نسخه Pdf

برنامه‌های بهره‌ورانه!

نرم‌افزارهای مختلف برای بهره‌وری بیشتر

برنامه‌های بهره‌ورانه!

در دنیایی كه شلوغی میزهای كار و ذهن‌های كاربران عادی است، آنهایی كه دنبال نظم دادن به كار و زمانشان هستند، روش‌های متنوعی را به كار می‌بندند. ماتریس آیزنهاور، تكنیك كانبان، زمان‌بندی پومودورو و روش قطعه‌بندی زمان چند نمونه از محبوب‌ترین تكنیك‌های بهره‌وری هستند كه می‌توانند استفاده از زمان را بهینه كنند. اگر شما هم در زمره كسانی هستید كه از این‌گونه تكنیك‌ها بهره می‌گیرند و می‌خواهید آن را روی تلفن همراه و رایانه‌تان انجام دهید، این مطلب برای شماست. ما برایتان اپ‌های مربوط به هر كدام از این روش‌ها را جمع‌آوری كرده‌ایم.

روش «زنجیره را نشكن!»
می‌خواهید ۱۰ ایده حول یك موضوع پیدا كنید یا هر روز هزار كلمه بنویسید؟
Chains.cc برای انجام این‌گونه كارها با زنجیره موفقیت به شما انگیزه می‌دهد!
هنگامی كه افراد، زنجیره‌های موفقیت را با رسیدن به هدف هر روزه می‌بینند، به این راحتی حاضر به شكستنش با یك روز وقفه نخواهند شد! این تعهد روانشناختی در پس روش «زنجیره را نشكن!» است كه Chains.cc بر پایه آن شكل گرفته است. 
این برنامه برای هر عادت یا فعالیت شما كه بخواهید دنبال كنید، یك زنجیره می‌سازد تا شما را به سمت انجام مداوم آنها ترغیب كند. 
هر روز هر تكلیفی را كه كامل می‌كنید، با زدن روی دایره آن در زنجیره به‌عنوان «تمام‌شده» علامت می‌زنید. البته Chains.cc آنچنان هم بی‌رحم نیست و به شما اجازه می‌دهد در وسط زنجیره‌ها فرجه یا تنفس یكی دو روزه بگذارید!

 ماتریس آیزنهاور
ماتریس آیزنهاور با سادگی و قطعیت به شما كمك می‌كند وظایف را با قرار دادن در چهاردسته اولویت‌بندی كنید: مهم و ضروری (اول باید انجام شود)، مهم ولی نه ضروری (انجام با زمان‌بندی) ضروری ولی نه مهم (انجام با محول كردن)، نه مهم و نه ضروری (لزومی به انجام ندارند). این دسته‌ها یك ماتریس ۲ در ۲ را می‌سازند و همان‌طور كه مشخص است، وظایف در دو دسته نخست در اولویت توجه قرار دارند. 
برای پیاده‌سازی ماتریس آیزنهاور به‌صورت دیجیتال می‌توانید از اپی به همین نام كه از آدرس app.eisenhower.me قابل دسترسی است، استفاده كنید. این اپ یك ماتریس آیزنهاور آنلاین را در اختیارتان می‌گذارد كه كارهایتان را در آن بچینید و اولویت‌بندی كنید. اگر هم علاقه به كار با یك تایمر برای تمركز روی یك وظیفه دارید، می‌توانید حالت تمركز (Focus Mode) را داخل اپ فعال كنید.

شیوه كانبان
اگر گفتید بهترین پیاده‌سازی دیجیتالی شیوه ژاپنی كانبان (Kanban)  برای مدیریت وظایف را چه اپی انجام داده است؟ یكی از مشهورترین اپ‌های مدیریت كارها، 
ترلو (Trello) است. یك صفحه ترلو، دیدی كلی نسبت به پروژه به شما می‌دهد. 
در مرحله بعد فهرست‌ها هستند كه طرح را (معمولا براساس میزان پیشرفت) به بخش‌های كوچك‌تر می‌شكنند. در پایین‌ترین سطح هم كارت‌ها قرار دارند كه هركدام یك وظیفه یا فعالیت را نشان می‌دهند.
ترلو كه تقریبا روی هر پلتفرمی كار می‌كند، آنچنان روش كانبان را محبوب كرده كه در دنیای دیجیتال،‌ ترلو كانبان است و كانبان ترلو! 
بنابراین اگر اهل این شیوه هستید یا حتی كنجكاوید امتحانش كنید، اپی كه باید سراغش بروید واضح است!

روش دفتر گلوله‌ای
روش دفتر گلوله‌ای (Bullet Jounal Method)  یك‌راهكار تطبیق‌پذیر است كه از آن برای یادداشت‌برداری، نوشتن فهرست كارها، زمان‌بندی در تقویم و ... می‌توان استفاده كرد. این روش شامل نگارش سریع ایده‌ها، اتفاقات و مانند آن به شكل فهرست‌های گلوله‌ای است. با این‌كه شما می‌توانید از اپ‌هایی مثل Evenote برای پیاده‌سازی این روش كمك بگیرید، برای زحمت كمتر، اپ تسكید (Taskade)  را به شما معرفی می‌كنیم. در تسكید می‌توانید از قالب‌های آماده فهرست گلوله‌ای شروع كنید یا از یك دفترچه كاملا سفید. چك‌لیست، یادداشت، ضمائم، بخش‌بندی و نظردهی، تسكید از همه اینها پشتیبانی می‌كند. یكی از امكانات خاص تسكید، نحوه نمایش دفترچه‌هاست. شما می‌توانید آنها را به‌صورت فهرست، تخته یا حتی نقشه ذهنی (mindmap)  ببینید! برای روش دفتر گلوله‌ای، اپ‌های مختلفی وجود دارد كه اغلبشان فقط برای تلفن همراه هستند. تسكید به‌عنوان برنامه‌ای كه روی هر پلتفرمی، از مرورگر تا دسكتاپ و تلفن‌همراه اجرا می‌شود، گزینه بسیار كاربردی‌تری برایتان خواهد بود. برای دانلود و شروع كار با آن می‌توانید به سایت taskade.com مراجعه كنید.

روش قطعه‌بندی زمان
قطعه‌بندی زمان (Time Blocking) یك راه كارآمد برای متمركز ماندن روی وظایف است. در این روش، شما كارهایتان را در تقویم زمان‌بندی می‌كنید و به آنها قطعات مشخصی از زمان را نسبت می‌دهید تا در آنها این كار را انجام دهید.
یكی از وب‌اپ‌هایی كه این روش را برایتان آسان می‌كند،‌ پلن (Plan) نام دارد
(getplan.co).  پلن با اتصال به تقویم گوگل یا اوت‌لوك به شما اجازه می‌دهد علاوه بر دیدن مواردی كه در این تقویم‌ها تنظیم كرده‌اید، برای وظایف دیگر هم زمان‌بندی و قطعه‌بندی تعریف كنید. نمایش خط زمان (Timeline)  هم قابلیت جالبی در این برنامه است كه یك نگاه به كل كارهایتان در یك ماه را به شما ارائه می‌كند.
 درست است كه محیط پلن به ظاهر چندان ساده به نظر نمی‌آید، اما این اپ تنظیم وظایف را آسان می‌كند و ویژگی‌های زیادی را در اختیار افرادی كه می‌خواهند روزشان را به‌طور دقیق برنامه‌ریزی كنند، می‌گذارد.
علاوه بر پلن، اگر دنبال یك اپ مدیریت پروژه‌ها هستید كه نه فقط تقویم، بلكه تایمر پومودورو را هم در تركیب داشته باشد، TickTick به نشانی ticktick.com یا Toggl به نشانی toggl.com/time-blocking-app یا SkedPal را امتحان كنید. ترلو هم می‌تواند گزینه خوبی برای تنظیم دقیق زمان باشد، اگر افزونه تقویم را در آن فعال كنید:
https://trello.com/power-ups/55a5d917446f517774210011/calendar

 تكنیك پومودورو
​​​​​​​تكنیك پومودورو (Pomodoro) آن‌قدر مشهور است كه نیازی به توضیح ندارد، اما در هر حال در این روش شما در بازه‌های ۲۵ دقیقه‌ای (به نام پومودورو) كار می‌كنید كه بینشان ۵ دقیقه استراحت دارید. پس از هر ۴ پومودورو هم یك استراحت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه‌ای خواهید داشت. 
با توجه به محبوبیت فراگیر این روش، اپ‌ها و برنامه‌های فراوانی برای آن، چه آفلاین و چه آنلاین وجود دارد. پومودورو این‌قدر ساده است كه حتی بدون هیچ اپی و تنها با یك تایمر هم بتوان آن را انجام داد. با این حال، Tomato Timers (tomatotimers.com)  یكی از سایت‌های بسیار خوب و آسان برای پومودورو است كه می‌توانید از آن استفاده كنید. یكی از بزرگ‌ترین مزایای تومیتو تایمرز این است كه برای استفاده از آن نیازی به ثبت‌نام نیست. فقط فهرست وظایفتان را در آن اضافه می‌كنید، دكمه تایمر را می‌زنید و روی انجام تك تك آن وظایف تمركز می‌كنید. دقت كنید، در حالت پیش‌فرض باید خودتان زمان‌سنج را بعد از هر پومودورو استارت بزنید، اما اگر خواستید این‌كار را تومیتو تایمرز انجام دهد، دكمه چرخه (loop)  را در سایت بزنید. تومیتو تایمرز تنها برای پومودورو نیست و آن را برای روش آیوی لی (Ivy Lee)  نیز می‌توانید به كار ببندید. اگر شما این روش را دنبال می‌كنید،‌ در هر روز باید دقیقا شش وظیفه را به ترتیب اهمیت (زیاد به كم) انجام دهید كه از تومیتو تایمرز برای زمان‌بندی میان آنها می‌توانید كمك بگیرید.
ضمیمه قفسه کتاب