عقب‌نشینی یا تسلیم ؟

انصارا... از تصمیم امارات برای خروج نیروهایش از یمن استقبال كرد

عقب‌نشینی یا تسلیم ؟

چهار سال پیش كه محمد بن زاید، ولیعهد عربستان در كنار محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و وزیر دفاع این كشور قرار گرفت تا ائتلافی را علیه ملت مظلوم یمن تدارك ببینند و به این كشور حمله كنند هرگز باورشان نمی‌شد سرانجامی این چنین را تجربه كنند. جنگ یمن كه سعودی‌ها تصور می‌كردند قادر خواهند بود در ظرف سه ماه آن را فیصله دهند بیش از چهار سال طول كشید و روز به روز جنگ طلبان را در باتلاق خود فرو برد. تصمیم اخیر دولت امارات اقدامی صرفا برای خروج نیروهای نظامی این كشور از یمن نیست بلكه به معنای بالا بردن دست‌ها و آغاز روندی جدید به نام «صلح اول» است .

به گزارش ایسنا و به نقل از خبرگزاری فرانسه، یك مقام بلندپایه اماراتی اعلام كرد كشورش در راستای طرح «استقرار دوباره نیروها» و به دلایل راهبردی و تاكتیكی نیروهای خود در یمن را كاهش می‌دهد.این مقام اماراتی در گفت‌وگو با خبرنگاران در دبی افزود: امارات با تغییر رویكرد خود در یمن از راهبرد نظامی به راهبرد «صلح اول» منتقل می‌شود. وی درعین حال بر پایبندی كشورش به نقش خود در ائتلاف متجاوز عربی تأكید كرد و گفت: این تصمیم نهایی نبوده بلكه بخشی از مسیر است و به‌طور جدی با شریكان سعودی‌مان آن را بررسی كرده‌ایم. وی در ادامه بر پایبندی امارات به مقابله با تروریسم تأكید كرد.
این مقام در بخشی دیگر از سخنانش گفت: برخی‌ها می‌پرسند آیا استقرار دوباره نیروها مرتبط با تنش روزافزون با ایران است؟ در جواب به این افراد می‌گویم نه، اما
 در عین حال نمی‌توان وضعیت ژئواستراتژیك را به طور كلی نادیده گرفت. دولت امارات از چند روز پیش اعلام كرده بود اردوگاه الخوخه در جنوب الحدیده را به طور كامل تخلیه كرده و به دولت یمن تحویل داده و بخشی از تسلیحات سنگین خود را هم خارج كرده است. امارات همچنین مدعی است ده‌ها هزار نیروی یمنی را در استان‌های جنوبی یمن و به‌ویژه عدن، المكلا و شبوه برای مبارزه با القاعده و داعش آموزش داده، بنابراین دیگر نیازی به حضورش در این كشور نیست. جیمز دورسی، كارشناس مسائل عربستان اما می‌گوید تغییر رویكرد نیروهای امارات بیانگر اختلافات بین ریاض و ابوظبی است.
استقبال انصارا...
محمد علی الحوثی، رئیس كمیته عالی انقلاب یمن درواكنش به تصمیم امارات آن را یك تصمیم ایده‌آل توصیف كرد و گفت: خروج از یمن یك تصمیم ایده‌آل است كه در این زمان خاص باید اتخاذ شود. الحوثی همچنین از تمام كشورهای عضو ائتلاف متجاوز عربی به سركردگی عربستان خواست نیروهای خود را از یمن خارج كنند. در همین راستا، محمد البخیتی، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارا... در این‌باره گفت: موضع ما واضح و روشن است و ما از هر اقدامی در راستای دستیابی به صلح بر اساس احترام به حاكمیت یمن استقبال می‌كنیم. وی افزود: ما از اهداف واقعی امارات مطلع نیستیم و موضع ما این است كه این كشور به‌طور كامل از ائتلاف متجاوز علیه یمن خارج شود. بر همین اساس، طارق ابراهیم، كارشناس مسائل حوزه خلیج فارس به شبكه المیادین گفت: اعلام خبر خروج نیروهای اماراتی از زبان یك مقام این كشور به این معناست كه خروج قطعی است. وی افزود: اختلافات داخلی در امارات در اتخاذ این تصمیم سهیم بوده است و تصمیم خروج نیروهای امارات از یمن تنها توسط محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی اتخاذ می‌شود. عبدالوهاب شرفی، مدیر مركز رصد دموكراسی یمن نیز گفت: امارات عملاً پدافندهای هوایی خود را از یمن خارج كرده و نیروهای خود را نیز از مأرب، اطراف الحدیده و یك منطقه سومی خارج كرده است. این درحالی است كه عربستان تلاش می‌كند عقب‌نشینی نیروهای اماراتی از یمن را توجیه كرده و به‌گونه‌ای وانمود سازد كه هیچ تغییری در راهبرد این كشور در جنگ یمن
 رخ نداده است. تركی المالكی سخنگوی ائتلاف متجاوز سعودی گفت: امارات همچنان در كنار ماست، اما هر كشوری قدرت و نقش مشخصی در ائتلاف عربستان دارد.
ویتنام عربی
اما به نظر می‌رسد جنگ بی حاصل یمن راهی را كه پیش پای امارات گذاشت به زودی پیش پای عربستان سعودی نیز خواهد گذاشت . به بیان دیگر عربستان سعودی نیز راهی جز پذیرش شكست در جنگ یمن و عقب نشینی ازاین كشور ندارد. در همین رابطه روزنامه القدس العربی با اشاره به افزایش قدرت بازدارندگی نیروهای مقاومت در یمن مقابل عربستان و سامانه‌های پدافندی آمریكایی این كشور می‌نویسد: اكنون میداندار اصلی نبرد یمنی‌ها هستند و بن‌سلمان باید در فكر خروج آبرومند از جنگ باشد . حسین مجدوبی در یادداشتی با عنوان «آیا جنگ یمن به پایان خود نزدیك شده؟» می‌نویسد: با توجه به شاخص‌های واقعیت سیاسی و جنگ یمن در ماه‌های اخیر، ممكن است پاسخ این سوال مثبت باشد. در واقع عربستان سعودی به‌دنبال كسانی است كه به آن كمك كنند تا از جنگ یا به تعبیری «ویتنام عربی» با حفظ آبرو خارج شود.
خروج امارات، شكست ریاض
یاسین التمیمی، تحلیلگر یمنی تصمیم امارات برای خروج نیروهایش از یمن را در عین حال شكستی سنگین برای عربستان سعودی می‌داند و به شبكه الجزیره می‌گوید: این مساله نشان می‌دهد كه از این پس امارات و عربستان در رویكرد و نتایج احتمالی جنگ یمن همسو نیستند. در این میان برخی كارشناسان مساله تشدید تنش‌ها با ایران را هم مطرح می‌كنند و می‌گویند امارات متحده این اواخر احساس كرد به مرور در برابر خطر بزرگ‌تری به نام ایران قرار می‌گیرد. روزنامه آمریكایی وال استریت ژورنال در یادداشتی نوشت: امارات از این پس قصد دارد حضورش در یمن صرفا به‌منظور مبارزه با گروه‌های تروریستی باشد. زیرا این كشور نگران آن است كه ادامه بقایش در یمن به‌خصوص با توجه به تشدید تنش‌ها در خلیج فارس ممكن است این كشور را به هدفی در برابر ایران تبدیل كند. بعضی كارشناسان تغییر لحن مقامات دیپلماتیك امارات در قبال ایران طی یك هفته گذشته را هم مویدی بر همین امر دانسته و معتقدند امارات تلاش می‌كند از تنش‌های موجود خود را كنار بكشد.
به هرحال خروج بخشی از نیروهای اماراتی از یمن به هر دلیلی كه باشد بیانگر پیروزی نیروهای مقاومت یمن بوده و نشان می‌دهد جنگ خانمانسوز یمن نیز دارد به روزهای پایانی خود نزدیك می‌شود؛جنگی كه در جریان آن تاكنون ده‌ها هزار نفر كشته و صدها هزار نفر دیگر مجروح یا آواره شده‌اند.