پلیس خوب و بد

فیلم‌های پلیسی یکی از محبوب‌ترین گونه‌های سینمایی در بالیوود است

پلیس خوب و بد

نبرد بین خیر و شر و دو نیروی خوبی و بدی در سینمای هند، یكی از مهم‌ترین و پرطرفدارترین سوژه‌ها به حساب می‌آید. در حالی كه بخش شر و بد ماجرا را طیف وسیعی از جنایتكاران، دزدان، قاچاقچیان انسان و مواد مخدر و حتی سیاستمداران فاسد تشكیل می‌دهند، در قطب مثبت ماجرا معمولا فقط پلیس‌های خوب و فداكار و وظیفه‌شناس قرار دارند. در بسیاری از تولیدات بالیوودی این افسران و ماموران پلیس هستند كه به دفاع از حقوق محرومان و كسانی برمی‌خیزند كه حق قانونی و انسانی‌شان توسط عوامل خبیث داستان مورد اجحاف قرار گرفته است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد كه در عالم واقعیت، رابطه چندان خوبی بین اداره پلیس و هنرمندان صنعت سینمای هند برقرار نیست و رسانه‌ها هر چند وقت یك‌بار، گوشه‌ای از این درگیری‌ها را افشا و علنی می‌كنند. بسیاری از منتقدان سینمایی و فعالان اجتماعی بر این باورند كه رابطه بین پلیس و بالیوود، یك رابطه عشق/ تنفر است. آنها در حالی كه با دست پیش می‌كشند، با پا پس می‌زنند! از یك‌سو تضاد و درگیری زیادی با هم دارند و از سوی دیگر، در فیلم‌های بالیوودی همیشه چهره‌ای خوب و موجه از پلیس به نمایش گذاشته می‌شود.

به نوشته نشریه ایندیا اكسپرس، خود ستارگان بالیوودی هم خیلی دوست دارند لباس ماموران پلیس را به تن كنند و نقش یك افسر از جان گذشته و وظیفه‌شناس را روی پرده سینما بازی كنند. نكته جالب، استقبال خوب تماشاگران سینما از این بازیگران در این نوع نقش‌هاست. اما مثل تمام شخصیت‌های سینمایی بالیوود كه به دو دسته خوب و بد تقسیم می‌شوند، در فیلم‌های هندی هم پلیس خوب وجود دارد و هم پلیس بد. معمولا نقش پلیس خوب را ستارگان مشهور بازی می‌كنند و ایفای نقش پلیس بد، به‌عهده بازیگرانی گذاشته می‌شود كه عموما نقش شخصیت‌های شرور داستان را در محصولات هندی به عهده دارند. بعضی وقت‌ها در یك فیلم هندی هر دو پلیس خوب و بد حضور دارند و در طول ماجرا درگیری‌هایی هم با هم دارند. بعضی وقت‌ها هم در غیبت پلیس بد، شخصیت پلیس خوب داستان تمام هم و غم خود را صرف مقابله با نیروهای شیطانی داستان می‌كند.
 افسران بی‌باک
در بین بازیگرانی كه لباس ماموران پلیس خیلی خوب به تنشان نشسته، می‌توان از سلمان خان و آجی دیوگان اسم برد. این دو در مجموعه فیلم‌های موفق «دابانگ» و «سینگهام»، در نقش افسرانی بی‌باك ظاهر می‌شوند كه با حضورشان در سطح شهر، امان شخصیت‌های منفی را می‌برند و یك تنه با گروه‌ها و سازمان‌های سازمان یافته جنایتكاران مقابله می‌كنند. تا به حال و در یك دهه گذشته، سه قسمت از فیلم‌های دابانگ و سینگهام تولید شده و تمام آنها موفق به فروش‌های بالا در جدول گیشه نمایش سینماهای هند شده‌اند‌. این اكشن‌های خوش شانس، با بهره‌گیری از عنصر كمدی، هم زهر ماجراها را گرفته و هم حال و هوای متفاوتی به گونه پلیسی بالیوود داده‌اند.
آكشی كومار، بازیگر رزمی‌كار هم با بهره‌گیری از همین حال و هوا، در كمدی اكشن پلیسی «راودی تاتوره» در نقش افسری مسؤول ظاهر شد و به جنگ خلافكاران یك روستا رفت. قرار است قسمت‌های بعدی این فیلم هم ساخته شود. او برای سال جاری میلادی، «سوریاوانشی» را آماده نمایش كرده است. این بار او مدیر یك واحد عملیات ضد تروریستی است كه وظیفه‌اش را در سطحی گسترده‌تر از یك روستای خوش‌آب و رنگ انجام می‌دهد.
 پدرخوانده ژانر پلیسی
روهیت شتی را باید پدرخوانده ژانر پلیسی هند نامید. او نه تنها كارگردانی سوریاوانشی را به‌عهده داشته، بلكه دابانگ‌ها و سینگهام‌ها هم نام او را به عنوان كارگردان بر خود دارد! در كنار اینها، او سال قبل رانویر سینگ را وادار كرد لباس یك افسر پلیس را بپوشد و جلوی دوربین «سیمبا»ی او قرار گیرد. استقبال تماشاگران هندی از سینگ در لباس پلیس، خارج از حد انتظار بود. این فیلم اسپین آفی بر داستان مجموعه فیلم سینگهام است و قرار است مثل این فیلم، تبدیل به یك مجموعه دنباله‌دار سینمایی شود.
پلیس شدن ستارگان هندی، اختصاص به امروز ندارد و از گذشته‌های دور در سینمای این كشور آسیایی وجود داشته است. اكثر بازیگران كلاسیك بالیوودی حداقل یك بار این تجربه را داشته و در قالب ماموران اداره پلیس ایفای نقش كرده‌اند. معروف‌ترین آنها در بین تماشاگران ایرانی دیلیپ كومار در «قانون/ شاكتی» و شیشی كاپور در «دیوار» هستند. آمیتاب باچان كه در هر دو فیلم در مقابل قانون و این دو افسر پلیس می‌ایستد و درام ماجرا را شكل می‌دهد، خودش بعدها در تعداد زیادی فیلم نقش افسر پلیس را به‌عهده گرفت. در كنار محصولات سرگرم‌كننده‌ای مثل «شاهنشاه»، باچان در فیلم‌های جدی‌تری چون «خاكی» چهره‌ای متفاوت از یك مامور پلیس را به نمایش گذاشت.
 ماموران بزن‌بهادر؟
اما پلیس‌های فیلم‌های هندی همیشه ماموران بزن‌بهادری نبوده‌اند كه با یك مشت، شخصیت منفی را روانه آسمان می‌كنند! در تعدادی از تولیدات بالیوودی، افسران پلیس به شكلی واقعگرا و دور از فانتزی و اكشن‌های صرف به نمایش گذاشته شده‌اند. در «مردانی» یكی از معدود محصولاتی كه اختصاص به افسران زن اداره پلیس دارد، رانی موكرجی، پلیسی است كه باید با یك باند قاچاق انسان مقابله كند. تصویری كه او در این فیلم ارائه می‌دهد، یكی از صادقانه‌ترین و درست‌ترین تصاویری است كه تا به حال سینمای هند از پلیس و اداره پلیس ارائه كرده است. در «یك چهارشنبه» هم آنوپام كر (كه بیشتر برای نقش‌های كمدی‌اش شهرت دارد) افسر پلیسی است كه باید هویت واقعی یك مرد بی‌باك و ناشناس را كشف و مانع از تحقق یك‌سری بمبگذاری در شهر بمبئی شود.