از مردم یاد بگیریم

از مردم یاد بگیریم


 این روزها كه همه‌چیز در ركود است و اقتصاد وضعیت نابهنجاری داشته و هیچ‌كس تصمیمی برای بهبود این اوضاع ندارد، مردم خودشان باید بتوانند زندگی‌شان را مدیریت كنند و خوب زندگی كنند. چیزی كه مسلم است این كه سفر هزینه‌بر اما امروز ما در شرایطی عادی نیستیم كه این موضوع هم برایمان عادی باشد.
 امروز باید بتوانیم كاری كنیم كه نه در سفر بلكه در همه بخش‌های زندگی، هزینه‌هایمان كمتر از همیشه باشد؛ یكی از آن بخش‌های زندگی، سفر است. ما در یك بحران اقتصادی گیر‌افتاده‌ایم؛ نرخ تورم بالا است، حقوق‌ها و درآمدها دچار ركود شده و دولت هم كاری نمی‌كند و در این میان، فقط مردم هستند كه می‌توانند به خودشان كمك كنند. چون هزینه‌ها بالا است و درآمدشان كم شده، چون همه‌چیز گران است و دخل و خرج با هم نمی‌خواند، پس به سفر نروند؟ به بچه‌ها هم بگویند كه سفر ممكن نیست؟ نه خب طبیعتا این راهش نیست و اكثر مردم هم این را خوب می‌دانند.
آنها باید بتوانند هزینه‌هایشان را پایین بیاورند و اتفاقا این كار را هم كرده‌اند.
 در سفرهایی كه اخیرا به تالاش و اردبیل و دیگر نقاط كشور داشتم، می‌دیدم مردم چطور در این شرایط تلاش می‌كنند و به‌خوبی مانور می‌دهند.
در واقع كسی كه به ما می‌گوید در این اوضاع و احوال باید چطور سفر و زندگی كرد، مردم هستند نه ما. كافی است سری به چشمه‌ها و رودخانه‌ها و نقاط خوش آب و هوای كشور بزنید و ببینید كه مردم چطور با یك بساط سفر ساده، خوش  ‌گذرانده و نمی‌گذارند كه این فشارها، تاثیری روی كیفیت زندگی‌شان داشته باشد.
بله خب من هم می‌توانم بگویم كه مردم باید كم‌هزینه سفر كنند، باید هزینه‌هایشان را برای انتخاب هتل‌ها پایین بیاورند و به انتخاب خانه‌های محلی و پانسیون‌های خانگی روی بیاورند، می‌توانم بگویم دسته‌جمعی سفر كنند تا هزینه‌هایشان كمتر شود و در عین حال بیشتر بهشان خوش بگذرد، می‌توانم بگویم سعی كنند صرفه‌جویی كنند تا سفر كردن برایشان سخت نشود، اما گفتن و شنیدن كافی نیست، دیدن مهم است كه از خود مردم باید یاد بگیریم كه چطور سفر كنیم و در عین حال، حواسمان به جیب‌مان هم باشد.
همین حالا اگر كنار یك چشمه بروید و از مردم بپرسید كه چرا این نوع از سفر را انتخاب كرده‌اید، قطعا بخش بزرگی از جواب‌شان به موضوع مالی و اقتصادی زندگی‌شان برمی‌گردد؛ اما با این حال سفرشان را می‌روند و آن را از خودشان دریغ نمی‌كنند. بنابراین نه مسؤولان و نه من به عنوان كارشناس نمی‌توانیم به مردم یاد بدهیم كه به سفر ارزان بروید؛ اتفاقا باید از خود مردم یاد بگیریم كه می‌شود سفر كرد، خوشحال بود و حال خوب داشت اما كمتر از همیشه هزینه كرد.