فرانسه عامل آمریكا‌ست

فرانسه عامل آمریكا‌ست

 محمد دهقان / نماینده مجلس
ایران در عرصه جهانی دست برتر را دارد و همه دنیا می‌داند ما صادقانه وارد مذاكره با آمریكا و اروپا شدیم. از ابتدای برجام تاكنون به اذعان همه نهادهای بین‌المللی و كشورهای مختلف، ایران به همه تعهدات خود عمل كرد اما اروپا و آمریكا به هیچ كدام از تعهدات خود عمل نكردند. از سویی دیگر اروپا كه قصد خودنمایی در عرصه بین‌المللی را داشت با رویه‌ای كه در پیش گرفت نشان داد عامل و ابزاری در دست آمریكا‌ست. نمونه روشن آن، اقدام انگلیس در توقیف محموله نفتی ایران در آب‌های بین‌المللی بدون هیچ دلیل قانونی و صرفا براساس خواست آمریكا‌ست. اروپایی‌ها بعد از كنار رفتن آمریكا از برجام وعده ایجاد كانال مالی و بسط مراودات تجاری با ایران در مقابله با تحریم آمریكا را دادند اما در طول یك سال گذشته رفتاری فریبكارانه از خود به نمایش گذاشتند.
در كنار این قضیه باید تاسف خورد كه با وجود رفتارهای غیر مستقل اروپا برخی فریب كشورهای اروپایی را خوردند. حال خبرها حاكی از تلاش فرانسه و شخص مكرون برای میانجیگری میان ایران و آمریكاست. باید گفت اساسا فرانسه ضعیف‌تر از آن است كه در عرصه بین‌المللی جایگاهی برای خود داشته باشد و حتی قابل مقایسه با فرانسه دو‌دهه قبل نیست. افراد متزلزلی در دولت این كشور در عرصه قدرت هستند و در معرض سنگین‌ترین اعتراضات مردمی قرار دارند. بنابراین مشروعیت مكرون زیر سوال است و حتی واسطه‌گری او هم حكایت از عاملیت او از سوی ترامپ دارد. طبعا كشوری كه یكی از امضاكنندگان برجام محسوب می‌شود و تاكنون در قبال ایران و این توافق بین‌المللی رفتار سخیف و فریبكارانه‌ای در پیش گرفته نمی‌تواند درباره نوع رویكرد جدید ایران در حوزه كاهش تعهدات برجامی اظهار نظر كند. رویه گذشته نشان داد اساسا اروپایی‌ها حرف تازه‌ای برای اجرای تعهدات برجامی ندارند و تنها هدف آنها این است كه به ایران بقبولانند به صورت یكطرفه به تعهدات خود پایبند باشد و آنها هم مثل گذشته همان رویه بی‌تعهدی و فریبكاری و نادیده گرفتن قول و قرارهای خود را ادامه دهند. ایران اما در شرایط فعلی یك موضع اصولی را در پیش گرفته است.
ما بارها اعلام كرده‌ایم برخلاف نظر برخی، توافق با اروپا و آمریكا به جایی نمی‌رسد و رهبر انقلاب هم اعلام كردند نسبت به نتیجه مذاكرات خوشبین نیستند، اما با رفتاری كه دولت در پیش گرفت توافق برجام به صورت شتابزده و از روی ولع شكل گرفت. نتیجه این خوشبینی به برجام هم طی سال‌های گذشته حاصل خود را نشان داد. در شرایط كنونی این نهایت پررویی است كه اروپا همچنان در پی چانه‌زنی با ایران برای حفظ برجام است. شیوه‌ای كه اروپا در قبال برجام در پیش گرفته البته حاكی از رایزنی‌های آمریكا با آنها بود. برابر با تحلیل زمامداران كاخ سفید، بعد از خروج این كشور از برجام این گمان برای آنها پیش آمد كه كار ایران تمام است و دیگر چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب را نخواهد دید و بنابراین اروپا به سیاست اتلاف وقت خود ادامه داد. البته این خیانت و بدعهدی اروپا نسبت به ایران باید از سوی دستگاه دیپلماسی ما در عرصه بین‌المللی تبیین شود اما متاسفانه برخی از دولتمردان ما همچنان سعی می‌كنند رویه سابق را ادامه دهند و از كاه اینستكس برای ملت كوهی بسازند.
در حال حاضر با توجه به اقتداری كه ایران در عرصه امنیتی، نظامی و اقتصادی از خود نشان داده این نوید می‌رسد كه بستری مناسب برای پویایی اقتصادی ایران به‌واسطه رهایی از فشارهای غرب و عاملان داخلی آنها فراهم شود.