میزبان عروسك‌های ایرانی

میزبان عروسك‌های ایرانی


كمتر كسی را می‌توان سراغ داشت كه دوران كودكی و نوجوانی‌اش با عروسك‌های مشهوری همچون كلاه‌قرمزی و پسرخاله، سنجد، زی‌زی گولو، پنگول و حیوانات خونه مادربزرگه نگذشته باشد یا تكرار این برنامه‌های عروسكی را ندیده باشد؛ شخصیت‌هایی كه هر كدامشان در زمان خودشان موجی راه می‌انداختند و تكیه‌كلام‌هایشان در كوچه و بازار شنیده می‌شد.
برنامه‌های عروسكی در كشورمان دارای سابقه چند ساله هستند البته قبل از آن نمایش‌های عروسكی‌ای وجود داشتند كه در تماشاخانه‌ها یا حتی در كوچه و بازار، مردم را سرگرم می‌كردند. پویانمایی ایرانی هم البته كم‌سابقه نیست؛ هر چند دیرتر از برخی كشورها، شاهد ورود این هنر - كه البته از نگاهی دیگر می‌تواند به عنوان یك صنعت مورد توجه قرار بگیرد - به ایران بوده‌ایم، اما پیشرفت‌های چشمگیری كه حوزه پویانمایی به ویژه طی سال‌های اخیر تجربه كرده، قابل اعتناست، به نحوی كه اكنون كشورهای خارجی هم مشتری این آثار شده‌اند و نه فقط از منظر محتوا بلكه تكنیك و هنر به‌كار رفته در این تولیدات، شهرتی فراملی یافته‌اند.
بسیاری عقیده دارند آنچه جزو دستاوردهای مهم و قابل توجه صنعت پویانمایی و برنامه‌های عروسكی در كشورمان به شمار می‌رود، همگی در پایتخت ساخته می‌شوند، در حالی كه واقعیت چیز دیگری است؛ هر چند نمی‌توان از نقش این‌گونه مراكز و برخی شركت‌های خصوصی فعال در حوزه پویانمایی و نیز شبكه‌های سراسری در تولید برنامه‌های عروسكی بی‌اعتنا گذر كرد، اما در شرایطی به سر می‌بریم كه برخی از مراكز استانی صدا و سیما به قطب‌های تولید پویانمایی در ایران تبدیل شده‌اند و شركت‌های غیردولتی در شهرهای گوناگون، آنچنان مسیر رشد و پویایی را طی می‌كنند كه به‌زودی گوی سبقت را در این رقابت تنگاتنگ از همكاران خود در تهران می‌ربایند. جشنواره ملی پویانمایی و برنامه‌های عروسكی در دومین گام به میزبانی استانداری كرمانشاه در حال برگزاری است؛ رویدادی فرهنگی، هنری و رسانه‌ای كه دارای آثار اجتماعی و حتی اقتصادی نیز است، از این منظر كه در كنار آن بازاری برای فروش تولیدات همه شركت‌كنندگان برپا می‌شود و نه تنها اصل رقابت در آن وجود دارد، بلكه نوعی گردهمایی عظیم هنری هم به شمار می‌رود كه در كنار همه اینها، محملی برای فروش تولیدات پویانمایی و عروسكی نیز فراهم شده است.
 آشنایی برنامه‌سازان صدا و سیمای استان‌ها با شركت‌ها و مراكز بزرگ‌تر و با تجربه‌تر، از دستاوردهای جشنواره ملی پویانمایی و برنامه‌های عروسكی به شمار می‌روند. رویدادی كه انتظار می‌رود همان‌طور كه در دومین گام، شاهد اضافه شدن بخش عروسكی به آن بودیم، در آینده‌ای نه چندان دور و با اضافه شدن بخش بین‌المللی، میزبان شایسته‌ای برای هنرمندانی از دیگر كشورها   باشد.