به‌خاطر چندتا عکس!

ترامپ برای بار سوم با رهبر کره شمالی دیدار کرد دیداری که تنها به دست‌دادن و تعارف و عکس یادگاری منتهی شد

به‌خاطر چندتا عکس!

رفتار دونالد ترامپ در نشست جی 20 و پس از آن بیشتر رفتار یك كمدین را به نمایش می‌گذاشت تا رئیس‌جمهور كشوری كه مدعی ابرقدرتی جهان است‌. او به صورتی ناگهانی و بدون برنامه‌ریزی قبلی از كیم جونگ اون دعوت كرد و به منطقه خلع سلاح دو كره بیاید تا به اتفاق رئیس‌جمهور كره جنوبی با هم دیداری دوستانه داشته باشند و پس از صرف استیك و شیرینی و مخلفات آن چند عكس یادگاری بگیرند و دوباره به كشورهای خود بازگشته و همدیگر را به شدیدترین حملات یا شدیدترین تحریم‌ها تهدید كنند. سومین دیدار ترامپ و كیم جونگ اون نشان داد با روی كار آمدن دونالد ترامپ عكس‌ها و ژست‌ها، جانشین سیاست و دیپلماسی شده است.

دیدار كوتاه ترامپ و كیم جونگ اون روز گذشته در منطقه خلع سلاح بین دو كره موسوم به منطقه «دی ام زد» كه در نقطه صفر مرزی است، برگزار شد‌. به گزارش یونهاپ خبرگزاری كره جنوبی، رئیس‌جمهور آمریكا صبح روز شنبه در ژاپن توییت كرده بود كه مایل است در سفرش به كره جنوبی، حتی اگر برای فقط دو دقیقه هم باشد با كیم جونگ اون، رهبر كره شمالی ملاقات كند. ترامپ نوشت: «اگر كیم توییت او را ببیند و بتواند بیاید، مایل است با او در منطقه غیرنظامی فقط برای دست دادن و خوش و بش كردن ملاقات كند.» معاون وزیر خارجه كره شمالی ساعتی بعد از انتشار این پیام ترامپ اعلام كرد كره شمالی این دعوت را یك پیشنهاد بسیار جالب می‌داند.
 پیش از ترامپ، رؤسای جمهور پیشین آمریكا شامل رونالد ریگان در ۱۴ نوامبر ۱۹۸۳، بیل كلینتون در ۱۱ ژوییه ۱۹۹۳، جورج دبلیو بوش در ۲۰ فوریه ۲۰۰۲ و باراك اوباما در ۲۵ مارس ۲۰۱۲ از ناحیه غیرنظامی شده مرز دو كره در روستای پانمونجوم بازدید كرده بودند، اما هرگز در این سفرها رهبران آمریكا با رهبران كره شمالی دیداری نداشتند‌. ترامپ در واقع نخستین رئیس‌جمهور در آمریكاست كه با عبور از مرز مشترك دو كره، وارد خاك كره شمالی شد.
 فقط ابراز رضایت!
دونالد ترامپ بعد از دیدار با كیم جونگ اون در روستای مرزی پانمونجوم گفت با كیم توافق كرده است ظرف چند هفته آینده گفت‌وگوهای سطح كاری را شروع كنند‌. وی همچنین گفت از رهبر کره شمالی دعوت کرده است تا با او در کاخ سفید دیدار کند.  دیدار روز گذشته تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد و همزمان چندین تك‌تیرانداز در ارتفاعات مشرف بر محل مذاكرات مستقر شده بودند. شبكه تلویزیونی سی.ان.ان تصاویر زنده‌ای از این دیدار را پخش كرد. در این تصاویر ترامپ دیده می‌شد كه چند قدمی رهبر كره شمالی را تا وارد شدن به خاك این كشور همراهی می‌كند. جیم شوتو، خبرنگار سی.ان.ان در گزارشی به حساسیت خط مرزی بین دو كره اشاره كرد و گفت: منطقه غیرنظامی محل دیدار كوتاه سران دوكشور موسوم به دی ام زد  به لحاظ امنیتی، منطقه‌ای حساس است و باتوجه به شرایط جنگی دو كره از سال ۱۹۵۳، اگر فردی قصد عبور از آن را داشته باشد ممكن است از طرف مقابل هدف گلوله قرار گیرد. ترامپ پس از این دیدار كوتاه بلافاصله به خاك كره جنوبی بازگشت و محافظان وی خبرنگاران را كنار زدند. بعضی منابع گفتند یك درگیری فیزیكی بین استفانی گریشام، سخنگوی كاخ سفید با طرف كره شمالی رخ داده است .
ترامپ پیش از انجام گفت‌وگوهای دیروز، در حالی كه از مرز بین دو كره عبور می‌كرد، گفت: «می‌خواهم بگویم این افتخاری است كه نصیب من شد. عبور از این خط افتخار بزرگی است، پیشرفت بزرگی است، دوستی بزرگی ایجاد شده است». این سومین دیدار بین دونالد ترامپ و كیم جونگ اون است كه به رغم تبلیغات گسترده رسانه‌های آمریكایی و ادعای دهان پركن ترامپ هیچ حاصلی نداشته است. ترامپ و كیم برای اولین بار در سال 2018 در سنگاپور دیدار كردند، دیدار این دو به یك بیانیه دو صفحه‌ای انجامید كه بسیاری از كارشناسان آمریكایی نیز آن را بی‌ارزش خواندند. دیدار بعدی آنها در هانوی، پایتخت ویتنام برگزار شد كه هیچ نتیجه‌ای در بر نداشت و یك شكست تمام‌عیار بود. رویترز گزارش داده بود در این دیدار، ترامپ روی كاغذی خواسته‌های آمریكا را نوشت و تحویل كیم داد. این خواسته‌ها، چیزی شبیه به مدل لیبی را برای كره شمالی تداعی می‌كرد. پیونگ‌یانگ نیز با این خواسته‌ها مخالفت كرد. پس از شكست دور دوم مذاكرات، كره‌شمالی آزمایش موشك‌های خود را از سر گرفت. به نظر می‌رسد دونالد ترامپ با وجود آگاهی از بی‌نتیجه بودن این دیدارها صرفا برای ایجاد یك فضای تبلیغاتی به نفع خود و به منظور بالا بردن شانس خود در انتخابات سال آینده آمریكا دست به چنین اقداماتی می‌زند . تلاش‌هایی كه برای ناظران خارجی كاملا مشهود بوده و آنها از چنین دیدارهایی تقریبا هیچ انتظاری ندارند.
 تهدیدهای متقابل
همزمان با دیدار دوستانه ترامپ و كیم جونگ اون، سخنگوی رهبر كره شمالی در اروپا گفت: آمریكا تا پایان سال فرصت كاهش تحریم‌ها را دارد در غیراین صورت پیونگ‌یانگ آزمایش‌های سلاح‌های هسته‌ای خود را از سر خواهد گرفت.
 آلجاندرو دو بنوس، در مصاحبه با شبكه خبری ال.بی.سی انگلیس گفت: كره شمالی خواهان صلح است، اما برای آن التماس نمی‌كند.
دوبنوس افزود: پیونگ‌یانگ تاكنون هیچ‌گونه تجهیزات هسته‌ای آزمایش نكرده است و ما در مقابل فشار جامعه بین‌الملل تونل‌های هسته‌ای خود را برچیده‌ایم و اجساد صدها نیروی آمریكایی كشته شده در جنگ كره را به واشنگتن بازگردانده‌ایم. نماینده ویژه وزارت خارجه كره شمالی خاطر‌نشان كرد، ما در حال اجرای تعهدات خویش هستیم، اما این آمریكاست كه تاكنون هیچ علاقه‌ای از خود برای ازسرگیری مذاكرات نشان نداده است.
از سوی دیگر، دونالد ترامپ پس از دیدار با رهبر كره‌شمالی اعلام كرد تحریم‌ها علیه كره‌شمالی به قوت خود باقی می‌مانند این درحالی است كه او اذعان كرد موشك‌هایی كه كره‌شمالی اخیرا مورد آزمایش قرار داد «بالستیك نبوده و از آن كوچك‌هایش بودند و چنین آزمایش‌هایی را عملا همه كشورها انجام می‌دهند.»