نه به آمریكا برای ائتلاف در خلیج‌فارس

نه به آمریكا برای ائتلاف در خلیج‌فارس

مدتی است آمریكا تلاش می‌كند به بهانه محافظت از مسیر حیاتی انتقال نفت در تنگه هرمز ائتلافی نظامی را تشكیل دهد، اما در این كار نه تنها موفق نبوده، بلكه همچنان تنها و منزوی مانده است. همین امر موجب شده تحلیلگران فارین پالیسی به صراحت اعلام كنند «در شرایط كنونی ایران مالك خلیج‌فارس است.»
به گزارش ایرنا، روز گذشته روزنامه مانیچی ژاپن نوشت: این كشور كشتی‌های جنگی را برای پیوستن به نیروی دریایی به رهبری ایالات متحده برای محافظت از نفتكش‌های موجود در تنگه هرمز اعزام نخواهد كرد. یوشیهیدا سوگا، سخنگوی ارشد دولت ژاپن نیز در همین مورد گفت: ما از نزدیك وضعیت را تحت نظر داریم و ضمن همكاری نزدیك با ایالات متحده و سایر كشورها، به جمع آوری اطلاعات ادامه می‌دهیم. ارتش ژاپن بعد از پایان جنگ جهانی دوم از ورود به هرگونه نزاع برون مرزی اجتناب كرده است. مخالفت ژاپن پس از آن است كه دولت آلمان نیز با این امر مخالفت كرده و همین موجب شد تا آمریكایی‌ها به انتقاد از دولت آلمان برخیزند. در كنار كشورهای ژاپن و آلمان، ینس استولتنبرگ، دبیركل ناتو نیز هفته گذشته گفت تا كنون هیچ درخواست رسمی از سازمان پیمان آتلانتیك شمالی برای مشاركت در ائتلاف نظامی در تنگه هرمز طرح نشده است. پس از آلمان و ژاپن؛ اسپانیا هم درخواست آمریكا برای مشاركت در ائتلاف دریایی را رد كرد. هفته پیش ریچارد گرنل، سفیر آمریكا در برلین گفت واشنگتن از آلمان، فرانسه و انگلستان خواسته به ائتلاف مورد نظر كشورش برای حضور نظامی در تنگه هرمز و خلیج‌فارس بپیوندند. به دنبال مخالفت آلمان، ریچارد گرنل، به انتقاد شدید از این كشور پرداخت و گفت: آلمان به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا، باید مسؤولیت‌های بیشتری را در جهان بپذیرد. وی در مصاحبه با یك روزنامه آلمانی، از تصمیم دولت آلمان برای نپیوستن به ائتلاف دریایی ابراز یاس و سرخوردگی كرد و گفت آلمان وظایفی دارد كه باید به آن عمل كند. وی افزود: آمریكا فداكاری‌های زیادی برای آلمان انجام داده تا بتواند (پس از جنگ جهانی دوم) بخشی از غرب باقی بماند.
در همین حال بریتانیا تلاش می‌كند ائتلافی اروپایی را برای حفاظت از امنیت عبور كشتی‌ها از تنگه هرمز ایجاد كند. ائتلافی كه به گفته كارشناسان در صورتی كارآمد خواهد بود كه آمریكا نیز به آن ملحق شود.