تهران به روایت كلمه

گزارش جام‌جم از 3 نشست ادبی و فلسفی در روزهای آینده

تهران به روایت كلمه

 امروز سه خبر از سه نشست ادبی و فلسفی را یكجا برایتان آورده‌ایم تا اگر اهل شركت در نشست‌های ادبی هستید، از این بین آن را كه می‌خواهید انتخاب و شركت كنید. نقد و بررسی كتاب «تاریخ و فلسفه علم»، برگزاری درس‌گفتارهایی درباره عبید زاكانی و برپایی نشست«كوتاه با داستان» این سه نشست هستند.
 اهالی فلسفه علم در شهر كتاب
آن‌طور كه هنرآنلاین گزارش داده، به‌تازگی كتاب «تاریخ و فلسفه علم» شامل مقالاتی از رشدی راشد، دانشمند فرانسوی و درباره او به همت حسین معصومی‌همدانی و حسن امینی در انتشارات هرمس و پژوهشكده تاریخ علم دانشگاه تهران منتشر شده است.
رشدی راشد در طول بیش از پنج دهه كار علمی خود تصور ما را از تاریخ علم دوران اسلامی و نیز از تاریخ علم به طور كلی دگرگون كرده است. گستره كار او از دوران باستان تا قرن هفدهم میلادی و گاه پس از آن را دربرمی‌گیرد. بسیاری از پژوهش‌های راشد مستقیما بر داوری ما درباره سرنوشت علم در تمدن اسلامی و نقش آن در جامعه اسلامی و از جمله ایران تاثیر می‌گذارد و بنابراین همه كسانی كه به سرگذشت فكر در این جامعه و سرنوشت این تمدن می‌اندیشند از توجه به آن ناگزیرند.
نشست هفتگی شهر كتاب در روز سه‌شنبه چهارم تیر ماه، ساعت ۱۶:۳۰ به نقد و بررسی كتاب «تاریخ و فلسفه علم» اختصاص دارد كه با حضور حسین معصومی‌همدانی، امیراحسان كرباسی‌زاده، حسین شیخ‌رضایی، حنیف قلندری و حسن امینی در مركز فرهنگی شهر كتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش كوچه سوم برگزار می‌شود.
 عبید زاكانی و فضیلت نقادی
در تاریخ هزار ساله شعر فارسی بسیار بوده‌اند شاعران مداحی كه دفتر سخن را به غبار مدح آلوده‌اند و به سودای صله و پاداش، در لفظ دری را نثار فرومایگان كرده‌اند. اما در میان شاعران ما چهره‌های درخشانی هم به چشم می‌خورند كه قدر هنر خود را می‌شناخته‌اند و نقد را بر مدح ترجیح می‌داده‌اند و به جای سخنور مداح، هنرمند نقاد بوده‌اند؛ كسانی كه نقادی را فضیلت می‌دانسته‌اند و خلاقیت هنری خود را به‌مثابه ابزار تیز و كارای نقد به كار برده‌اند. شاعرانی همچون ناصرخسرو، سنایی، سیف فرغانی، حافظ و... كه محك و ترازوی شرایط روزگار خود بوده‌اند و شعر را ابزار نقد و سنجش زمانه خود
كرده‌اند.
اما بدون شك عبید زاكانی در صدر این گروه شاعران قرار دارد. او سیمای درخشان هنر نقاد در میراث شعر فارسی است، كه توانسته تلخی نقد را به شیرینی طنز بیامیزد و آثاری خلق كند كه معرف ذهن بیدار و خلاقیت بسیار اوست.
نقادی او زمینه‌های نقد دینی، نقد سیاسی، نقد اجتماعی و از همه مهم‌تر نقد اخلاقی را در بر می‌گیرد، كه نشان‌دهنده وجه بسیار مهمی از جایگاه عبید و ارزش آثار اوست.
بیستمین نشست از مجموعه درسگفتارهایی درباره عبید زاكانی در روز چهارشنبه پنجم تیر ساعت ۱۶:۳۰ با حضور دكترمحمدجواد اعتمادی به «عبید زاكانی و فضیلت نقادی» اختصاص دارد كه در مركز فرهنگی شهر كتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش كوچه سوم برگزار می‌شود. در این نشست به ارزش و فضیلت نقادی عبیدزاكانی پرداخته و نمونه‌هایی از آثار نقادانه او بررسی می‌شود.
 نهمین نشست «كوتاه با داستان»
كتاب نیستان با همكاری فرهنگسرای اندیشه نشست «كوتاه با داستان» را به میزبانی سیدمهدی شجاعی برگزار می‌كند.
بلقیس سلیمانی مهمان این نشست است كه با اجرای علی درستكار برپا خواهد شد.
علاقه‌مندان می‌توانند روز یكشنبه دوم تیرماه ساعت 18 به فرهنگسرای اندیشه واقع در خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، بوستان اندیشه، فرهنگسرای اندیشه مراجعه كنند.