فشار ناجوانمردانه آمریكا و ترامپ به فیفا علیه ایران

تكلیف 9 میلیون دلار پول فدراسیون فوتبال مشخص نیست

فشار ناجوانمردانه آمریكا و ترامپ به فیفا علیه ایران

جیانی اینفانتینو رئیس فدراسیون جهانی فوتبال رابطه بسیار نزدیكی با ایران دارد. او از زمانی كه رئیس شده، دوبار به كشورمان آمده است. رفت و آمدهای اینفانتینو نشان می‌دهد رابطه‌اش با فوتبال ایران كاملا خوب است. او به مهدی تاج هم برای دیدار و گفت‌وگو وقت می‌دهد، در حالی كه به هر حال گرفتاری‌های زیادی دارد. فیفا در حال حاضر هیچ مشكلی برای پرداخت پول به كشورهای مختلف ندارد، ولی درباره دو كشور به مشكل خورده است. آمریكا فیفا را به شدت تحت فشار قرارداده كه پول‌های بین‌المللی ایران و كره شمالی را واریز نكنند. هم ایران و هم كره در خزانه فیفا پول‌های قابل توجهی دارند ولی نمی‌توانند حتی یك دلار آن را دریافت كنند. آمریكا نه به صورت مستقیم، ولی با وضع قوانین جدید و همین‌طور با همكاری كشور سوئیس، زمینه را برای انتقال پول این دو كشور تنگ كرده است.
اخیرا اینفانتینو رئیس فیفا در این زمینه مذاكراتی داشت. مهدی تاج در جلسه آخری كه با او برگزار كرد تاكید داشت هر طور شده 9 میلیون دلار پول ایران را واریز كنند چون فوتبال با مشكلات زیادی روبه‌روست و چنین رقمی می‌تواند اكثر مشكلات را حل كند. اینفانتینو هم مذاكراتی داشت، اما در نهایت به نتیجه نرسید. در حال حاضر هیچ راهی برای انتقال پول ایران وجود ندارد. حتی سفارت ایران در سوئیس هم نتوانسته راه حلی پیدا كند. با این وجود اینفانتینو به مسؤولان ایرانی قول داده تا بتوانند یك كانال پیدا كنند تا پول را سرانجام انتقال دهند. 9 میلیون دلار بیش از صد میلیارد تومان پول است و فدراسیون فوتبال با این پول می‌تواند سه سال فوتبال را اداره كند. این تمام درآمد ایران نیست و به هر حال فدراسیون برای بازی‌های مقدماتی جام جهانی، بازی‌های جام ملت‌ها، تبلیغات محیطی و بازی‌های دوستانه تیم ملی هم درآمدهای خوبی كسب می‌كند. اگر راهی برای انتقال پول‌های بین‌المللی پیدا شود فدراسیون دیگر نیازی به پول دولت نخواهد داشت و اگر هر چهار سال یكبار به جام جهانی برود، می‌تواند برای چهار سال بعدی خود بودجه و پول داشته باشد.
مهدی تاج در این زمینه با مسؤولان وزارت خارجه هم مذاكراتی داشته است تا بتوانند در این زمینه یك راه‌حل اساسی و مهم پیدا كنند. ناگفته نماند فدراسیون برای گرفتن پول‌های خود از كنفدراسیون فوتبال آسیا مشكل ندارد ولی با توجه به فشارهای آمریكا نمی‌تواند از فیفا پول بگیرد. دیروز مشخص شد فیفا حتی به‌خاطر این فشارها پول پروپئیچ بازیكن شاكی استقلال را هم پرداخت نكرده است. تاج نگران این است كه با حل نشدن مشكل، كار در سال‌های آینده بیخ پیدا كند و دیگر نتوانند یك دلار هم از فدراسیون جهانی دریافت كنند.