تعطیلات بریم فضا...

11 هزار دلار، هزینه استفاده روزانه از سرویس بهداشتی فضایی!

تعطیلات بریم فضا...

 ناسا به‌تازگی موضع خود را برای عدم استفاده تجاری از ایستگاه فضایی بین‌‌المللی تغییر داده و قصد دارد برنامه ویژه‌ای را برای اعزام گردشگران به مدار زمین اجرا كند. پیش از این تنها آژانس فضایی روسیه تعدادی گردشگر را به این ایستگاه اعزام كرده بود. برنامه‌ای كه ناسا چندان از اجرای آن راضی نبود و مقامات این سازمان معتقد بودند حضور گردشگران فعالیت‌های علمی فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی را مختل می‌كند.
با آن‌كه شركت‌های فضایی خصوصی در آمریكا در سال‌های گذشته طرح‌های بلندپروازانه‌ای را برای ساخت هتل فضایی در مدار زمین و حتی ماه دنبال می‌كنند، اما این نخستین‌بار است كه ناسا خود وارد میدان شده است.
براساس طرح ارائه‌شده، گردشگران و فضانوردان غیرحرفه‌ای می‌توانند به‌زودی با فضاپیماهای جدید آمریكایی اقامت‌هایی حتی تا یك ماه را در ایستگاه فضایی تجربه كنند. این در حالی است كه گردشگران قبلی كه به كمك روسیه به این ایستگاه سفر كرده‌اند، حداكثر ده روز آنجا مانده‌اند.
ناسا اعلام كرده هزینه هر شب اقامت در ایستگاه فضایی بین‌المللی 35 هزار دلار است و علاوه بر آن گردشگران بابت استفاده از سامانه‌های پشتیبان حیات ایستگاه و سرویس بهداشتی آن باید روزانه بیش از
11 هزار دلار پرداخت كنند! به عبارتی هزینه یك شبانه‌روز اقامت در ایستگاه فضایی حدود
46هزار دلار است. البته فاكتور هزینه‌های آموزش و پرتاب گردشگران هم جداگانه حساب می‌شود.
به این ترتیب ایستگاه فضایی بین‌المللی در فهرست گران‌ترین هتل‌های جهان برای اقامت قرار می‌گیرد. البته جالب است بدانید با وجود چنین هزینه‌هایی كماكان رزرو اقامت در ایستگاه فضایی بین‌المللی در مقایسه با اقامت در هتل سلطنتی سوئیس (گران‌ترین هتل جهان) ارزان‌تر تمام می‌شود. زیرا اقامت در آن هتل هر شب حداقل 80 هزار دلار آب می‌خورد!
از طرفی ناسا می‌گوید در صورت لزوم و استقبال از این امكان می‌تواند واحدی مجزا و مستقل ویژه گردشگران برای ایستگاه فضایی بین‌المللی بسازد. تاكنون روسیه با دریافت مبالغی بین 20 تا 40 میلیون دلار به ازای هر نفر، بیش از ده گردشگر از جمله انوشه انصاری را برای اقامت‌های یك هفته تا ده روزه به ایستگاه فضایی بین‌المللی اعزام كرده است. شركت‌های فضایی خصوصی هم به‌دنبال آن هستند تا به‌زودی امكانات لازم برای حضور فضانوردان غیرحرفه‌ای را در فضا فراهم كرده و با هزینه‌هایی به مراتب كمتر علاقه‌مندان را به فضا اعزام كنند. در این صورت ما در دهه آینده میلادی با یك صنعت نوظهور با چند صد میلیون دلار
 گردش مالی در سال در حوزه گردشگری فضایی روبه‌رو خواهیم شد.