نسخه Pdf

پرده‌های كركره‌‌ای بدون گرد و غبار

پرده‌های كركره‌‌ای بدون گرد و غبار

در خانه‌ای كه پنجره‌هایش هنوز پرده ندارند، هرچقدر هم كه شما وسایل و اسباب مختلف قرار دهید گویی كه چیزی هنوز كم است و خانه آن نما و زیبایی خودش را نشان نمی‌دهد و همین اهمیت نصب پرده‌های تمیز و آراسته را دوچندان می‌كند.
از آنجا كه پرده، درابتدای ورودی پنجره‌ها نصب می‌شود، به‌دلیل قرار گرفتن در معرض وزش باد معمولا دچار گرد و غبار می‌شو‌د.  بسیاری از افراد پرده‌های كركره‌ای را به دیگر انواع پرده ترجیح می‌دهند. گرد و خاك، پرده‌ها را تیره و كدر كرده و علاوه بر آلوده كردن محیط خانه، ظاهر آن را هم نازیبا می‌كند بنابراین بهتر است هر چند ماه یك‌بار پرده‌های كركره‌ای را تمیز كنید. پرده‌های كركره‌ای را نمی‌توان مانند پرده‌های پارچه‌ای به راحتی پایین آورد و شست. مناسب‌ترین راه برای شست‌وشوی آنها در حالت آویزان است.  پرده‌های كركره‌ای معمولا به دو شكل افقی و عمودی هستند. انواع افقی معمولا از جنس فلزی، چوبی، پارچه‌ای و... هستند كه جداسازی و شست‌وشوی آنها دشوار است. پرده‌های كركره‌ای عمودی تنوع بیشتری دارند و اغلب در اماكن تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند و راحت‌تر از انواع افقی قابل شست‌وشو هستند. اما هركدام از آنها شیوه خاصی برای تمیز شدن دارند. 
تمیز كردن پرده‌های افقی
اولین كاری كه باید انجام دهید، گردگیری و گرفتن خاك بین كركره‌هاست. این‌كار را با گردگیر یا یك پارچه به‌راحتی می‌توانید انجام دهید. برای لكه‌بری این پرده‌ها می‌توانید از دستمال‌های میكروفیبر و اسپری استفاده كرده و سطوح كركره‌ها را تمیز كنید. برای راحت‌تر انجام دادن این كار بهتر است پارچه‌ای را لای گیره قرار دهید. مسواك‌های نرم هم برای تمیز كردن آن گزینه خوبی است. بخارشو یكی از بهترین راهكارها برای تمیز كردن پرده‌های كركره است. برای كركره‌های چوبی، پارچه‌ای را نم كرده و روی آن را با آب و صابون بشویید اما سریع خشك كنید. 
تمیز كردن پرده‌های عمودی
تمیزی و شست‌وشوی پرده‌های كركره‌ای عمودی نسبت به انواع افقی، راحت‌تر است و حتی راحت‌تر می‌توان آنها را از هم جدا و به‌طور جداگانه 
شست‌وشو داد.  پرده‌های عمودی را هم مانند پرده‌های افقی، قبل از تمیز كردن باید گردگیری و خاك‌گیری كنید تا راحت‌تر بتوانید آنها را تمیز كنید. پرده‌های عمودی را هم با جاروبرقی یا گردگیر یا دستمال نمدار و اسپری تمیز كنید. اما اگر می‌خواهید راحت‌تر كركره‌های عمودی را بشویید، قلاب آنها را از هم جدا كنید و نوارهای عمودی پرده را روی هم قرار دهید و همه را با هم لول كرده و داخل تشتی كه از قبل صابون یا پودر ماشین و آب گرم ریخته‌اید، بگذارید یك تا دو ساعت خیس بخورد.  اگر آلودگی كركره‌ها زیاد باشد، آب كدر شده و می‌توانید آن را تعویض كنید و زمانی كه دیگر آب كدر نبود، می‌توانید مطمئن باشید كه كركره‌ها تمیز شده‌اند. این پرده‌ها نیازی به اتو كردن ندارند و تنها باید آنها را آویزان كنید تا خشك شود.