نسخه Pdf

محبوبه معطر باغچه‌ها و كوچه‌ها

محبوبه معطر باغچه‌ها و كوچه‌ها

نسيبه سادات ميرباقر/ مهندس كشاورزي

احتمالا این شب‌ها شما هم عطر خوب گل‌های شب بو را در گوشه و كنار حیاط خانه یا برخی كوچه‌ها احساس كرده‌اید، بهار با همین عطر گل‌هایش انسان را مست و بیهوش می‌كند و البته آرام آرام ما را به تابستان گرم بدرقه می‌كند.
این هفته برای شما از گل «محبوبه» یا «یاس‌شب» یا به قول غربی‌ها «جاسمین» می‌نویسیم؛ گیاهی فوق‌العاده معطر و خوشبو و خاطره‌انگیز كه با این اسامی شناخته می‌شود و از خانواده Solanaceae است كه اصالتش به آمریكای جنوبی و مركزی بازمی‌گردد، اما سال‌ها و شاید قرن‌هاست كه در ایران ما آن را می‌شناسیم و شاعران بسیاری برایش شعر گفته و عاشقی كرده‌اند. 
جاسمین، درختچه‌ای چند ساله است كه تا سه‌متر هم رشد می‌کند و در همین تهران خودمان هم در بسیاری از باغچه‌ها آن را می‌بینیم. برگ‌های سبز براق آن ده الی 12 سانتی‌متر طول دارد و گل‌های ریز زرد و سبز دارد كه در بهار و پاییز چشم‌نوازی می‌كنند.  جالب است بدانید محبوبه شب میوه هم دارد، میوه‌ای كه به توت شباهت دارد و البته در تابستان و پاییز روی شاخه‌های گیاه می‌نشیند. محبوبه شب دارای ریشه عمودی اصلی عمیق و پایدار است. رشد این گیاه نامنظم است و از هر طرف شاخه‌های بلند ادامه پیدا می‌کند.
شرایط نگهداری:
  یاس شب به آبیاری منظم حداقل سه بار در هفته نیاز دارد. در فصل گرما تعداد دفعات آبیاری به یك بار در روز افزایش پیدا می‌كند.
   هر سه هفته یك‌بار، استفاده از كودهای محلول حاوی فسفات آمونیوم برای تقویت گیاه لازم است. PH خاك محبوبه شب برای رشد مناسب گیاه 7 تا 5/7 است.
  محبوبه شب به نور كامل آفتاب نیاز دارد. اگر گیاهتان را در گلدان كاشته‌اید، آن را پشت پنجره قرار دهید. در باغچه نیز باید گیاه در معرض نورخورشید باشد.
  این گیاه به خاك نرم و مرطوب نیاز دارد. تركیب پیت ماسه، كمپوست و خاك باغچه برای محبوبه شب مناسب است.
   محبوبه شب گیاهی مورد علاقه پرندگان است و دانه‌هایش توسط آنها پراكنده می‌شود. اگر محبوبه شب در خانه دارید، می‌توانید در هوای ملایم و مرطوب از دو روش قلمه زدن شاخه‌های نازك گیاه یا كاشتن بذرهای گیاه در عمق ده سانتی خاك به تكثیر این گیاه بپردازید.
   اگر می‌خواهید محبوبه شب منظم‌تری داشته باشید هر سال بعد از برگریزان، ساقه‌های قدیمی را هرس كنید.
ضمیمه قفسه کتاب