اتحاد واشنگتن و ریاض در لبه پرتگاه

اتحاد واشنگتن و ریاض در لبه پرتگاه


از همان روزی كه دونالد ترامپ با سفر به ریاض موفق شد یك قرارداد
 10 میلیارد دلاری را به امضای مقامات عربستان سعودی برساند روابط بین واشنگتن و ریاض وارد مرحله‌ای جدید شد. مرحله‌ای كه درآن از یك سو عربستان سعودی برای ترامپ به مثابه یك گاو شیرده بود و از سوی دیگر این كشور به جاده صاف كن سیاست‌های آمریكا و رژیم صهیونیستی درمنطقه تبدیل شد. این بازی اما فقط تا زمانی می‌تواند ادامه داشته باشد كه دونالد ترامپ در كاخ سفید باقی مانده باشد چون به محض این‌كه دموكرات‌ها در آمریكا كاخ‌سفید را به تصرف خود درآورند محمد بن سلمان دیگر آن نورچشمی سابق نخواهد بود و حتی ممكن است او مجبور شود پاسخگوی عملكرد جنایت بار خود در گذشته بخصوص درجنگ یمن و مساله پرونده خاشقچی نیز باشند.
سایت تحلیلی دفنس وان در مقاله‌ای با قلم «یوری فریدمن» ضمن بررسی روابط آمریكا و عربستان سعودی در دوره ترامپ می‌نویسد: در صورت انتخاب رئیس جمهور دموكرات در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریكا، روابط واشنگتن - ریاض بر لبه پرتگاه قرار خواهد گرفت.
به نوشته این منبع هم اكنون نیز تقریبا هر هفته دموكرات‌های آمریكا دولت ترامپ را به خاطر همكاری با رژیم سعودی مورد سرزنش قرار می‌دهند. درهمین حال كاخ سفید تلاش می‌كند اقدامات كنگره را دور زده و همچنان از شاهزاده سعودی محمد بن سلمان حمایت كند یا او را در برابر ایران قرار دهد. تقریباً تمام قانونگذاران دموكرات، همراه چند نماینده جمهوریخواه كنگره و لابیگران، تحلیلگران و مقامات سابق، رابطه با سعودی‌ها را به نقطه‌ای سوق می‌دهند كه سفر احتمالی محمد بن سلمان و خانواده اش را به واشنگتن غیرقابل تصور كنند. آنها به طور مداوم تلاش می‌كنند فروش اسلحه به پادشاهی سعودی را محدود كنند و محمد بن سلمان و دیگر مقامات ارشد دولت عربستان را به علت مرگ جمال خاشقچی محاكمه کنند. در حال حاضر عربستان به حمایت دولت ترامپ تكیه کرده اما از موقعیت متزلزل خود نیز خبر دارد.
در كنار تلاش بی‌وقفه دموكرات‌ها باید از افكار عمومی اكثر آمریكایی‌ها صحبت كرد كه از زمان حملات ۱۱ سپتامبر نسبت به عربستان سعودی نگاهی منفی داشته و همواره بر پاسخگو كردن مقامات سعودی در این باره تاكید داشته‌اند. بعضی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد كه دوسوم مردم آمریكا در حال حاضر مخالف ارتباط با رژیم سلطنتی عربستان سعودی هستند. بسیاری از خانواده‌های قربانی حوادث 11 سپتامبر خواستار دریافت غرامت از عربستان سعودی به خاطر مشاركت تعدادی از جوانان این كشور در حوادث یادشده هستند. قتل فجیع جمال خاشقچی در مهرماه سال گذشته و دست داشتن مستقیم محمد بن سلمان در این جنایت نیز مزید بر علت شد و نه تنها افكار عمومی مردم جهان كه به‌خصوص افكار عمومی مردم آمریكا را علیه عربستان تحریك كرد. از آن پس اكثر سیاستمداران و مردم آمریكا مخالف ارتباط با رژیم سعودی شدند و حتی بسیاری از شركت‌ها و بانك‌های آمریكایی گفتند دیگر حاضر به پذیرش سرمایه‌های عربستانی‌ها نیستند.
تحلیلگران آمریكایی می‌گویند «قتل جمال خاشقچی بسیار بیشتر از حادثه ۱۱ سپتامبر بر دیدگاه مردم و سیاستگذاران آمریكایی نسبت به عربستان سعودی تاثیر گذاشت.» در این میان سعودی‌ها مبالغ هنگفتی را صرف ترمیم چهره خود در جهان و آمریكا كرده و كوشیدند از طریق لابی‌های مختلف و به‌خصوص از طریق ارتباط با افرادی در درون كابینه ترامپ و كاخ سفید ازجمله از طریق ارتباط با جارد كوشنر، داماد ترامپ بتوانند همچنان موقعیت خود را در واشنگتن تثبیت كنند. دموكرات‌ها می‌گویند ایالات متحده آمریكا در صورت ادامه اتحاد با عربستان هزینه‌های زیادی را مجبور است پرداخت كند.
 یكی از این هزینه ها  بی‌ثبات كردن خاورمیانه و احتمال وقوع جنگی تمام‌عیار با ایران است. سناریویی كه شاید مورد پسند ریاض یا تل‌آویو باشد اما به صورت مستقیم و درازمدت منافع ملی آمریكا را برای یك دوران نامعلوم به خطر خواهد انداخت.
 همه این عوامل موجب شده تا تحلیلگران به این باور برسند كه اتحاد ترامپ و محمد بن سلمان نیز مانند آفتاب لب بام ممكن است تا یك‌سال دیگر به خط پایان خود برسد.