نسخه Pdf

24 ساعت نفسگیر!

مروری بر رمان «پل»

24 ساعت نفسگیر!

سعید احمدیه

زندگی همیشه دستمایه خلق آثار ادبی است و آثاری كه نسبتی با زندگی برقرار نكند در میان مخاطبان با اقبال روبه‌رو نمی‌شود. به همین دلیل است كه در مرور آثار موفق جهان آثاری كه نسبتی با زندگی دارند بیشتر مورد توجه بوده‌اند، هرچند آثاری نیز پیدا می‌شوند كه نسبتی ندارند، ولی در زمره انگشت‌شمار آثاری محسوب می‌شوند كه مورد توجه قرار گرفته‌ و باید آنها را استثنا دانست.
رمان «پل» اثر مشترك آراز بارسقیان و غلامحسین دولت‌آبادی نیز اثری است كه با زندگی ارتباط تنگاتنگی برقرار می‌كند و با وجود این‌كه 24 ساعت در گرمای تابستان را بازگو می‌كند، ولی ارتباط تنگاتنگی با زندگی و اتفاقاتی كه در زندگی برای افراد افتاده برقرار می‌كند. این اثر به پشت پرده زندگی روشنفكران وطنی پرداخته و روایتی از زیست و زندگی آنها را بازگو كرده است. در این رمان -‌ كه بیش از 500 صفحه دارد - خواننده درگیر سلسله‌ای از اتفاقات می‌شود كه وارد زندگی و زیست روشنفكران می‌گردد.
به هیچ‌وجه حجم رمان شما را وحشت‌زده نكند، چون به قدری سریع و روان پیش می‌رود كه باوركردنی نیست و هركس این كتاب را خوانده سرعت پیشرفت اثر او را شگفت‌زده كرده است. اثری كه زبان و فرم در آن جایگاه ویژه‌ و روایت با زبان‌های متنوع پیش می‌رود و خواننده شاهد فرم‌های متفاوتی در این اثر است. رمانی كه خواننده را نه گیج كرده و نه زمینه خسته شدن او را فراهم می‌كند، بلكه نویسندگان سرراست اتفاقات را بیان می‌كنند و با وجود این‌كه تمام اتفاقات یك روز را بازگو می‌كنند با این حال به‌هیچ‌وجه دنبال غلو و رفتارهای شبه‌روشنفكری در نگارش داستان نبوده‌اند. فراز و فرودهای داستانی در این كتاب آن‌قدر زیاد است كه خواننده هر لحظه غافلگیر می‌شود و لذت خواندن و كشف روابط تازه را لمس می‌كند.
«پل» را باید اثری نامید كه نویسندگان می‌خواهند هم زندگی را روایت كرده و هم در آن نقدی به شبكه درهم‌تنیده زندگی و زیست روشنفكران وارد كنند. روشنفكرانی كه غیر خود را به رسمیت نمی‌شناسند و برای بیرون كردن هركه غیر آنها تفكر كند و بیندیشد، از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌كنند.
این اثر برای كسانی كه قصه دوست دارند بسیار جذاب خواهد بود و اگر اهل مطالعه كتاب‌هایی كه روایت‌های متعدد دارد هستید «پل» می‌تواند رضایت شما را كسب كند؛ اثری كه هم می‌تواند مخاطبان خاص ادبیات را راضی نگه دارد و هم مخاطبان علاقه‌مند به قصه و فراز و فرودهای داستانی را به سمت خود متمایل كند.
ضمیمه کلیک