارد. شاید چیزی لذت‌بخش‌تر از نقاشی روی دیوار برای كودكان وجود نداشته باشد. اما پیامد آن دیوارهای خط‌خطی است كه مادر خانه را مجبور می‌كند دست به كار شود و كثیفی‌ها را از روی آن پاك كند. این كار شاید خیلی مردانه به نظر بیاید ولی درواقع كاری است كه بیشتر، مادران عهده‌دار آن می‌شوند. 
معمولا جای مداد، خودكار و لكه‌های سیاه جزو مواردی است كه به این راحتی‌ها از روی دیوارهای گچی محو نمی‌شود اما دیوارهای گچی و رنگ‌نشده هم مانند خیلی چیزهای دیگر، راهی برای تمیز شدن دارند و با ترفندهایی ساده می‌توانید دیوارها را مثل روز اول‌شان كنید. برای تمیز‌كردن آنها می‌توانید از مایع ظرفشویی و اسكاچ استفاده كنید اما در موارد حادتر، محلولی از جوش‌شیرین می‌تواند اثرگذار باشد. اما اگر خیلی حوصله امتحان دیگر روش‌ها را ندارید، سمباده به دست شوید و خرابكاری‌های فرزندتان را پاك كنید. 
تمیز كردن مدادرنگی: رد مدادرنگی روی دیوار راحت‌تر از آنچه كه تصور می‌كنید پاك می‌شود. برای این كار مقداری خمیردندان روی مسواك بزنید و با آن روی خطوط نقاشی‌شده را تمیز كنید. حتی با حل كردن جوش‌شیرین داخل مقداری آب و كشیدن آن را روی خطوط قادر خواهید بود مدارنگی‌های كشیده‌شده را پاك كنید. 
خطوط سیاه: اما اگر روی دیوارهای گچی به جای مدادرنگی، رد مداد سیاه آزارتان می‌دهد، یك پاك‌كن به دست بگیرید و خطوط سیاه را از روی دیوار پاك كنید. اما اگر به هر دلیلی این خطوط پاك نشدند، كمی جوش‌شیرین را در آب حل كنید و با یك ابر یا پارچه نم‌دار روی خطوط بكشید تا پاك شوند. 
مدادشمعی: مدادشمعی به‌دلیل پایه روغنی كه دارد، به‌سختی از روی یك سطح پاك می‌شود و معمولا با تراشیدن از بین می‌رود. از یك طرف می‌توانید خطوط مدادشمعی را با قاشق یك‌بارمصرف از روی دیوار بتراشید. در پاك كردن دیوارهای نقاشی‌شده و كثیف، جوش‌شیرین نقش مهمی ایفا می‌كند. بعد از این كه بیشتر مدادشمعی را با تراشیدن از بین بردید، جوش‌شیرین را در آب حل كنید و با پارچه‌ای نم‌دار آن خطوط را تمیز كنید تا اثر آن از بین برود. بعد از آن هم پارچه یا اسفنج مرطوبی را به دیوار بكشید تا اگر اثری از آن روی دیوار باقی مانده، از بین برود و حوله‌ای مرطوب روی آن بكشید. 
خطوط خودكاری: گاهی كودكان ترجیح می‌دهند به جای مدادرنگی، از خودكار برای نقاشی كشیدن روی دیوار استفاده كنند و گاهی ردی از خودكار روی دیوار می‌نشیند. پنبه‌ای را به اندازه‌ای به الكل آغشته كنید كه الكل از روی آن چكه نكند. پنبه الكلی را روی خطوط فشار دهید تا جوهر خودكار جذب پنبه شود. اگر پنبه، جوهر را جذب نكرد، از الكل بیشتری استفاده كنید. نكته‌ای كه در پاك كردن خطوط خودكار باید رعایت كنید، این است كه هرگز نباید پنبه الكلی را روی خطوط خودكاری بكشید چرا كه باعث پخش شدن جوهر خودكار می‌شود. هر بار كه پنبه را روی خط خودكار می‌گذارید، از قسمت تمیز آن استفاده كنید تا جوهر جذب شده، دوباره روی دیوار برنگردد. در مرحله پایانی تمیزكاری هم، پارچه‌ای را با الكل آغشته كنید و لكه‌های باقی‌مانده را پاك كنید. در اینجا هم قسمت‌های تمیز پارچه را روی لكه‌های قرار دهید. در نهایت هم، جای لكه را خشك كنید. 
لكه‌های سیاه: لكه‌های سیاه از شایع‌ترین لكه‌هایی هستند كه روی دیوار می‌نشینند و بسیار هم سرسخت هستند و به‌راحتی‌ها هم پاك نمی‌شوند اما باز هم می‌توانید سراغ جوش شیرین بروید و با پنبه، این محلول را روی لكه‌ها بكشید و با دستمال مرطوب روی آن را تمیز كنید. 
جای تابلوها: زردشدگی پشت تابلوها روی دیوار مشكل شایعی است كه تقریبا همه افراد با آن دست به‌گریبان‌اند. برای از بین بردن این تغییر رنگ دیوار، از بخارشوی استفاده كنید، اما اگر بخارشوی ندارید، مقداری ماده شوینده را در آب گرم حل كنید و با دستمال یا اسفنج، جای تابلو را تمیز كنید. 
در نهایت اگر هیچ‌كدام از این راهكارها برای تمیز شدن دیوارهای گچی كارآمد نبود، كاغذ سمباده راه نهایی است. سمباده را روی خطوط و لكه‌های دیوار بكشید و بعد از تمیز كردن گرد آن، با دستمالی مرطوب دیوار را تمیز كنید.