واكنش كارگردان «فیتیله‌ای‌ها» به پخش برنامه كودك از «بی.‌بی.‌سی»

واكنش كارگردان «فیتیله‌ای‌ها» به پخش برنامه كودك از «بی.‌بی.‌سی»

محمد مسلمی كارگردان و بازیگر مجموعه برنامه‌های «عموهای فیتیله‌ای» در واكنش به راه‌اندازی بخش كودك در شبكه خبری بی.‌بی.‌سی به مهر گفت: بچه‌ها همواره نیازمند خوراك فكری و روحی هستند و با توجه به این‌كه شبكه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان وارد این میدان شده‌اند، ما نیاز بیشتری به تولید برنامه‌های كودك داریم. برنامه‌هایی در قالب‌های مختلف عروسكی، كارتونی و… كه امروزه تولیدشان تقریبا به صفر رسیده و مخاطب خود را از دست داده‌اند.
وی ادامه داد: صداوسیما به نوعی از نظر تولید كارهای ویژه كودكان طی ۳۰ سال گذشته كه من مشغول فعالیت هستم، بدترین روزهای خود را می‌گذراند و معتقدم ما با این روند ظلم بزرگی را نسبت به بچه‌ها مرتكب می‌شویم.
این عموی فیتیله‌ای بیان كرد: من خودم در حوزه كودك به شبكه نمایش خانگی آمده‌ام و سریال «هشتگ خاله سوسكه» را كار كردم و باید به سرمایه‌گذاران چنین مجموعه‌هایی دست مریزاد گفت كه سرمایه خود را برای بچه‌ها هزینه می‌كنند.
مسلمی با اشاره به مشكلات تلویزیون برای یافتن حامی مالی برای برنامه كودك تصریح كرد: من نمی‌دانم چرا نباید به گونه‌ای پیش رویم كه كودك برنامه‌هایش بدون نیاز به حامی مالی به تولید برسد و انگار برای كسی هم اهمیتی ندارد. اگر شما به برنامه‌های عروسكی و داستانی و پویانمایی گذشته نگاه كنید انگار برخی برنامه‌های شهرستان قوی‌تر هستند.
كارگردان برنامه «فیتیله‌ای‌ها» در واكنش به این‌كه معمولا گفته می‌شود باید برای بچه‌ها فرهنگسازی كرد، اظهار كرد: این حرف‌ها شعار است، بچه‌ها در كشور ما در معرض معضلات مختلفی مثل فست‌فودها، اعتیاد، كار و… هستند و كسی به این نسل توجهی ندارد.
وی با اشاره به راه‌اندازی بخش برنامه‌های كودك در شبكه خبری بی.‌بی.‌سی یادآور شد: ما می‌بینیم كه دیگران روی بچه‌ها سرمایه‌گذاری می‌كنند و بچه‌ها در آینده از نظر دینی، پوشش، مد و سبك زندگی مسیرشان عوض خواهد شد اما در مقابل انگار كسی كودكان را جدی نمی‌گیرد؛ برای همین هم شاهدیم از صد سریالی كه ساخته می‌شود، یكی هم برای بچه‌ها نیست!
این كارگردان عنوان كرد: خود ما در حال ساخت سریالی برای شبكه دو هستیم كه چندین بار متوقف شد و دیگر انگیزه‌ای برای تولیدش نداریم. من فكر می‌كنم ما در تلویزیون داریم به بچه‌ها خیانت می‌كنیم و باید این رویكرد اصلاح شود. هر شبكه‌ای كه می‌زنید كمتر سریال و برنامه‌ای برای آنها می‌بینید در حالی كه بیشتر باید به آنها توجه كرد چون آنها اكنون با تبلت و دنیای دیجیتال در ارتباط هستند و قطعا خوراكی كه به آنها ارائه می‌كنیم باید خیلی جذاب‌تر باشد.
مسلمی گفت: ما می‌دانیم كه اكنون برنامه كودك نداریم، اما چرا كاری نمی‌كنیم و هر چقدر هم حرف می‌زنیم جرقه‌ای زده نمی‌شود. خود من به دلیل همه این مشكلات به شبكه نمایش خانگی آمده‌ام و همین مسیر را ادامه می‌دهم چون به نظر می‌رسد در آن طرف فضایی نداریم.