درجــا زدن مخــاطب!

گزارش تحلیلی جام‌جم از گیشه خرداد 98 و مقایسه با 3 سال گذشته

درجــا زدن مخــاطب!

 چند سال پیش نظرسنجی ای در وزارت ارشاد منتشر شد كه نشان می‌داد درصد زیادی از مردم ترجیح می‌دهند فیلم‌های مورد علاقه شان را پیش از ورود به شبكه نمایش خانگی در سینما ببینند. نظرسنجی فوق این سوال را در ذهن مخاطب متبادر می‌كرد كه پس چرا آمار فروش در گیشه نسبت به كل جمعیت ایران رقم چشمگیری نیست؟ مشكل از كجاست؟ آیا سالن‌های سینما مكان مناسبی برای فیلم دیدن نیستند؟ آیا بهای بلیت سینماها گران است؟ آیا سطح كیفی فیلم‌ها پایین‌تر از حد انتظار است؟
واقعیت این است كه دلایل متعددی در این موضوع دخیل بود كه از جمله آنها می‌توان به گران بودن بلیت سینماها اشاره كرد. البته این گرانی بلیت تاثیر چندانی بر زندگی و تفریحات طبقه مرفه جامعه نداشت و ندارد، اما تفریحات خانواده‌های متوسط رو به پایین جامعه را
روز به روز محدودتر می‌كرد و می‌كند.
القصه سازمان سینمایی به‌تازگی آماری را منتشر كرده مبنی بر این‌كه در سه ماهه اول سال 98 میزان فروش سینما نسبت به مدت مشابه در سال 97 افزایش داشته است؛ اما تعداد مخاطبان تفاوت چندانی نداشته.
طبق این آمار میزان فروش سینمای ایران در سه ماهه نخست سال 1398 به فروشی معادل 114 میلیارد
و 162 میلیون و 839 هزار تومان رسیده است و در این مدت 9 میلیون و 846 هزار و 623 نفر به تماشای فیلم‌های در حال اكران نشسته‌اند.
در ادامه میزان فروش فیلم‌های سینمایی در سه ماهه نخست سال 97 نیز معادل 84 میلیارد و 753 میلیون و 792 هزار تومان و تعداد تماشاگران 9 میلیون و 817 هزار و 796 نفر بوده است .
با توجه به افزایش میزان فروش فیلم‌ها در سال 98، بر اساس بررسی‌های معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی میزان افزایش فروش فیلم‌ها درسه ماهه ابتدایی سال 98 نسبت به مدت مشابه در سال 97 ، 35درصد و تعداد تماشاگران نیز در سه ماهه ابتدایی امسال نسبت به همین مدت در سال گذشته 3درصد رشد داشته است .
به گزارش روابط عمومی سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری و با اشاره به فروش خرداد ماه می‌توان گفت
میزان فروش سینمای ایران در خرداد 98 معادل
28 میلیارد و 872 میلیون و 61 هزار تومان بوده و دو میلیون و 508 هزار و 273 نفر به تماشای فیلم‌های اكران‌شده نشستند. در مقایسه با خرداد ماه با مدت زمان مشابه سال 97 می‌توان اظهار كرد: این رقم در سال گذشته
13 میلیارد و 689 میلیون و 648 هزار تومان بوده و یک میلیون و 743 هزار و 483 نفر به تماشای فیلم‌ها نشستند كه بر این اساس در خرداد 98 سینما 111 درصد افزایش فروش و 44 درصد افزایش بیننده را شاهد بوده است.
آنچه مسلم است این كه دیگر سال‌هاست خبری از آن صف‌های عریض و طویل مقابل سینماها نیست. صف‌هایی كه دیدنش كنجكاوی مردم را تحریك می‌كرد كه به سینماها بروند و ببینند آن داخل چه خبر است. به همین نسبت اما امروز دیگر پیوستن فیلم‌ها به جمع باشگاه میلیاردی‌های سینما اتفاق خاص و عجیب و غریبی به شمار نمی‌آید كه نهایتا به پارادوكس سینماهای كم‌جمعیت و گیشه‌های میلیاردی منجر می‌شود!
چه توجیهی می‌شود برای این پارادوكس آورد؟ توجیه البته زیاد است كه از جمله مهم‌ترین‌شان می‌توان به گران شدن قیمت بلیت سینماها اشاره كرد.
طبیعی است كه بالا رفتن قیمت بلیت سینماها، افزایش آمار فروش را هم در گیشه در پی خواهد داشت و افزایش آمار فروش زمانی شكل معقولی به خود می‌گیرد كه ما شاهد افزایش تعداد مخاطب مقابل  و  داخل سینماها باشیم.