نقاشی كه جادوگر خطاب شد

بررسی زندگی و آثار رامبراند چه چیزی را درباره او مشخص می‌كند

نقاشی كه جادوگر خطاب شد

رامبراند به معنای واقعی جادوگر است و این صفتی نیست كه به‌راحتی به كسی داده شود!؛ این تعبیری است كه ونسان‌ ونگوگ برای رامبراند، نقاش مشهور هلندی در نامه‌ای به برادرش استفاده كرده است. در تحلیلی كه ایسنا درباره این هنرمند منتشر كرده، رامبراند به عنوان نقاش تاریكی‌ها مورد تحلیل قرار گرفته و به دلایلی كه ونگوگ او را جادوگر خطاب كرده، اشاره شده است. ایسنا نوشته: اگرچه رامبراند در دوران حیات خود سفارش‌های هنری زیادی و گاهی گرانی را می‌گرفت، اما آن‌طور كه انتظار داشت مورد توجه عموم مردم قرار نگرفته بود و همانند بسیاری از هنرمندان دیگر آثارش سال‌ها مورد توجه قرار گرفت. تا آنجا كه امروز آثار رامبراند در معروف‌ترین موزه‌های جهان نگهداری و جزو گران‌ترین نقاشی‌های جهان دسته‌بندی می‌شود.

    یكی از ویژگی‌های اصلی نقاشی‌های رامبراند این بود كه از دل تاریكی‌‌‌ها و با تكنیك سایه و روشن، نور خلق می‌كرد. تشخیص اولین تابلوی او كار سخت و دشواری است، ولی براساس اسناد تاریخی گفته می‌شود اثر «سنگسار كردن استیون قدیس» جزو اولین آثار او محسوب می‌شود. در این اثر بخش سمت چپ تصویر در تاریكی و سمت راست در روشنایی قرار دارد.
او سال ۱۶۰۶ در هلند و در همان دوره‌ای كه از آن با عنوان «دوره طلایی هلند» یاد می‌شود، متولد شد. تربیت او از همان كودكی با اندیشه‌های دینی در هم آمیخته شده بود و به همین خاطر هم این نگاه و باور مذهبی سال‌ها بعد در تفكرات این هنرمند خودش را نشان داد.

    رامبراند در دانشگاه علاقه‌ای به درس نشان نداد، ترك تحصیل كرد و سپس نزد یك نقاش محلی در لیدن هنر نقاشی را فرا گرفت. سال ۱۶۲۴ در آمستردام به شكل حرفه‌ای‌تری نقاشی را آموخت و با آموخته‌هایی كه به دست آورده بود به لیدن بازگشت و كارگاه مستقل خود را در این حوزه راه‌اندازی كرد. با پیشرفت كارش به آمستردام رفت و همان‌جا ازدواج كرد و توانست در زمینه شغلی نیز آموزش نقاشی را آغاز كند. البته در زمینه زندگی چندان دوران خوشی را سپری نمی‌كرد، چهار فرزند داشت كه سه نفر از آنها در سن كودكی فوت شدند و همسرش نیز بعد از حدود ده  سال زندگی مشترك و در ۳۰ سالگی درگذشت.
    رامبراند آثار متنوعی در ژانرهای مختلف خلق كرد. بسیاری از آثار او سفارش‌هایی بود كه افراد به او می‌دادند؛ به‌ عنوان‌ مثال اثر «درس آناتومی دكتر نیكلاتولب»، از جمله این آثار سفارشی بود كه بعدها به یكی از شاهكارهای رامبراند تبدیل شد.
اثر «توفان در دریای جلیل» توسط صنف جراحان سفارش داده شد تا در سالن تشریح نصب شود. دكتر تولپ با شكل خشك و رسمی خود در حال تشریح بدن برای گروهی از جراحان است. نحوه تنظیم نور در این اثر روشن‌تر از تركیب‌ رنگی سایر آثار رامبراند است.

    یكی دیگر از آثار معروف و پرحاشیه رامبراند، «طالوت و داوود» كه سال‌ها پیش به دو بخش برش داده شده بود و پس از گذشت چند دهه، سرانجام توانست مهر تأیید اصالت بگیرد. این اثر نقاشی قرن نوزدهمی كه در آن زمان برای فروش به‌ عنوان دو اثر مستقل از رامبراند از وسط به دو‌نیم برش داده شده بود، چندین و چند بار در طول سال‌های گذشته به‌هم چسبانده و مرز برش نیز با رنگ‌آمیزی محو شد و حتی در سال ۱۹۸۹ به‌ عنوان یك اثر رسمی رامبراند در گالری «رویال پیكچر مائریتشویس» در لاهه هلند به‌ نمایش گذاشته شد؛ اما در سال ۱۹۶۹ بنیاد رمبراند این اثر را فاقد‌اعتبار معرفی كرده بود.
حدود چهار سال پیش نیویورك‌تایمز گزارش داد این اثر پس از هشت سال كار تحقیقاتی توسط موزه شهر لاهه و با همكاری چند موسسه از سایر كشورها، بار دیگر به‌عنوان اثری اصلی   از رامبراند تأیید و معرفی شده است.
در این اثر نقاشی، داوود در حال نواختن چنگ برای پادشاه سالخورده طالوت است، در حالی كه طالوت مشغول گریستن و پاك كردن اشك‌هایش با پرده است.