جنجال طرح ترافیك  در خیابان بهشت

در حالی كه بسیاری از مردم از طرح ترافیك جدید ناراضی‌اند معاون شهردار تهران تمام‌قد از آن دفاع كرد

جنجال طرح ترافیك در خیابان بهشت

در روزی كه هوای تهران با شاخص 113 برای گروه‌های حساس ناسالم شده بود، در روزی كه شهردار تهران و وزیر ارتباطات در یكی از سه‌شنبه‌های بدون خودرو داشتند در خیابان‌های تهران ركاب می‌زدند و در روزی كه در محله ستارخان ده ایستگاه با 300 دوچرخه هوشمندِ اشتراكی نارنجی‌رنگ افتتاح شد به امید داشتن ترافیكی كمتر و هوای بهتر، درست در روزی كه خیلی از مردم تهران هنوز با طرح ترافیك جدید كنار نیامده‌اند، صحن شورای شهر تهران در خیابان بهشت محل تضارب آرا در این باره بود.

شورای شهر دیروز دو جناح داشت؛ گروهی موافق طرح ترافیك جدید و گروهی مخالف، هر دو نیز متعصب. موافقان و مخالفان حسابی رو در روی هم بودند، حتی به هم کنایه می‌زدند و یكدیگر را مخاطب قضاوت‌های تند قرار می‌دادند. 
در این بین، معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران نیز كه آمده بود گزارش اجرای طرح ترافیك جدید در 18  روزگذشته را به پارلمان شهر بدهد، مرغ یك پایش مثل همیشه در كفشِ تایید طرح بود، نتیجه این‌كه جلسه روز گذشته شورای شهر تهران با بمباران اطلاعاتی حضار توسط محسن پورسید آقایی، معاون شهردار و البته انبوهی سوال و ابهامِ بی‌جواب همراه شد.

كاهش ترافیك، بهبود هوا !
پور سیدآقایی كه البته تنها یك عضو از شورای شش نفره ترافیك تهران است كه امضایشان پای مصوبه طرح جدید ترافیك نشسته، همواره تمام‌قد از طرح كاهش آلودگی هوا كه جایگزین طرح زوج یا فرد شده، دفاع كرده است، آنچنان كه همه،‌ همه چیز را از چشم او می‌بینند. دیروز هم او بر همین سبیل بود و ضمن نمایش دادن 90 اسلایدی كه همراه داشت از طرح جدید فقط دفاع كرد و دفاع. او می‌گفت طرح جدید ترافیك كه نگارشش با مشاوره دانشگاه تربیت مدرس انجام شده و محصول بررسی عملكرد شهرهای پیشرفته اروپایی است، در هفته اول اجرا باعث كاهش 16 درصدی ورود به محدوده طرح در اول صبح و كاهش 18 درصدی ورود در ساعات اوج تردد عصر شد و این كاهش درهفته دوم به 29 درصد رسید. او گفت در این مدت هوای تهران نیز بهتر شده و دیگر مثل روزهای قبل از اجرای طرح ترافیك جدید، ذرات معلق، دی‌اكسید گوگرد، دی‌اكسید نیتروژن و منوكسید كربن هوای تهران را به مرز بحران و هشدار نمی‌رساند. او البته برای آلاینده ازن كه این روزها هوای پایتخت را مسموم كرده نیز توضیح داشت و گفت كه این آلاینده از اگزوز خودروها خارج نمی‌شود بلكه حاصل تابش خورشید است بر گازهای موجود در هوا. معاون شهردار به این ترتیب همه چیز را خوب و مرتب جلوه داد و كسانی مثل زهرا‌صدراعظم‌نوری، عضو محیط زیستی شورا نیز تاییدش كردند.
​​​​​​​
مچگیری 
با این حال اما پورسید آقایی از تركش انتقاد برخی از اعضای شورا در امان نماند، حتی برای لحظاتی مجبور شد بخندد به گوشه و كنایه‌ای كه حجت نظری به او زده بود. گوشه زدن به معاون شهردار البته از افشین حبیب‌زاده آغاز شد. معاون شهردار در صحن گفته بود كه گاز ازن بر اثر تابش خورشید بر ذرات نیتروژن ایجاد می‌شود كه حبیب‌زاده طاقت نیاورد و گفت این دیگر از ابداعات جدید است كه فرمول شیمایی‌اش مجهول است. او همچنین پرسید اگر طرح جدید ترافیك در كاهش آلودگی هوا موثر بوده پس چرا در دو‌هفته اخیر هوا مدام آلوده بوده است؟
حجت نظری عضو رك‌گوی شورا نیز كه مصر بود هوای تهران آلوده‌تر از قبل شده نه پاك‌تر، هم به نارضایتی مردم از این طرح اشاره كرد و هم به ناقص بودن اطلاع‌رسانی‌ها. او به نظرسنجی‌هایی كه سیدآقایی مدام به آنها اشاره می‌كرد و می‌گفت مردمی كه پرسشنامه‌های اجرای طرح ترافیك جدید را پر كرده‌اند كاملا از اجرای آن راضی‌اند نیز حمله كرد و گفت نظرسنجی‌های آقای معاون مثل نظرسنجی‌های آقای روحانی است.
 اگر مردم یادشان باشد رئیس‌جمهور گفته بود من هنگامی كه سواره در خیابان‌ها می‌روم از پشت شیشه ماشین به چهره مردم نگاه می‌كنم و حال و روزشان را می‌فهمم و به این طریق نظرسنجی می‌كنم. این یادآوری، برای لحظاتی خنده را گوشه لب سیدآقایی نشاند ولی به هیچ وجه خوشایند محمد سالاری نبود، به‌خصوص این‌كه پس از حجت نظری، بهاره آروین از مشكلات ساكنان محدوده طرح و صف‌های طولانی پشت دفاتر خدمات الكترونیك شهر گفت و احمد مسجدجامعی گله كرد كه مگر مدیریت شهری برای توسعه حمل و نقل عمومی كاری كرده كه حالا فكرش محدود كردن تردد مردم با روش‌های نظامی است. حسن خلیل‌آبادی نیز گفت مسجدجامعی حرف‌های دل او را زده است. سپس محمد سالاری میكروفن روشن كرد و با خشم گفت كه همه در شورا اپوزوسیون شده‌اند چون فهمیده‌اند مخالف بودن محبوبیت می‌آورد و ادامه داد مگر زمانی كه داشتید مصوبه شورای ترافیك را امضا می‌كردید، آن را نخواندید كه حالا این همه ایراد متوجه طرح ترافیك جدید می‌كنید؟
به این ترتیب در جو ملتهب شورا، دیروز طرح كاهش آلودگی هوا به نوعی قسر در رفت و مردم ماندند و مشكلات‌شان.