شالیکاران جدی بگیرند

شالیکاران جدی بگیرند

متخصص بیماری‌های پوستی و پزشك بدون مرز مازندران اما درخصوص نحوه ایجاد بیماری‌های پوستی ناشی از سموم شیمیایی به جام‌جم می‌گوید: تابش مستقیم آفتاب و تماس با ساقه گیاه برنج از مهم‌ترین عوامل ایجاد حساسیت و عارضه پوستی در شالیكاران است. كشاورز در مرحله اول با آفتاب مستقیم تماس پیدا می‌كند و سپس در معرض ترشحات گیاهی ساقه برنج قرار می‌گیرد. این ترشحات كه
تحت تاثیر نور خورشید دچار فعل و انفعالات شیمیایی شده‌اند آثار بسیار مخربی بر پوست انسان دارند. در چنین شرایطی اگر آب و خاك كشاورزی نیز آلوده به تركیبات شیمیایی باشد ضایعات پوستی تشدید می‌شوند.
دكتر ناصر عمادی با تاكید بر این‌كه میزان حساسیت كشاورزان نسبت به عوامل یاد شده متفاوت است، می‌افزاید: بسیاری از كشاورزان و شالیكاران ممكن است در طول كشت در معرض مواد شیمیایی قرار بگیرند و بدنشان واكنشی نشان ندهد، اما برخی نیز با كمترین تماس دچار خارش، اگزما و حتی تاول‌های پوستی می‌شوند كه این بیماری می‌تواند تا مرز بیهوشی و به كما رفتن بیمار پیشروی كند.
به گفته وی، كودهای ارگانو فسفره از قبیل كود اوره، ضایعات پوستی كمتری ایجاد می‌كنند، اما مشكلات عصبی و تنفسی بسیاری را برای افراد مستعد به این بیماری‌ها به‌وجود می‌آورند. تنفس این مواد راه دیگری برای انتقال تركیبات شیمیایی مضر به بدن و تشدید علائم بیماری است.

شیوع در شهرهای مركزی مازندران
این متخصص پوست، بیشترین آمار ابتلا به امراض پوستی ناشی از مصرف كودها و سموم شیمیایی را در شهرهای مركزی مازندران به‌خصوص از شهرستان‌های قائم شهر و جویبار عنوان و اضافه می‌كند:
كشاورزان و شالیكاران قبل از هر چیز باید به سلامت خود و خانواده خود بیندیشند. استفاده از لباس‌های آستین بلند مناسب، دستكش‌های نخی، چكمه‌های پلاستیكی ساق بلند، كلاه حصیری لبه دار و به خصوص استفاده از ماسك‌های 90N  كه از فیلتر مناسبی برای پالایش هوا برخوردار است. به كشاورزان توصیه می‌شود. لزوم رعایت این نكات در زمان استفاده از كودها و سموم شیمیایی دو چندان می‌‌شود.