سرلشكر باقری: توقیف نفتكش ایران بی‌پاسخ نخواهد ماند

سرلشكر باقری: توقیف نفتكش ایران بی‌پاسخ نخواهد ماند

رئیس ستادكل نیروهای مسلح، توقیف یك فروند نفتكش حامل سوخت ایران از سوی انگلیس به اتهامات واهی در آب‌های بین‌المللی را اقدامی تلافی‌جویانه و در پاسخ به اقدام مستقیم، شفاف و شجاعانه نیروهای مسلح ایران علیه پهپاد متجاوز دشمن دانست و تأكید كرد این اقدام بدون پاسخ نخواهد ماند و در صورت مقتضی، در زمان و مكانی مناسب، پاسخ این اقدام ذلت‌بار مدنظر قرار خواهد گرفت.
به گزارش سپاه‌نیوز، سردار سرلشكر محمد باقری در مراسم تكریم و معارفه جانشین رئیس ستادكل نیروهای مسلح با بیان این‌كه وجوه برجسته ملت و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران امروز با امتیازات دشمن قابل مقایسه نیست و ما دست برتر را داریم، گفت: دشمن در دستیابی به اهداف خود ناكام مانده و آن‌قدر تحقیر شده است كه واقعا نمی‌داند چگونه رفتار كند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بدعهدی آمریكا و اروپا در موضوع برجام بیان كرد: با وجود خُلف‌وعده غرب در قبال برجام، نظام جمهوری اسلامی ایران یك‌سال صبر كرد و اجازه داد همه مردم و حكومت‌های جهان مطمئن شوند ما نسبت به تعهدات خود پایبند هستیم.
باقری افزود: ایران اسلامی نشان داد جنگ‌طلب نیست و قصد بدعهدی و تعرض به دیگران را ندارد و این دشمن است كه بدعهدی می‌كند؛ اما از اردیبهشت امسال و در دوره‌ای تازه، مصمم شد كه راهبرد جدیدی با عنوان «مقاومت فعال» را در پیش بگیرد؛ دوره‌ای كه برابر تدابیر عالی رهبر معظم انقلاب اسلامی، دوره‌ای است كه ما نه از جنگ می‌هراسیم و نه از جنگ استقبال می‌كنیم. در این دوره، مذاكره به معنای تسلیم است؛ لذا به آن «نه قاطع» می‌گوییم.
رئیس ستاد كل نیروهای مسلح، تحریم و فشارهای اقتصادی را عامل محركی برای تلاش حداكثری جامعه در رسیدن به خودكفایی دانست و تصریح كرد: اكنون زمانی است كه می‌توان اقتدار و بازدارندگی كشور را به اوج خود رساند.
باقری در ادامه با اشاره به تأكید فرمانده معظم كل قوا مبنی بر پاسخگویی قاطع به تهدیدات گفت: نیروهای مسلح كشور گوش به فرمان ولایت، پای كار و دست به ماشه آماده پاسخ به‌موقع به هرگونه اقدام خصمانه دشمن هستند.
وی افزود: به فضل الهی و با مجاهدت‌های نیروهای مسلح، امروز به سطح مطلوبی از بازدارندگی دفاعی دست یافته‌ایم و این‌كه یك پهپاد جاسوسی پیشرفته بلافاصله پس از تجاوز به حریم كشورمان ساقط می‌شود، هرچند لطف الهی است؛ اما این نكته بسیار مهم است كه این پهپاد متجاوز با سلاح ساخت متخصصان جوان ایرانی، با كاربری و اجرای همین جوانان در برابر بزرگ‌ترین قدرت نظامی جهان و در یك شب تاریك، با غافلگیری تمام منهدم شد و توجه به این مهم، به تغییر محاسبات تمامی دشمنان منجر می‌شود.
 خودداری نفتكش انگلیسی
 از ورود  به تنگه هرمز
در شرایطی كه مقام‌های ایران، دولت انگلیس را به دلیل توقیف یك نفتكش حامل نفت ایران به راهزنی دریایی متهم كرده‌اند، منابع خبری روز دوشنبه از توقف یك نفت‌كش متعلق به شركت بریتیش پترولیوم در خلیج‌فارس خبر داده‌اند. به گزارش فارس، وبگاه شبكه خبری بلومبرگ مدعی شده نفتكش بریتیش هریتیج كه متعلق به شركت بریتیش پترولیوم است از بیم توقیف توسط ایران از حركت به سمت تنگه هرمز خودداری كرده است. طبق این گزارش، این نفتكش در حال حركت به سمت پایانه نفتی بصره در جنوب عراق بوده، اما روز ۶‌جولای (۱۵ تیر) ناگهان تغییر مسیر داد و در حال حاضر در سواحل عربستان سعودی است. یك مقام مطلع، مدعی شده شركت انگلیسی نگران است ایران در اقدامی تلافی‌جویانه این نفتكش را توقیف كند.
كشتی مورد نظر توسط شركت نفتی رویال داچ شل برای انتقال نفت از بصره به شمال غربی اروپا اجاره شده است. گفته می‌شود كشتی بریتیش هریتیج بدون نزدیك شدن به سواحل ایران قادر به خروج از تنگه راهبردی هرمز نخواهد بود.