نسخه Pdf

بهشتی برای ریترو و كنترا بازها!

بهشتی برای ریترو و كنترا بازها!

دیدن یك عكس از بعضی بازی‌ها كافی است تا شما را مشتاق تجربه‌شان كند؛ Blazing Chrome برای من این‌گونه بود و بدون شك برای تمام طرفداران بازی‌های ریترو نیز این‌گونه خواهد بود؛ بازی‌هایی كه به سبك و سیاق سال‌های آخر دهه 80 و به‌خصوص ابتدای دهه 90 میلادی ساخته می‌شوند. وقتی ساعت‌های بی‌شماری را صرف شاهكارهایی چون Metal Slug كه در ایران بیشتر با «سرباز كوچولو» شناخته می‌شود یا Contra كرده باشید یا حتی با بازی‌های مدرن‌تر این سبك مثل Shattered Soldier و Hard Cops: Uprising خاطره‌سازی كرده باشید، پس شك نكنید Blazing Chrome هم برای شما به بازی‌ای تبدیل خواهد شد كه چند سال آینده به خود خواهید بالید كه آن را در زمان عرضه تجربه و زندگی كردید.

مجید رحمانی

   جذابیت الگوهای قدیمی
از آنجا كه سازنده بازی یعنی جوی مَشر خیلی خوب مخاطبش را می‌شناسد، توصیه می‌كنیم پیش از هر چیز و قبل از این‌كه بازی را شروع كنید به بخش تنظیمات آن بروید و فیلترهای تصویری متفاوتی را كه برای ایجاد حس تلویزیون‌های CRT در بازی تعبیه شده فعال كنید. 
Blazing Chrome از منظر داستان و روایت كاملا به ریشه‌های اُلد اِسكول یا قدیمی خود پایبند است، دنیایی كه به نیمه ویرانه تبدیل شده و ربات‌ها كنترل همه چیز را به دست گرفته‌اند. البته گرافیك پیكسلی بازی، این دنیا را با جزئیاتی كه با خواندن عبارت «دنیای نیمه ویرانه» ممكن است در ذهن تصور كرده باشید، به تصویر نمی‌كشد و این قضیه صرفا ستینگ یا فضاسازی اولیه‌ای برای ورود بازیكن به بازی است. بازی حتی از كلیشه «رباتی در جبهه شما» نیز پیروی می‌كند، همان طور كه مثلا Skeleton Warriors نیز اسكلت‌های خوبی داشت كه در جبهه انسان‌ها می‌جنگیدند. از داستان كه بگذریم، از نظر مكانیك‌های گیم‌پلی نیز بازی پا را چندان فراتر از موارد رایج بازی‌های آن دوران نمی‌گذارد. شما می‌توانید به اطراف بدوید، دراز بكشید و شلیك كنید، منتها در صورتی كه دشمنان از حد مشخصی به شما نزدیك‌تر شوند دكمه شلیك، كار حمله نزدیك به دشمنان را هم انجام می‌دهد. علاوه بر اینها با نگه داشتن یك دكمه می‌توانید جهت نشانه‌گیری خود را ثابت كنید، شبیه كاری كه مثلا در Metroid می‌توان انجام داد. در طول مرحله، ربات‌ها و وسایل نقلیه‌ای وجود دارند كه می‌توانید روی آنها بپرید و بخشی از مرحله را پیش ببرید باز هم شبیه Battletoads و در انتها به‌روزرسانی‌هایی نیز وجود دارند كه به شما سلاح‌های تهاجمی یا تجهیزات تدافعی مثل سپر می‌دهند، البته گاهی قابلیت‌هایی مثل دابل جامپ نیز ارمغان آنها برای شما خواهد بود. 
حملات نزدیك نیز یكی از جذابیت‌های بازی است به‌خصوص زمانی كه از هر طرف صفحه ربات‌ها و موجودات عجیب‌شان بر سر‌و‌كول شما می‌ریزند، باز كردن راه از میان آنها بسیار خوب كار شده است. این بخش‌های بازی به‌شدت ما را یاد متال اسلاگ می‌اندازد هرچند كه همچنان قسمت بزرگی از ماهیت بازی وامدار كنترا باقی می‌ماند. البته این مكانیك ضعف‌هایی هم دارد از جمله این‌كه در ارتفاع‌هایی مشخص یا جهت‌هایی خاص، حملات شما به دشمن نمی‌خورد و به‌خصوص هنگام مبارزه با غول آخرها اذیت‌كننده می‌شود.

   كمك مدرنیته به سنت
ما همه‌اش از پایبندی Blazing Chrome به بازی‌های كلاسیك و ریترو گفتیم، ولی ویژگی‌های جدید و امروزی نیز در آن وجود دارد. مهم‌ترین آنها وجود چك پوینت است. هر مرحله متشكل از چند بخش مجزا است كه ابتدای هر كدام از آنها در واقع چك پوینت شماست، یعنی در صورتی كه كشته شوید و تعداد جان‌های كاراكتر هم به صفر برسد، نیاز نیست تمام مرحله را از ابتدا شروع كنید، چراكه به لطف چك پوینت‌ها در بدترین شرایط، یك‌سوم مسیر قبلی را باید دوباره طی كنید. همین قضیه به تنهایی تجربه بازی در درجه سختی پیش‌فرض را به مراتب در دسترس‌تر و ساده‌تر از تمام بازی‌های دیگری كه تا اینجا از آنها اسم بردیم، كرده است. 
این تغییر بخش‌های مرحله از منظر بصری و داستانی نیز جذاب هستند، زیرا تقریبا ابتدای هر كدام با یك سكانس خاص مواجه می‌شویم. غول‌آخرهای مرحله نیز از منظر الگوی حمله و طراحی ظاهری، كیفیت بسیار خوبی دارند و ظاهرشان بیشتر تنوعی از ربات‌گونه‌ها و موجودات فضایی است. طراحی خارق‌العاده صدا و موسیقی ریتروی جذاب و شنیدنی بازی نیز لذت تجربه آن را دو چندان می‌كند. 
Blazing Chrome یك بازی طولانی نیست، ولی می‌توانید آن را بارها تكرار كنید، ضمن این‌كه تاكید بازی روی تجربه Co-Op طول عمر آن را بالاتر هم می‌برد. به هرحال چهار مرحله اصلی و یك مرحله پایانی در بازی وجود دارد كه می‌توانید به هر ترتیبی كه دوست داشتید چهار مرحله ابتدایی را بازی كنید. پس از تمام كردن بازی، شخصیت‌های جدیدی نیز در دسترس قرار می‌گیرند كه تجربه گیم‌پلی متفاوت‌تری را ارائه می‌دهند. درجات سختی متفاوت و به‌خصوص هاردكور می‌توانند چالش بعدی شما باشند یا این‌كه می‌توانید وارد حالت آینه شده و تمام مراحل را برعكس بازی كنید. 

   حرف آخر
با Blazing Chrome شما می‌توانید همان حس بازی‌های تیراندازی آركید
20-15سال پیش را تجربه كنید. جوی مَشر قبلا با ساخت عناوین دیگری چون Oniken و Odallus ارادت و تبحرش به ساخت بازی‌های ریترو را اثبات كرده و حالا یك ستاره درخشان دیگر به كارنامه خود افزوده است. بازی بسیار سبك بوده و نیاز به سخت‌افزار عجیبی ندارد، پس خیلی راحت و در اسرع وقت به فكر تجربه آن باشید.

​​​​​​​سازنده Joy Masher 
ناشر  The Arcade Crew
پلتفرم  PC، PS4، Xbox One، Switchسبک اكشن آركید