نسخه Pdf

هاردگیر!

چگونه مشكل ۱۰۰ درصد استفاده از‌هارددیسك را در ویندوز ۱۰ حل كنیم؟

هاردگیر!

رایانه‌تان مرتب هنگ و برنامه‌ها هنگام اجرا گیر می‌كنند؟ مطمئنید رایانه‌تان ویروس ندارد؟ حتی شاید ویندوز را به‌تازگی نصب كرده‌اید، اما باز هم این مشكل سر و كله‌اش پیدا می‌شود. تسك منیجر را باز كنید و نگاهی به ستون مصرف دیسك (Disk Usage) بیندازید. احتمالا با عدد ۱۰۰ درصد مواجه می‌شوید. قاعدتا نباید این‌گونه باشد، ولی متأسفانه استفاده شدید از‌هارد در ویندوز ۱۰ پیش می‌آید و سیستم را به‌شدت كند می‌كند. این یك مشكل مشهور است كه كاربران زیادی با آن درگیر می‌شوند و برای‌هاردهای عادی (HDD) و اس‌اس‌دی (SSD) هم تفاوتی ندارد. در این مطلب راهكارهای برطرف كردنش را بررسی می‌كنیم.

   بررسی دیسك
برخی اوقات، ایراد در سكتورهای (Sector)
هارد باعث درصد غیرمعقول استفاده از آن می‌شود، زیرا در این حالت كارهایی مانند كپی یا جست‌وجو، زمان و زحمت بسیار بیشتری از وضعیت عادی می‌برد. برای این‌كه ببینید آیا مشكل این است یا خیر، می‌توانید از ابزار چك دیسك خود ویندوز بهره بگیرید: ویندوز اكسپلورر را باز كنید و با كلیك راست روی درایو C:، گزینه مشخصات (Properties)
را بزنید. اینجا، به بخش Tools بروید و از زیرمجموعه Error checking، دكمه Check را بزنید. در پنجره‌ای كه باز می‌شود، روی Scan drive
كلیك كرده و منتظر بمانید تا ویندوز، درایو را بررسی كند. اگر ویندوز مشكلی در درایو پیدا كند، پیشنهاد برطرف كردن آن را می‌دهد كه با این كار (و یك ری‌استارت بعد از آن) مسأله كاركرد بالای‌هارد احتمالا حل خواهد شد.

  ویروسی نبودن رایانه
ویروس‌ها، مظنونین همیشگی ایرادات كاركردی ویندوز هستند و اینجا هم استثنا نیست. بهتر است از همین ابتدا متوجه شوید كه آیا مشكل از یك بدافزار است یا خیر.  از یك آنتی‌ویروس خوب كمك بگیرید و سیستم‌تان (به‌خصوص درایو C)
را اسكن كامل كنید. البته با این وضعیت‌هارد، احتمالا این كار زمان زیادی می‌برد، اما به هر حال باید انجام شود. اگر ویروسی پیدا شود، با همان آنتی‌ویروس آن را از بین ببرید و ویندوز را ری‌استارت كنید.  این احتمال هست كه مصرف‌هارد به حالت عادی برگردد. اگر نشد، راهكارهای بعدی را انجام دهید.

  غیرفعال كردن جست‌وجوی ویندوز
ویندوز ۱۰ جست‌وجوی قدرتمندی دارد كه فایل‌ها و برنامه‌ها را به‌سرعت در‌هارد پیدا می‌كند، ولی گاهی همین جست‌وجوی قوی دردسرساز می‌شود. ممكن است جست‌وجو در یك «دور» (loop) بیفتد كه بار روی‌هارددیسك را به‌صورت محسوسی افزایش می‌دهد.
اگر ۱۰۰ درصد مصرف‌هارد به این دلیل باشد، برای متوقف كردنش به این صورت عمل كنید: cmd را با دسترسی ادمین باز كنید (سریع‌ترین راهش این است كه در منوی استارت تایپ كنید cmd و با كلیك راست روی آن،
Run as administrator را انتخاب كنید). حال این دستور را اجرا كنید:
net.exe stop “Windows search”
این دستور، سرچ ویندوز را تا بالا آمدن بعدی آن غیرفعال می‌كند، اما اگر می‌خواهید این سرویس یا سرویس ایندكس كردن (Indexing) ویندوز را به‌طور دائم غیرفعال كنید، باید به بخش Services بروید (با اجرای services.msc از استارت)، سرویس Windows Search را از فهرست سرویس‌ها پیدا كنید و در Properties آن، نوع اجرا شدنش (Startup type) را روی Disable بگذارید.
مدت كوتاهی پس از غیرفعال كردن این سرویس، باید وضعیت ویندوز بهبود قابل ملاحظه‌ای بیابد. اگر نه، سراغ روش‌های بعدی بروید.

  غیرفعال كردن سوپرفچ
یكی دیگر از ویژگی‌های ویندوز ۱۰ كه به‌عنوان عاملی برای مصرف ۱۰۰درصد‌هارد شناسایی شده، سرویس سوپرفچ (Superfetch) است. برای غیرفعال‌كردن این سرویس، در
Command Prompt این دستور را وارد كنید:
net.exe stop superfetch
حال چند دقیقه صبر كنید تا ببینید آیا این كار تأثیری روی كاركرد سیستم‌تان دارد یا نه. اگر سوپرفچ عامل كند بودن و مصرف بالای‌هاردتان باشد، اوضاع به حالت نرمال بازخواهد گشت.

  امان از فلش!
سرویس فلش شركت ادوبی مدت‌هاست كه رایانه‌ها و سیستم‌های ‌عامل جدید را دچار دردسر می‌كند! خوشبختانه ادوبی برنامه دارد تا سال ۲۰۲۰ آن را از دور خارج كند، ولی تا آن زمان باید تحملش كرد!
در مورد مصرف صد درصد‌هارد هم اگر از مرورگر كروم استفاده می‌كنید، فلش یكی از متهمان اصلی است. برای غیرفعال كردن آن از منوی كروم به بخش تنظیمات بروید و گزینه نمایش تنظیمات پیشرفته (Show advanced settings) را بزنید تا تنظیمات بیشتر نمایش داده شود. حال، روی تنظیمات محتوا (Content settings)
كلیك كرده و فلش را از فهرست پیدا كنید. در زیرمجموعه فلش، یك سوئیچ می‌بینید با این عنوان: Block sites from running Flash.
آن را روشن كنید و برگشت را بزنید. در پایان مرورگرتان را ری‌استارت كرده و دوباره وضعیت استفاده از‌هارد را بررسی كنید.

   اسكایپ دیسك را می‌خورد؟
یكی دیگر از نرم‌افزارهای پرطرفداری كه می‌تواند باعث مصرف فراتر از حد‌هارددیسك شود، اسكایپ است. 
برای این‌كه بفهمید آیا ایراد از اسكایپ است یا خیر، ابتدا بررسی كنید استارت این برنامه در حال اجرا نباشد. برای این كار، تسك منیجر را باز كنید و اگر اسكایپ در فهرست برنامه‌ها یا پردازش‌های در حال اجراست، آن را ببندید
(End task كنید).
پس از آن دكمه ویندوز و R را بزنید و به این آدرس بروید:
C:\Program Files (x86)\Skype\Phone
در اینجا فایل Skype.exe
را پیدا كرده و با كلیك راست روی آن، Properties را انتخاب كنید.
 در قسمت Security، دكمه Edit را بزنید و از بخش بالا ALL APPLICATION PACKAGES را انتخاب كنید. 
سپس در قسمت پایین، تیك Write را در ستون Allow بگذارید و با زدن Apply و بعد OK كار را تمام كنید. 
حالا دوباره به تسك منیجر برگردید و ببینید آیا تغییری در درصد مصرف‌هارد مشاهده می‌شود یا نه.

​​​​​​​آخرین راهكار
اگر همه راهكارها را بررسی كردید، اما هنوز مشكل استفاده صد درصد دیسك سر جای خود باقی است، یك چیز دیگر را هم می‌توانید امتحان كنید: تغییر تنظیمات توان ویندوز (Power settings). حالت توان عادی بیشتر در معرض مصرف بالای‌هارد است و جابه‌جایی به حالت كارایی بالا (high performance) می‌تواند مشكل را برطرف كند. البته نقطه منفی این حركت آن است كه مصرف برق رایانه‌تان بالاتر می‌رود. این نكته در رایانه‌های رومیزی مسأله‌ای نیست، ولی در لپ‌تاپ‌ها اثرش را روی مصرف باتری خواهد گذاشت. برای تغییر به حالت كارایی بالا، با زدن كلیدهای WIN+X و انتخاب Power Options به تنظیمات Power & sleep بروید. در اینجا و از سمت راست، Additional power settings را انتخاب كنید. حال، برنامه توان را روی High Performance گذاشته و OK كنید. اگر این گزینه را در فهرست نمی‌بینید، باید خودتان آن را ایجاد كنید. روی Create a power plan می‌زنید و سپس High Performance را انتخاب می‌كنید. حال، یك نام برای این برنامه جدید می‌گذارید، تنظیمات دیگر را هم اگر خواستید تعیین كرده و آن را به‌عنوان برنامه فعال انتخاب می‌كنید. پس از این كار و مدت كوتاهی، باید درصد مصرف دیسك به حد خیلی پایین‌تری بیاید.
ضمیمه کلیک
تیتر خبرها