نسخه Pdf

اعلان به توان

نكاتی برای مدیریت قوی‌تر اعلان‌های اندروید

اعلان به توان

از زمانی كه تلفن‌های هوشمند به بازار وارد شدند تا الان كه آن را در قبضه خود گرفته‌اند، اعلان‌ها (Notifications) جزء لاینفكی از تجربه كاربری‌شان بوده‌اند. می‌خواهد یك اعلان ساده باشد یا یك اعلان با طراحی و عملكرد خاص، حتی تصور زندگی دیجیتال بدون آنها سخت است! اما همین اهمیت اعلان‌ها سبب شده هر شركتی از این ابزار برای ترویج محتوایش استفاده كند و اگر حواستان نباشد، نوار بالای گوشی‌تان پر می‌شود از آیكون‌های جور‌واجور اعلان‌های تبلیغاتی و غیرتبلیغاتی. در این وضعیت، مدیریت صحیح اعلان‌ها و به‌كارگیری مناسبشان مهارتی حیاتی است.

محمود صادقی

   تاریخچه اعلان‌ها
در این‌كه سیستم اعلان‌های اندروید واقعا خوب است و بسیار هم پیشرفت داشته شكی نیست، اما هنوز كمبود یك امكان مهم در آن احساس می‌شود: راهی برای دیدن اعلان‌های قبلی وجود ندارد. وقتی اعلان‌ها را پاك می‌كنید یا با كشیدن به كنار بی‌خیالشان می‌شوید، برای همیشه از بین می‌روند.
خوشبختانه راهكارهایی به كمك برنامه‌های جانبی برای این مسأله وجود دارد كه یكی از بهترین‌هایشان Notif Log نام دارد. نوتیف‌لاگ یك برنامه نسبتا سرراست است كه تمام اعلان‌های ورودی را ضبط می‌كند تا حتی بعد از حذف بتوانید دوباره به آنها دسترسی داشته باشید.
علاوه بر این، نوتیف لاگ به شما اجازه می‌دهد اعلان‌ها را برای بعدا كنار بگذارید و حتی امكان ایجاد یك میانبر برای دسترسی سریع به آخرین اعلان‌ها هم وجود دارد. نوتیف لاگ را می‌توانید رایگان از پلی‌استور دریافت و استفاده كنید.

   تنظیم كانال‌ها
در اندروید اوریو (نسخه ۸) گوگل تغییراتی اساسی در سیستم اعلان‌ها داد. یكی از ویژگی‌هایی كه در این نسخه وارد شده، امكان خاموش كردن مجموعه خاصی از اعلان‌های یك اپ است. شما همچنین می‌توانید آلارم‌های برخی از انواع اعلان‌ها را متفاوت از بقیه تنظیم كنید. به‌عنوان مثال، می‌توانید اعلان‌های پیام‌ها در گروه را برای واتس‌اپ خاموش كنید، در عین حال كه اعلان پیام‌های شخصی نمایش داده می‌شود.
این ویژگی، كانال‌های اعلان 
(Notification Channels) نامیده می‌شود و یكی از مهم‌ترین نكات سیستم اعلانی جدید اندروید است. برای مشاهده و تنظیم كانال‌های اعلان یك اپ به قسمت برنامه‌ها در تنظیمات گوشی بروید و روی اپ مورد‌نظرتان بزنید. در صفحه مشخصات آن، قسمتی به نام Notifications 
(اعلان‌ها) خواهید دید كه كانال‌ها و دیگر موارد مربوط در آن قرار دارد.  اگر هم می‌خواهید كلا هیچ اعلانی از یك اپ دریافت نكنید، كافی است از همین صفحه، تیك Show notifications را بردارید تا دریافت اعلان از همه كانال‌ها غیرفعال شود.

   آلارم‌های اعلان
اندروید به شما اجازه می‌دهد آلارم‌های مربوط به اعلان‌ها را نیز به‌طور دقیق یعنی بر اساس نوع آنها (كانال‌ها) تنظیم كنید. مثلا می‌خواهید برای اعلان پیام‌های گروهی از زنگ متفاوتی نسبت به پیام‌های شخصی استفاده كنید. این كار هم از طریق همان صفحه كانال‌های اعلان یك اپ قابل انجام است: روی نام یك كانال اعلان می‌زنید تا وارد صفحه تنظیمات مخصوص آن كانال شوید. البته باید متذكر شد ممكن است تمام اپ‌ها گزینه آلارم خاص برای كانال‌ها را در اختیارتان نگذارند. برای این اپ‌ها باید سراغ تنظیمات داخلی خود اپ بروید و ببینید آیا در آنجا این امكان ارائه شده است یا نه.

   میانبرهای سریع
برای اعلان‌های اندروید چند میانبر كشیدنی (swipe) هست كه كار با آنها را سریع‌تر و جالب‌تر می‌كند. احتمالا اكثرتان با میانبر كشیدن به كنار برای حذف اعلان آشنا هستید، اما اگر عمل كشیدن افقی را تا میانه صفحه انجام دهید، دو گزینه خواهید دید: یكی اعلان را برای مدتی كنار می‌گذارد (snooze) و دیگری تنظیمات اعلان آن اپ را باز می‌كند. با نگه داشتن لمس روی یك اعلان هم گزینه خاموش كردن كانال آن اعلان نمایش داده می‌شود. آخرین میانبر هم كشیدن به پایین برای اعلان‌های دسته‌بندی‌شده است تا بتوانید روی هر كدام عملی را انجام دهید. 
به این نكته دقت كنید كه بیشتر این ویژگی‌ها در اندروید 1/8 معرفی شده‌اند و در نسخه‌های پایین‌تر وجود ندارند.

   نمایش ندادن اعلان در صفحه قفل
به‌صورت پیش‌فرض، اندروید اعلان‌های شما را در صفحه قفل هم نشان می‌دهد، ولی ممكن است نخواهید این عمل انجام شود، زیرا هر كسی گوشی شما را بردارد از اعلان‌هایتان مطلع خواهد شد. خوشبختانه راهی برای مخفی كردنشان وجود دارد. برای تنظیم این مورد، از تنظیمات اصلی گوشی به بخش امنیت و مكان (Security & location)
و سپس Lock screen preferences
(یا Notifications) بروید. در اینجا می‌توانید تعیین كنید اعلان‌ها در صفحه قفل نمایش داده شوند یا نه و در صورت نمایش، محتوایشان چگونه نشان داده شود. در برخی گوشی‌ها همچنین امكان تعیین این‌كه اعلان‌های چه اپی مشاهده شود نیز وجود دارد.

   مزاحم نشوید!
اندروید یك حالت جامع
Do Not Disturb دارد كه می‌توانید تعیین كنید چه نوعی از اعلان‌ها را در این حالت دریافت كنید. موارد مربوط به این حالت را احتمالا در قسمت Sound در تنظیمات گوشی‌تان می‌توانید بیابید.
گزینه‌های مختلفی در حالت «مزاحم نشوید» اندروید قابل تنظیم هستند، مثل این‌كه تماس چه مخاطبانی زنگ بخورد یا دقیقا چه آلارم‌هایی خاموش باشند. خوبی این حالت هم خودكار بودنش است، ساعت شروع و پایانش را تعیین می‌كنید و فعال شدن به‌موقعش را به‌‌عهده اندروید می‌گذارید!

   فلاش برای اعلان
شما هم برایتان پیش آمده كه پیام‌ها یا تماس‌های مهمی را به دلیل در حال سكوت بودن زنگ گوشی یا ضعیف بودن ویبره آن از دست داده باشید؟ برای این مسأله می‌توان از اپ
Flash Alerts كمك گرفت كه علاوه بر چراغ LED جلوی گوشی، فلاش دوربین پشت گوشی را هم هنگام دریافت اعلان‌ها فعال می‌كند.
این برنامه با اعلان‌های همه انواع اپ‌ها سازگار است (و قاعدتا دسترسی به اعلان‌ها را نیاز دارد) و با استفاده از آن، وقتی گوشی‌تان به رو یا پشت روی میز باشد، LED جلو یا فلاش پشت، شما را از آمدن یك اعلان یا دریافت یك تماس مطلع می‌كند. Flash Alerts گزینه‌هایی هم برای الگوی روشن و خاموش شدن فلاش در اختیارتان می‌گذارد و حتی می‌توانید میزان استفاده از فلاش را در حالت كم بودن باتری تنظیم كنید.

​​​​​​​مدیریت حرفه‌ای اعلان‌ها
اگر شما هم از آن كاربرانی هستید كه با بمباران اعلان‌ها در هر دقیقه مواجهند، بهتر است از یك برنامه مدیریت اعلان‌ها كمك بگیرید. در این زمینه دو برنامه قوی و رایگان وجود دارد: Apus Message Center و BlackBerry Hub
كه هر دوی این برنامه‌ها یك پلتفرم مركزی برای رسیدگی به اعلان‌ها ایجاد می‌كنند. یك ویژگی بسیار مفید در اپوس، مرتب‌سازی اعلان‌ها در دسته‌های مختلف است كه به‌وسیله آن آسان‌تر می‌توان دید كدام اعلان‌ها اهمیت بیشتری دارند. برای مثال،‌ تمام اعلان‌های تبلیغاتی می‌تواند در دسته جداگانه‌ای قرار گیرد تا مزاحم فهرست اعلان‌های مهم‌تر نشود. علاوه بر این، در اپوس امكان عملیات هوشمند بر اساس مخاطبان و انضمام با پیامك‌ها هم تعبیه شده كه قابلیت‌های كاربردی‌ای به حساب می‌آیند. یكی دیگر از امكانات جالب اپوس هم پنجره‌ای شناور برای مشاهده اعلان‌هاست كه دسترسی به آن را كاملا دم‌دستتان قرار می‌دهد. در مقابل، بلك‌بری هاب مثل دیگر تولیدات شركت بلك‌بری بیشتر برای بحث‌های بیزینسی توسعه یافته، زیرا در كنار امكانات مربوط به مدیریت اعلان‌ها از امنیت بالاتری برخوردار است و مدیریت بهتری برای ایمیل‌ها دارد. بلك‌بری هاب برخلاف اپوس كه رابطه كاربری كمی شلوغی دارد، محیطی تمیزتر و ساده‌تر را به كاربران ارائه می‌كند.
ضمیمه قاب کوچک
تیتر خبرها